Table of Contents Table of Contents
Next Page  59 / 86 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 59 / 86 Previous Page
Page Background

השאלה הגדולה הבאה היא כיצד נוכל לגדל את העמדה של יותר ויותר ראשי מערכות חינוך בקהילה החרדית,

להחזיק בעצמם בסינתזה שבין שתי העמדות הללו כתפיסה מלאה. במסגרת התכנית, מטרתנו לקדם מצב בו

יותר ויותר ראשי מערכות החינוך החרדיות יהיו בעלי עמדה אינטגרטיבית הרואה בו-זמנית התפתחות של צרכים

כחלק מאורח החשיבה ההלכתית התורנית המלאה, כסינתזה בין הסמכות המקצועית לסמכות הרבנית. מובן כי

פגשנו דמויות רבנים שהם מנהיגים רוחניים וחינוכיים וללא כל ספק מחזיקים את הסינתזה הזו. תקוותנו כי הם

ינהיגו את הלך הרוח הזה למוסדות שבקהילה.

ב. יכולת הפרסונליזציה כמפתח למתן הזדמנות שנייה להתפתחות ולהשתלבות ילדים הגדלים בצל מצוקות

וגורמי סיכון אישיים, חברתיים ומשפחתיים רלוונטית בכל קהילה

הצורך בגיבושה של עמדה חינוכית פרסונלית אינו פוסח על הקהילה החרדית. העשייה במסגרת התכנית

הראתה שגם בקהילה החרדית עמדה כזו היא חלק בלתי נפרד מן ההתפתחות האישית והמקצועית הנדרשת

לעשייה משמעותית עם תלמידים פגיעים לסיכון. גם כאן, לא ניתן לפסוח על הטרנספורמציה הנדרשת, ממורה

ממוקד חומר למנהיג חינוכי המצמיח את תלמידיו, בעיקר כשמדובר בתלמידים עם צרכים מרובים.

בראשית הדרך חששנו מהמורכבות שבמסע זה, הבוחן את יחסי ההשפעה בין המחנכים לתלמידיהם. השליחות

של אנשי המקצוע בקהילה החרדית ומחויבותם לערבות ההדדית זה לזה סללו אט-אט את המעבר מתפיסה

של גמילות חסדים לאינטראקציה בתוך מפגש ומגע, המעניקה משענת מבוגרת, דמות התקשרות משמעותית

הסוללת את שבילי ההתפתחות מתוך קשר ומחויבות.

עם הזמן גילינו יותר ויותר שהסתכלות זו נטועה עמוק בערכי הקהילה החרדית ולכן אך טבעי להחילה גם על

יחסי מורה–תלמיד. ההכרה בחשיבותם של דפוסי ההתקשרות בין אם לילדיה, החשיבות של הנוכחות של

ההורים כדמויות הנוכחות מאוד בחיי ילדיהם, זו עמדה חינוכית בסיסית ביותר בקהילה החרדית. עם זאת, גם

ההורים, כמו אנשי המקצוע, כשמתעוררים אתגרים התפתחותיים מצויים יותר בשיח התורני הקשור לכך ופחות

בשיח המקצועי ההתפתחותי הנחוץ אף הוא להתמודדות המגדלת.

כל עוד ההתפתחות זורמת ו“חלקה“, התינוק, ש“נולד להישמע להוריו“, מתפתח באופן טבעי ברוח זו. אולם

כשמשהו משתבש במסלול ההתפתחות הטבעי, הצרכים הופכים להיות מורכבים יותר ואז עלולים להיווצר

“תפרים“ ו“קלקולים“. במפגש של ההורים עם ילדים בעלי צרכים מרובים אי-הידיעה והתמצאות המועטה של

ההורים ושל אנשי המקצוע בעקרונות התפתחותיים וטיפוליים הן בעוכרם. במקום הזה מתפתחת התבונה של

אנשי המקצוע וההורים. ביכולתם ללמוד כיצד להביא להתפתחות ולהצלחה של ילדיהם ולא להירתע, להינעל

או להתעלם מסממנים שמאותתים מצוקה. נדמה שהקהילה החרדית פתוחה יותר ויותר לקבל שכאשר הדרך

אינה סלולה באופן ה“רגיל“, יש צורך בלימוד ובהפנמה של היחס הנדרש מההורה ומהמורה, משום שהדברים לא

תמיד עובדים “לפי הספר“. במקום הזה מתאפשר שיח על איך מעניקים לילד תחושת ייחודיות, סגוליות, פרסונה,

באופן שבסופו של דבר מאפשר לו להתגבר על המכשולים, להתפתח, לתפקד ולהשתייך לקהילתו.

סיפור הצלחה של נערה – מסיכון לסיכוי

שהתגברה על התנהגותה הסיכונית בזכות מחנכיה שעטפו אותה והצילו אותה

16

שיר שכתבה נערה בת

מתהומות נפשה. הנערה התגברה על סיכונים רבים ומעברים רבים מבית ספר לבית ספר. מחנכיה סירבו לגעת

במצוקותיה ונרתעו מהתנהגותה שאינה הולמת את קוד ההתנהגות של המוסד החרדי. סיפור ההצלחה שהיא

59

עט השדה

2012

ספטמבר