Table of Contents Table of Contents
Next Page  7 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 7 / 64 Previous Page
Page Background

מריבוי תרבויות לרב-תרבותיות

מקבוצות אלה להיפגש ולפעול למען עצמם.

פרקטיקה כזאת תקדם סולידריות חברתית

ואמצעים לתהליכי שילוב ושיזור בקרב קבוצות

שונות, תפתח פרקטיקה של שינוי מדיניות לשינוי

סדרי ממשל וחוקים כך שיספקו שוויון זכויות

לקבוצות השונות - שוויון שיתבטא בעיקר במתן

שירותים הולמים, מפותחים, המותאמים לצורכי

הקבוצות השונות ולנכסיהן.

) אתגרים הנוגעים למקצועות

2(

המשלחים והסוכנויות

: עבודה בין-תרבותית

ביקורת על שיח מקצועי

ק

מכוונת את אנשי המקצוע להפעיל גישה ביקורתית

כלפי תחומי הדעת המנחים את עבודתם וכלפי

שירותי האנוש שהם עובדים בהם. לדוגמה, בעבודה

עם ילדים נעשית בדרך כלל עבודה רבה בנושא

ההורות. נושא זה זוכה לפרשנויות תרבותיות שונות.

במוסדות להשכלה גבוהה נלמדות תאוריות הורות

ברוח מערבית ומודרנית המוצגות כגישות הראויות

בחינוך ובטיפול, אך השטח רווי בדפוסים מגוונים

של הורות. הורה בחברה החרדית, הורה שעלה

מצרפת, הורה בקיבוץ והורה בחברה הערבית

- כל אלה מעצבים את תפקידם לאור אמונות,

אידאולוגיות, ערכים, התנסויות אישיות

וציפיות חברתיות שונות זו מזו. כך

נושאים כגון חלוקת התפקידים

המשפחתית, התקשורת, החינוך

והמשמעת ויחס לילדים עם

בעיותהתפתחותיזכו לביטוי

שונה. הניסיון לאחד אותם

תחת הגדרות דומות אינו

משתלב עם הגישה

הרב-תרבותית הדוגלת

בחֵירות לזהות.

לדוגמה, תקשורת

אפקטיבית עם משפחות

לילדים עם מוגבלויות

יכולה לגלות כי בתרבויות

שונות הנחת הבסיס

לטיפול החותר לשנות את

מצב הילד אינה מקובלת ואינה

רצויה. תרבויות מסוימות יקבלו

בהשלמה לידת ילד עם תסמונת דאון;

אנשים מתרבויות אלה אינם שותפים לאמונה

שאפשר להשפיע על שינוי או ששינוי הוא חיובי,

וייטו לקבל את שנקבע ולייחס לכך משמעות

הרמונית ברצף החיים; הם לא ירצו להיכנס

לתכנית טיפול, לא יסכימו לאבחון מוקדם

בהריונות הבאים ולא ירצו להשתתף בקבוצות

.)

Lynch & Hanson

, 2004(

תמיכה

על סוגי פסיכופתולוגיה, על תהליכי חִברוּת

והורות), והיא תאפשר כניסתן של פרקטיקות

זרות המבטאות ניסיונות התמודדות קודמים של

בני אותה קבוצת תרבות. כפי שמתארות רואר-

סטריאר ורוזנטל (תשס"ד), במחקר על התפתחות

ילדים חל שינוי ממשי בנוגע לתפקידי הסביבה

והתרבות בהתפתחות הילד, שינוי אשר הוביל

לשינויים בתאוריה ובמתודולוגיה. כך התחלף

החיפוש אחר אוניברסליות בחיפוש אחר השפעות

הסביבה והתרבות על ילדים ומשפחותיהם. כדי

ללמוד את ההסברים האלה ולעבוד מתוכם

נדרשים העובדים לתעוזה וליצירתיות. כך למשל,

בתכנית הביתית לפעוטות משלבים פעולות משחק

מתרבות המוצא, מעודדים את ההורים לשמר

את שפתם בדיבור עם ילדיהם, ההדרכה בנושאי

תזונה מתבססת על אוכל מסורתי ומתקבלת

רפואה מסורתית לטיפול בילד. עם זאת, בנושאים

אלה ואחרים ניתן גם מידע על דרכי הטיפול

הרווחות בחברה הרחבה, ונפתח דיאלוג שמטרתו

להוליך לבחירה מודעת בין הדפוסים התרבותיים

או לשילוב ביניהם.

עבודה עם ילדים כוללת בדרך כלל גם עבודה עם

הוריהם ואף עם המשפחה המורחבת. פרקטיקה

רגישת תרבות משכילה להבין את הפער הבין-דורי

התוך-תרבותי - פער הבולט בעיקר בקרב קבוצות

עולים אך גם בקרב תרבויות מיעוט אחרות החוות

תהליכי מוביליזציה והשתלבות בחברה הרחבה.

עבודה עם הורים החשים שיש אכפתיות כלפיהם

והחווים שייכות תגייס גם את הילדים. מתן מקום

מכובד לכל תרבות להציג את עצמה, להתבטא

ולתרום יפחית את הלא מוכר שבה.

אתגריה של פרקטיקת השינוי כוללים גם פיתוח

פרקטיקה קבוצתית וקהילתית שתאפשר לאנשים

פרקטיקה רגישת תרבות תהיה

מסוגלת להכיל הסברים חדשים

שאינם מסתמכים בהכרח על

תאוריות אוניברסליות שרובן פותחו

בתרבות המערבית (כגון תאוריות

על התפתחות האדם, על סוגי

פסיכופתולוגיה, על תהליכי חִברוּת

והורות), והיא תאפשר כניסתן של

פרקטיקות זרות המבטאות ניסיונות

התמודדות קודמים של בני אותה

קבוצת תרבות.

7

2009

יולי

עט השדה