Table of Contents Table of Contents
Next Page  6 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 6 / 64 Previous Page
Page Background

6

2009

יולי

עט השדה

ד"ר ארנה שמר

הלקוחות. התנשאות כלפי תרבות, דחייה או ניכור

יקצינו יחסים של שליטה ופטרונות, ואילו קבלה,

פתיחות, למידה הדדית, דיאלוג ושיתוף יהפכו את

הקשר לדו-כיווני ומקדם.

קשר מקצועי נרקם בתהליך דו-כיווני מתמשך,

ולכן יש לו גוון שונה בכל תרבות. לדוגמה,

אנשי מקצוע מהתרבות האתיופית מספרים כי

בעבודה עם משפחות של עולי אתיופיה תהליך

בניית האמון אורך חודשים. הם מפרטים שלבים

מתמשכים ומעשים שהם נוקטים להבניית קשר

הדדי המאפשר תהליכי שינוי. מובן כי במשך

החודשים הראשונים לקשר לא מתבצעים תהליכי

שינוי של ממש וניתן זמן להיכרות ולבניית האמון.

זו תובנה משמעותית בקביעת מדיניות של תכנית

). לעומת זאת, קשר

2009 ,

ובהערכתה (שמר

מקצועי עם אנשים מהחברה החרדית נבנה

כש"רב נמצא בחדר", אף שלרוב הוא אינו נמצא

פיזית. ההלכה תוחמת ומעצבת באופנים שונים

את המצבים, ההתנהגויות והקשרים הנוגעים לשיח

הטיפולי ומהדהדת בהם, ועולם התוכן התורני,

סמוי או גלוי, משתרבב לתוך השיח בחוויה האישית

.)2004 ,

ובקשר הטיפולי (דהאן

הקשר המקצועי מושפע גם מההתמודדות עם

ערכי הליבה האישיים ביחס לערכים תרבותיים

של קבוצות תרבותיות אחרות. לא פעם המפגש

התרבותי מציב דילמות תלויות תרבות, כגון

התמודדות עם היחס לילדים בתוך המשפחה, חינוך

ילדים באמצעים אלימים, סוגיות הנוגעות למעמד

האישה, מסרים חינוכיים וגישות לטיפול בילדים

רכים. ההתמודדות עם דילמות אלו מורכבת

במיוחד כאשר איש המקצוע הוא בן תרבות הלקוח

והוא מבטא תפיסות ועמדות חלופיות.

: האתגרים כאן משקפים את

פרקטיקת השינוי

ק

היכולת לבטא סובלנות תרבותית, לגלות וליישם

את הנכסים התרבותיים שהלקוחות נושאים עִמם

ולעשותם שותפים שווים והכרחיים בתהליכי השינוי.

פרקטיקה שוויונית משמעה שימוש באסטרטגיות

ובמיומנויות המתאימות למאפיינים האישיים ולרקע

החברתי-תרבותי של מקבלי השירות. הכוונה אינה

לפרקטיקה שוויונית במובן הטכני והאחיד של

המושג. למשל, תכניות להדרכת הורים נעשות

באמצעות מגשרים בין-תרבותיים מתרבות המוצא

המפתחים מערכי התערבות מובחני תרבות, ויש

גנים שחוגגים בהם את חגי כל התרבויות של

.)2009 ,

הילדים בגן (גלילי

פרקטיקה רגישת תרבות תהיה מסוגלת להכיל

הסברים חדשים שאינם מסתמכים בהכרח על

תאוריות אוניברסליות שרובן פותחו בתרבות

המערבית (כגון תאוריות על התפתחות האדם,

מצב נפשי, ערכים, מערכות יחסים, סגנונות

חשיבה ולמידה, הנאה, תחיקה וסביבה פיזית.

מוקדי התערבות אלה מעוצבים, בין השאר, מתוך

נוכחות תרבותית משמעותית בחייהם של האנשים.

בהקשר התרבותי אפשר אפוא להצביע על ארבע

זירות עיקריות של אתגרים לקידום שינוי בעבודה

עם ילדים, הוריהם וקהילתם: אתגרים הנוגעים

ללקוחות, אתגרים הנוגעים למקצועות המשלחים

והסוכנויות, אתגרים הקשורים לסביבה ואתגרים

אישיים פנימיים.

) אתגרים הנוגעים ללקוחות -

1(

מיחידים עד קהילות

: הקשר המקצועי בין איש

הקשר המקצועי

ק

המקצוע ללקוחותיו הוא משתנה מהותי שבכוחו

ליצור אקלים המקדם את המטרות שהוצבו

לקשר. הוא מבטא את מחויבות איש המקצוע

לפונים אליו ואת הבנתו לנפש האדם, את אחריותו,

נכונותו, דאגתו, רגישותו ואמונתו ביכולת ליצור

שינוי מיטיב. הקשר המקצועי הוא תלוי הֶקשר

- הוא אינו אובייקטיבי או ניטרלי. הוא מבטא

למשל תחושות בין-אישיות המתהוות בין הצדדים

השותפים, ניסיון קודם ועמדות וערכים התלויים

בהקשר של האנשים המעורבים בו. תרבות היא

משתנה מפתח המשפיע על קשר מקצועי, שכן

היא ממקדת אליה דעות, תחושות, התנסויות, וגם

דעות קדומות כלפי קבוצות תרבותיות מסוימות.

ראוי כי עובדים יפתחו מודעות לסוגיה זו כדי

שיוכלו לפתח קשר מקצועי אמפתי, מבוסס על

כוחות, לא שיפוטי, שאינו מאוים על ידי תרבות

כלשהי.

רצף השירותים בתחום הילדים כולל שירותים

מעורבים הניתנים בגישה אוניברסלית לילדים

מתרבויות שונות, עד שירותים פרטיקולריים מובחני

תרבות. בכל סוג שירות על פני רצף זה חשוב

שהעובדים יהיו מודעים להקשר התרבותי המכונן

של הילד ומשפחתו, ויתאימו את הקשר המקצועי

לרוחו. בהקשר של קהילות מיעוט, ראוי להתחשב

בכך שיש בהן אנשים הנתונים בדילמות יום-יומיות

סביב מידת הסגירות להשפעות מבחוץ לעומת

פתיחות לאותן השפעות, כלומר שמירה על יציבות

וייחוד לעומת השתנות. כאשר על הדילמות הללו

נוסף יחס גזעני מצד החברה הקולטת, הם עלולים

להיות מוצפים בתחושות בלבול, מבוכה וחוסר

אונים, ויש סכנה לדימוים העצמי והקולקטיבי.

קשר מקצועי אינו קשר שוויוני בדרך כלל - עוצמה,

סמכות ושליטה הם רכיבים קבועים במערכת

יחסים זו. לכן חשובה ביותר ההכרה בפערים

הנובעים מעצם טבעו של הקשר, היוצר מראש

תחושה של תלות, פגיעות ואף פחיתות ערך בקרב