Table of Contents Table of Contents
Next Page  56 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 56 / 64 Previous Page
Page Background

מהשטח

מהשטח

56

2010

אוגוסט

עט השדה

שלא כמדיומים קודמים, האינטרנט אינו מנתב

את הפרטים לדרך ברורה ומוכנה מראש. הוא

מאפשר לבני האדם לא רק להשתתף במדיה

אלא גם לתמרנה ולהתאימה לרצונו ולכוונותיו.

המאפיינים השונים של האינטרנט ממש

משדלים יצירה ובנייה של יש מאין. תנאים אלה

מאפשרים לפרטים המשתמשים באינטרנט

להופיע ולהיעלם במרחבים שונים, בזמנים שונים,

בחוקים חברתיים שונים, בתצורות שונות ואף

בזהויות שונות. אינטראקציה באמצעות תקשורת

מתווכת-מחשב מאפשרת לפרט לאמץ מגוון

של קודים שהוא מטמיע בזהותו העצמית והופך

להיות "מרובה זהויות". מושג ה"זהות" מקבל

משמעות פוסט-מודרנית, וכך מתקיימות זהויות

מרובות שאין ביניהן אחת נכונה ואחרות שקריות

או מדומות.

המרחב הווירטואלי מאפשר תקשורת בזמן גמיש,

מכל מקום לכל מקום, בצורות ביטוי מגוונות

ומתוך שימוש במאפייני זהות שונים. עבור מי

שנולד אל הטכנולוגיה הזאת, היכולת "להיות מי

שאני רוצה להיות" לרוב אינה מובילה להתחזות

או לאימוץ זהויות שקריות; יכולת זו דווקא יוצרת

מרחב מורטורי המאפשר התנסות במרכיבי זהות

שונים כבתקופה המורטורית של גיל הנעורים -

שלב הגיבוש של הזהות והאישיות.

להתבגר בתוך הארון

גיל ההתבגרות הוא השלב שבו הנער והנערה

מתנתקים מהמסגרת המשפחתית ועיקר גיבוש

הזהות נעשה מתוך התחברות עם קבוצת השווים.

התנסות חשובה בגיל הזה היא יצירת קשרים בין-

אישיים, זוגיים ומיניים. זה תהליך מורכב וקשה

הרבה יותר עבור בני נוער שמתחילים להתחבט

בשאלות הנוגעות לנטייה מינית או לזהות מגדרית

ועבור אלה המגלים כי נטייתם המינית שונה

משל אחרים. הסודיות המאפיינת את הנושא

והקושי לשתף את קבוצת השווים מקשים על בני

נוער המתלבטים בנושאים אלה או המגדירים

עצמם להט"בים (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים

ובי-סקסואלים) לעבור את גיל ההתבגרות ואת

החוויות המעצבות בדרך שתקדם את פיתוח

הזהות שלהם והקשרים החברתיים שלהם. לכן

נער מתבגר מתוך הקהילה ישאף לחפש בני

נוער הדומים לו. לעִתים קרובות מדי חוויות

ראשונות שליליות של היכרות עם הקהילה דרך

דימויים, סטיגמות וסטריאוטיפים שליליים יעכבו

את היכולת של אותו הנער לגבש זהות מינית

בריאה ולפתח דימוי עצמי חיובי וירחיקו אותו

מאלו העשויים לסייע לו יותר מכול.

אם כן לא רק הקשר עם קבוצת השווים חשוב

- חשוב גם מפגש חיובי, בריא ומאפשר. לעִתים

הקושי המשמעותי הוא במציאת המסגרת

שתאפשר לבני הנוער לגבש מודלים לחיקוי.

מאחר שנטייה מינית הומוסקסואלית עדיין

נחשבת טאבו, בני נוער רבים מסתירים את

נטייתם המינית, והם חיים בתחושה כי אין עוד

כמוהם בסביבתם. הבושה המלווה את החוויה

הזאת מועצמת לנוכח שיח שיפוטי ומלא שנאה,

והם מתקשים לפנות גם אל מבוגרים שהיו יכולים

לשמש מקור תמיכה, למידה או התייעצות.

רותמים את המדיה

הפרויקט "מלווים צעירים" מציע פתרון לקשיים

20-15

הללו. הפרויקט פונה אל בני נוער בני

העומדים בשלבים ראשוניים של גיבוש נטייתם

המינית וחווים משבר, קושי ובבדידות בעקבות

תהליך הבירור של זהותם המינית.

הפנייה נעשית באינטרנט, דרך האתר של ארגון

הנוער הגאה. הפונה מופנה אל מלווים צעירים

אשר קיבלו הכשרה בהקשבה, בסיוע

23-18

בני

ובתמיכה רגשית ברשת ויכולים לתרום מניסיונם

האישי ומההתמודדות שלהם. רובם יצאו מן הארון

מול המשפחה והחברים ומקצתם עדיין מבקשים

הכרה וקבלה ממשפחתם. חשוב היה למצוא

מתנדבים המסוגלים לעורר תקווה מתוך חוויה

אישית של עוצמה והשלמה עם זהותם המינית.

הפרויקט נותן מענה לבעיה מתוך שימת דגש על

שני עניינים חשובים:

האחד - העזרה ניתנת במרחב הווירטואלי. ככלל,

הפונים אינם נפגשים עם המתנדבים; כל הקשר

, והוא מסתיים

ICQ

מתקיים במייל, מסנג'ר או

כאשר הפונה מרגיש שהוא מסוגל לפנות אל

קבוצה חברתית או כאשר תחושת הקושי חלפה.

באינטרנט יכולים בני הנוער לבטא מחשבות

פרטיות בשפה הכתובה ולא בשפה המדוברת

ולקיים דיאלוג באופן א-סינכרוני - הם כותבים את

מחשבותיהם ורגשותיהם בשטף, מבלי להיקטע

על ידי בני שיח. הודעות של בני הנוער בפורומים

זוכות לשלל תגובות, הן על ידי מל"צים והן על ידי

קוראים וכותבים אחרים בפורומים, ואלה משדרים

תחושה של "אתה לא לבד". לבסוף, היתרון הגדול

ביותר של המרחב הווירטואלי הוא שאין לי פנים,

שם או זהות; אין לי צורך לחוש בושה משום אני

מוגן מאחורי מסך מחשב, והאנונימיות מאפשרת

לי לחשוף מצוקות וכאבים שבסיטואציה רגילה לא

היה ביכולתי לחשוף.

העניין החשוב השני הוא שהמל"ץ (מלווה צעיר)

המתנדב הוא עבור הנער מעין אח בוגר היכול

לסייע לו מתוך ניסיונו. התקשורת מתרחשת

"בגובה העיניים", והיא מסמלת עבור מי שנתון

במצוקה בהווה את התקווה - הוא יכול לשים

מבטחו בעתיד. כאמור, המל"ץ עצמו יצא מן

הארון, חווה את הקושי שהפונה מתמודד עִמו,

ומתוך סיפורו האישי הוא משמש דוגמה לקבלה