Table of Contents Table of Contents
Next Page  7 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 7 / 64 Previous Page
Page Background

7

2009

פברואר

עט השדה

יחסי ילדים-הורים בעידן הפוסטמודרני

ליצירת חומר ללימוד בבית הספר או לניהול

ידע בארגונים.

- יומן אינטרנט בעברית.

Weblog

:

בלוג

ק

הבלוגים מאפשרים תגובות מידיות של קוראים

- “טוקבקים”. כל אחד יכול להיות בלוגר. מאז

, תפוצת העיתונים

2003-

הופעת הבלוגים ב

(מנייר) של המדיה ההמונית-ריכוזית יורדת

בשנה.

4%

בקצב של

: אלו הן כותרות מתארות, או מילים על

תגיות

ק

” נהוג

2.0

אודות מילים, או מטה-שפה. ב”ווב

לתת כותרות מציינות לכל בלוג או תמונה או

סרטון וידאו. התגיות עוזרות בחיפוש וגם יוצרות

קהילות של בעלי עניין המתרכזים סביב תגיות

בתחומם.

: אלו הם מעין “בלוגים של

פליקר ויו-טיוב

ק

תמונות” (פליקר) ו”בלוגים של וידאו” (יו-

טיוב). כל אחד יכול להעלות לרשת צילומים

או סרטונים, לתת להם תגיות וליצור קהילת

מתעניינים.

: אתר אינטרנט אישי המכיל את

רשת חברתית

ק

כל הכלים האלה (בלוגים, ויקי, סרטונים ועוד)

- נוסף על רשימת חברים שמשתפים אותם

בתכנים השונים. הרשת החברתית הגדולה

בעולם היא מייספייס, המתוחכמת היא פייסבוק,

המקצועית היא לינקדין, והישראלית ביותר היא

דה מרקר קפה.

” ויישומיהם ביחסי הורים-ילדים

2.0

עקרונות “ווב

”: יצרני התוכן העיקריים הם המשתמשים

2.0

א. “ווב

ולא חברות המדיה והעיתונים הגדולים.

”: התלמידיםהם יצרני חומרי הלימוד - לא

2.0

“הורות

המורים ולא מערכת החינוך ולא האוניברסיטאות.

מה זה ויקי-כיתה? קונסטרוקטיביזם!

”: שתף - אל תשלוט!

2.0

ב. “ווב

”: מרצה ומורה - אל תשלטו בתלמידיכם

2.0

“הורות

ואל תפחידו אותם בציונים. שתפו אותם

בהערכה ובתכנון הלימודים. לִמדו מהם.

”: השתמש ב”חוק הזנב

2

ג. “ווב

הארוך” האומר כי אפשר להרוויח

ממספר גדול של שירותים

(שירים, למשל) למספר גדול

של קהילות יותר משאפשר

להרוויח ממספר קטן של

שירותים (להיטים) להמון

אנשים.

”: אין עוד מדד

2.0

“הורות

אחד אוניברסלי שלפיו

צריכים כל הילדים להימדד

ולהיות ממוינים ל”מוצלחים

יותר” ול”מוצלחים פחות”. אין

אינטליגנציה אחת. למבחנים

פסיכומטריים אין כל ערך. כל אחד גאון

בתחום אחר. יש ריבוי אינטליגנציות (גרדנר,

): אינטליגנציה רגשית, אינטליגנציה חברתית,

1996

אינטליגנציה גופנית ועוד.

”: הפסק להתבסס על מותגים להמונים

2.0

ד. “ווב

- עבור לתגים לקהילות.

”: אין עוד חינוך להמונים שנקבע

2.0

“הורות

מלמעלה. כל קהילה אחראית על החינוך שלה.

ילדים ובני נוער זקוקים לליווי, לעידוד, להדרכה

ולגבולות בתהליך גדילתם. הם זקוקים לנוכחותם

הקבועה של מבוגרים - היום לא פחות מבעבר.

הופעת האינטרנט, המהפכה הדיגיטלית, ההיבטים

הפוסטמודרניים של התרבות המערבית והעמקת

הדמוקרטיזציה ותפוצתו של הידע יצרו מציאות

שבה דרוש מענה אחר לצורכיהם הטבעיים של

ילדים, לציפיותיהם ולרגשותיהם. מציאות זו מהווה

אפוא הזדמנות לבחינה מחדש של תפקידי הורים

ומורים ביחס לילדים ולתלמידים.

הופעת האינטרנט, המהפכה

הדיגיטלית, ההיבטים

הפוסטמודרניים של

התרבות המערבית והעמקת

הדמוקרטיזציה ותפוצתו של

הידע יצרו מציאות שבה דרוש

מענה אחר לצורכיהם הטבעיים

של ילדים, לציפיותיהם

ולרגשותיהם.

רשימה ביבליוגרפית

מלאה למאמר זה ניתן

למצוא באתר אשלים

www . ashalim . org . il