Table of Contents Table of Contents
Next Page  5 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 5 / 64 Previous Page
Page Background

5

2009

יולי

עט השדה

מריבוי תרבויות לרב-תרבותיות

מתוך מכלול תגובות אלה, אפשר לזהות שלוש

מגמות עיקריות בהתמודדות עם שונות תרבותית:

בידול: מגמה אתנוצנטרית השוללת את

האחר, תופסת תרבויות מתוך עמדה הייררכית

ושתלטנית שלפיה יש תרבויות ראויות וחזקות

יותר. תפיסה זו מגבה הרחקה ואפליה של

תרבויות הנתפסות כנחותות או חלשות יותר.

בלילה: מגמה המכוונת לאינטגרציה והעלמת

השונות לטובת מכנה משותף קבוצתי, ומשום

כך היא חותרת על פי רוב להטמעה של

תרבויות מיעוט בתוך תרבות הרוב. היא מוכרת

גם כגישת כור ההיתוך שהצהירה על יצירת

מודל תרבותי חדש. עדויות מלמדות כי היא

נחוותה מחד גיסא כמקדמת ומצמיחה, ומאידך

גיסא גם כמתיכה ורומסת תרבויות מיעוט לתוך

ההגמוניה.

שילוב: מגמה המגבה ביטויים של זהות תרבותית

במטרה לשמר את התרבות ולהגן על הזכות

לזהות ייחודית. כך נוצרים מודלים המאפשרים

שזירה מכבדת ומקבלת של תרבויות החיות

יחדיו, או חיים משותפים של תרבויות זו לצד זו,

בתוך גבולות מוסדרים, בלא השתלטות ואפליה.

גישה זו דוגלת בדיאלוג בין-תרבותי על אורחות

החיים המשותפים והנבדלים בתוך המרחב

המשותף. ההכרה בקבוצתיות התרבותית

והנכונות לגשר על הפערים הטבועים בה עולות

בקנה אחד עם המודל הרב-תרבותי.

לרב-תרבותיות הגדרות רבות מספור, רובן ככולן

מצביעות על חברה הטרוגנית השואפת לקיים

יחסים שוויוניים וסובלניים בין אנשים מקבוצות

). שלא כגישה

2005 ,

תרבותיות שונות (יונה ושנהב

האתנוצנטרית הבדלנית, המעריכה תרבויות מתוך

השוואה לתרבות מרכזית אחת, הגישה הרב-

תרבותית נוטה להימנע מהייררכייה, פטרונות,

התנשאות והטמעה. ביטוייה של הרב-תרבותיות

ניכרים במגוון תחומי החיים: חינוך, בריאות, רווחה,

פנאי, משפט, סביבה פיזית, חברה אזרחית, ניהול,

נפש האדם ועוד.

יישומה של גישה רב-תרבותית ניתן לבחינה לפי

מבנה חלוקת הכוח וההתנהלות של יחסי העוצמה

בין קבוצות תרבותיות שונות. עוצמה זו מתבטאת

במשאבים, בהישגים, בהשפעה ובעמדות מפתח

המעוגנים לרוב במדיניות ובמנגנונים המעדיפים

את הקבוצה הדומיננטית. חברה רב-תרבותית

שואפת לחלוקה הוגנת ושוויונית ככל האפשר

בין קבוצות בחברה, והיא אמורה לקיים בתוכה

מנגנונים למניעת אפליה, קיפוח, דיכוי והדרה

). בד בבד, חברה זו אמורה להבנות

2001 ,

(סבר

אמצעים שיבטיחו את הזכות השווה להיות שונה,

כמו שוויון הזדמנויות וסיכוי שווה להשפיע על

הסביבה.

התנהלות כזאת מונחית על ידי אידאולוגיה

המבוססת על הכרה בשונות וקבלתה, כבוד הדדי,

אמונה בשוויון ערך האדם, אמון ביכולותיהם של

אנשים ובזכותם לחיות בחברה שוויונית מתוך

זהותם הקבוצתית והאישית.

בפועל, רב-תרבותיות אינה שואפת לאחידות

אך היא שואפת לאחדות מתוך ייחודיות

- לחברה המכירה במשותף ובשונה

ושבכוחה לקיים דיאלוגים גם על

אזורי הקונפליקט שבה. השתתפות

של כל התרבויות בעיצוב

המרחב הציבורי המשותף היא

פעילות מתבקשת בחברה רב-

תרבותית.

כדי להתמודד עם אתגרי

הרב-תרבותיות בדרך מכבדת,

מקבלת ושוויונית, מתפתחת כל

inter

העת עבודה בין-תרבותית (-

) הממוקדת ביחסים בין

culture

התרבויות. הגישה הבין-תרבותית

מדגישה את המשותף לתרבויות, מתוך

הכרה במתחים ביניהן ובשונותן. תכליתה

היא קידום יכולתם של אנשים מתרבויות שונות

לקיים חברה משותפת במהלך חייהם - במגורים,

במערכות החינוך, בפעילות הפנאי, בחוקים

ובתקנות, בהתמודדות עם בעיות חברתיות ועוד.

אתגרים מקצועיים לעובדים

בשירותי אנוש עם ילדים

והוריהם

עובדים בשירותי אנוש עם ילדים והורים שואפים

להיטיב את מצבם של לקוחותיהם, ולכן עבודתם

מופנית למוקדים שונים, כגון דפוסי התנהגות,

רב-תרבותיות אינה שואפת

לאחידות אך היא שואפת

לאחדות מתוך ייחודיות -

לחברה המכירה במשותף

ובשונה ושבכוחה לקיים

דיאלוגים גם על אזורי

הקונפליקט שבה. השתתפות

של כל התרבויות בעיצוב

המרחב הציבורי המשותף

היא פעילות מתבקשת

בחברה רב-תרבותית.