Table of Contents Table of Contents
Next Page  3 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 3 / 64 Previous Page
Page Background

2009

יולי

עט השדה

תוכן העניינים

4 11 17 24 36 30 השתייכותם התרבותית של דור הצברים החדשים, צאצאי העולים מאתיופיה, אינה מועברת אליהם בטבעיות, עם חלב האם ושירי הערש, כפי שהועברה להוריהם בארצות מוצאם. כאן נולדים ילדים לתוך מציאות מעורפלת, רב- תרבותית, ופערים תרבותיים נפערים בינם לבין הוריהם - פערים הפוגעים בקשר המשפחתי ובתפקוד ההורים. מריבוי תרבויות לרב-תרבותיות: אתגרים מקצועיים בעבודה רגישת תרבות עם ילדים והוריהם ד"ר ארנה שמר חינוך לרב-תרבותיות במדינת ישראל - מציאות או חזון? ד"ר בינה גלדי תרבות וירטואלית בחברה בין-תרבותית מירן בוניאל-נסים וסוהא דאו תהליכי איחוי בראייה רב-תרבותית בשירות המבחן לנוער במחוזות הדרום וירושלים שרי גרבלי רגישות רב-תרבותית - כלי הכרחי בטיפול בקטינים שתקפו מינית ד"ר טליה אתגר את אבא אין מאשימים כפי שאת השמים אין חורשים נעמי שמואל 41 44 50 54 58 פרלוד מהשטח זרקור על תכנית ספרים בעולם

מדורים

מדבריהם של משתתפי תכנית "רשתות" שאלות של שייכות - ד"ר ליאת בן-דוד המצב מגדל לנו את הילדים - מיקי מילר, יוסף עטיה, המקרה של מודיעין עילית - רות רגולנט-לוי, אריאל לייקח - תכנית לקידום ילדים יוצאי אתיופיה בגיל הרך בגישה PACT רבקה ארידן רגישת תרבות - גליה אריאלי אני לא רוצה ללמוד ממך - מיכל מור על תרבות הנוער ביפן - אנשי מקצוע בשירותים החברתיים לילדים ולהוריהם מתמודדים עם המשמעויות הנגזרות מעבודה במרחב המאופיין בריבוי תרבויות. מושגים כגון "ריבוי תרבויות" ו"רב-תרבותיות" נוטים להתערבב זה בזה ולהיטשטש. אבחנה ביקורתית של משמעותם הייחודית, לרבות הטשטוש ביניהם, חיונית להתמודדות עם האתגרים הניצבים לפני אנשי המקצוע בתחום זה. חינוך רב-תרבותי הוא לא רק היכרות עם תרבות האחר, אלא עיצוב סביבה המשקפת את השונות התרבותית, ובעיקר יצירת שינויים מבניים המבטאים את השוני התרבותי. החינוך צריך להיות מעוצב כך שיתאים לכל תרבות, לכל גזע ולכל קבוצה חברתית. המפתח לחינוך רב-תרבותי הוא העזרה הניתנת לתלמיד כדי שיוכל לפתח יכולת חוצה תרבויות. רשת האינטרנט משמשת את בני הנוער בכל המגזרים והתרבויות, ובמגוון רחב של שימושים. המרחב הוירטואלי, שמעצם מהותו הוא שוויוני לכול, מזמן מפגש בין-תרבותי החושף את הגולש לנורמות שלא תמיד מתיישבות עם אלו המקובלות במציאות התרבותית הפיזית של חייו. מצב זה יוצר הזדמנויות אך גם סיכונים, ולאלה השלכה ישירה על המהות המקצועית שלנו. התכנית "צדק מאחה" המופעלת בשירות המבחן לנוער מספקת הזדמנות לנערים שעברו על החוק, ולהוריהם, לתקן את הנזקים שגרמו לנפגעי העבירות שביצעו. ההשתתפות בתהליך מבוססת על בחירה, רצון והסכמה של כולם, מבטיחה חיסיון וסודיות, ומצריכה רגישות תרבותית כפולה ומכופלת - הן לצד הפוגע, הן לצד הנפגע והן למפגש ביניהם. בזמן שבוחנים דרכי התערבות וטיפול בקטינים בעלי התנהגות מינית פוגעת, חייבים לתת את הדעת על כך שבישראל מתקיימים אלו לצד אלו מגזרים רבים: עולים מברית המועצות לשעבר, עולים מאתיופיה, בני המגזר החרדי, בני המגזר הערבי, בני קיבוצים ועוד. לכל אחד מאלו תרבות, נורמות וערכים שחייבים להבינם ולהביאם בחשבון בתהליכי אבחון וטיפול.