Table of Contents Table of Contents
Next Page  55 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 55 / 64 Previous Page
Page Background

מהשטח

מהשטח

55

2010

אוגוסט

עט השדה

מרחובות מציעה חברות

14

קטן שבו נערה בת

בברלין - והכול בזכות

15

בפייסבוק לנער בן

הערצתם את אותה להקת רוק עכשווית.

המרחב הווירטואלי מציע שפע של גירויים ומידע

וכן פלטפורמות חברתיות. הוא מאפשר קשר בין

מחשבים אבל גם בין אנשים, צרכים ומענים.

הזירה החדשה הזאת יוצקת משמעות חדשה

למונחים כגון מרחב, מקום, מרחק, שפה, קבוצה,

קהילה, זמן, קצב, ובעיקר זהות. היא מבוססת

על טכנולוגיה מתקדמת המתעדכנת ללא הרף

ופורסת לפנינו מגוון אין-סופי של אפשרויות

למפגשים חברתיים, לפעילויות תרבותיות

ולקשרים עסקיים. בשנים האחרונות ניכרת

יותר ויותר הפלטפורמה של מתן מענה ותמיכה

טיפוליים דרך הרשת, מתוך הבנה שמאפייניה

הייחודיים של המדיה הווירטואלית מאפשרים

תקשורת אחרת, רמת חשיפה גבוהה, פתיחות

רגשית, חוויה של יחד ושותפות, הפגת בדידות

ואפשרויות ביטוי שלא תמיד הן בנמצא בעולם

ה"אמִתי". באמצעות מדיה זו שיחה אנונימית עם

אדם זר יכולה לאפשר תחושה של קִרבה והבנה

בזכות היותה שיחה רגשית וכנה.

ב (למקסֵם) את

רֵ

היו מי שחשבו שאפשר למ

חוויית הווירטואליות בעיקר בעבור אוכלוסיות

השרויות בצללים, או כפי שמכנים זאת - "בארון":

חברי הקהילה הגאה, ההומו-לסבית, בי וטראנס,

ובעיקר בני הנוער העושים את צעדיהם הראשונים

בבניית זהותם המינית וזקוקים לכתף תומכת

ולאוזן קשבת אך אינם מעִזים לעשות זאת מחוץ

לדל"ת אמות חדרם. בביתם, במקלט סודם, הם

מרגישים הכי בטוחים ויכולים לומר "קשה לי".

את פרויקט המל"צים - מלווים צעירים באינטרנט

- בארגון הנוער הגאה "איגי" הקימו לפני שבע

שנים אלה מלכא ועדי פורגאנג במסגרת לימודים

לתואר ראשון במכללת בית ברל. הפרויקט,

בדמות קבוצות חברתיות, משתלב במענה שארגון

הנוער הגאה נותן לבני נוער בשלבי היציאה מן

הארון. פרויקט המל"צים נולד מתוך הבנה שבני

נוער רבים זקוקים למענה מן הארגון ומעוניינים

להגיע אל הקבוצות החברתיות שלו, אך הם

חוששים מחשיפה פיזית. בני נוער אלו זקוקים

לליווי ולאוזן קשבת, אך הם נרתעים מלהיחשף

גם לפני איש מקצוע בתחום בית הספר וקהילת

מגוריהם. עם זאת, הם זקוקים לתמיכה בצעדיהם

הראשונים לקראת ההגדרה של זהותם המינית.

פנייה באמצעות העולם הווירטואלי היא בעבורם

הדרך היחידה להכיר ולקבל תמיכה מהארגון.

המרחב הווירטואלי

המילה "וירטואלי" מקורה בשפה היוונית,

ומשמעותה "פוטנציאל". בתחום הפיזיקה

התאורטית המודרנית משמשת מילה זו לכינוי

החלקיקים הבסיסיים ביותר של החומר שהם

עצמם אינם חומר; הם צצים באופן ספונטני, מה

שמרמז על אופיו הספונטני והבלתי ניתן לחיזוי

של דבר מה, וכן על אי-הוודאות בקיומו הממשי.

מונח זה מעיד על אופיו של המרחב הווירטואלי

כמציאות נחווית החסרה אלמנטים של מציאות

ודאית.

הקבוצות והפרטים באינטרנט הם מרחבים

חברתיים המתקשרים באמצעות טכנולוגיה אך

מתקיימים על ידי אינטראקציות ואינטרפרטציות

אנושיות. היכרות עם המאפיינים של המרחב

הווירטואלי ועם השפעותיו על בני הנוער אשר

נולדו לתוך סביבה ווירטואלית חיונית ליצירת

מענה מתאים, ובכלל - להרחבת פעילותו של

המגזר השלישי למרחב זה.

מרחב, זמן וזהות

החיים החברתייםשואבים חלק ניכר

ממשמעותם ממרחב ומיחסים

גאוגרפיים, והתפיסה האנושית

מושפעת רבות ממרחב

פיזי וממרחב מדומיין. עצם

השימוש במונח "מרחב"

לתיאור האינטרנט מבטא

את השפעתן של תפיסות

גאוגרפיות. כשאנו עוסקים

באינטרנט אנו משתמשים

בעוד מונחים המאפיינים את

תחום המרחב והגאוגרפיה

, סייבר

@

(כתובת, אתר, גלישה,

ספייס ועוד), ולמעשה המרחב

הווירטואלי הוא רקונסטרוקציה של

המרחב האמִתי שאנו מכירים. המטפורות

הגאוגרפיות מעוררות מרחב מוכר וניתן לזיהוי

שאפשר להתבסס עליו כדי לתפוס את המרחב

הווירטואלי.

תפיסת הזמן מושפעת מאוד מדפוסים חדשים

של תקשורת הנוצרים באינטרנט: זמן התיווך

ביצירת הקשר קטן, והתקשורת משוחררת

ממגבלות של שותפות בזמן ובמקום. התקשורת

יכולה להיעשות בצורה סינכרונית (מיידית / בזמן

אמת: מסרים מיידיים, אודיו ווידאו) - המשוחררת

מתלות במקום ההתקשרות אבל מחייבת את

המתקשרים לשותפות בזמן, ובצורה א-סינכרונית

(מושהית: דואר אלקטרוני, לוח מודעות, קבוצת

ועוד) - שאינה דורשת שותפות

wiki

דיון / פורום,

בזמן או במקום.

לתפיסת הזמן המעוצבת באמצעות פעילות

במרחב הווירטואלי (כגון כניסתו של הטלפון

הנייד לחיינו) ישנן השלכות פסיכולוגיות וחברתיות:

מיידיות התקשורת, השפעה על דחיית סיפוקים,

דפוסי שיתוף/הסתרה, תפיסת אישי/ציבורי ועוד.

, עובדת סוציאלית,

לי ראובני

מנחה של סטודנטים

לעבודה סוציאלית

מאוניברסיטת בן-גוריון אשר

ליוו את פרויקט המל"צים

במשך שנתיים.

מפתחת תוכנית

,

אלה מלכא

הדרכה והכשרה, אשת חינוך

ופעילה במגזר השלישי.

, רכז חינוך

עדי פורגאנג

חברתי ומחנך בתיכון,

פעיל מזה עשור בארגונים

חברתיים בישראל.