Table of Contents Table of Contents
Next Page  4 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 4 / 64 Previous Page
Page Background

4

2009

פברואר

עט השדה

ד”ר אשר עידן

מאז הופעת רשת האינטרנט...

מופיעים בבירור ניצניה של

מהפכה היסטורית. במקום תכנים

תאגידיים-מונולוגיים, מופיעות בזו

אחר זו צורות חדשות של תכנים

דיאלוגיים ומולטילוגיים: בלוגים עם

טוקבקים, ויקיפדיה שיתופית, רשתות

חברתיות ועוד... את המהפכה רואים

בהתנהגותם של ילדי דור האינטרנט

מול ההורים והמחנכים. הפערים

בין שני הדורות מתרחבים מאוד,

ואִתם גדלים גם הקונפליקטים

בין ילדים להורים

הוא

ד”ר אשר עידן

מנהל “התכנית לניהול

עתיד” בפקולטה לניהול

באוניברסיטת תל אביב

ומרצה לחינוך ולפילוסופיה

באוניברסיטה הפתוחה

אפשר להבחין בשלושה סוגי יחסים בין הורים

לילדים בהיסטוריה: היחסים ששררו במשך אלפי

שנים, בתקופה המסורתית, במשפחה המורחבת

של העידן החקלאי; היחסים שרווחו במאות השנים

האחרונות, בתקופה המודרנית, במשפחה הגרעינית

של העידן התעשייתי; היחסים המתפתחים היום,

,20-

בתקופה הפוסטמודרנית - מסוף המאה ה

מאז הופעת המחשב והאינטרנט - במשפחה

החדשה של העידן האינטרנטי.

טכנולוגיות מידע הן גורם מרכזי בקביעת

אופני האינטראקציה בין בני אדם

ובעיצוב של מבנים ארגוניים

ומשפחתיים.

בתרבויות שבעל פה

ק

האופן הדומיננטי של

האינטראקציה הוא

השיחה או המולטי-

לוג (רב-שיח) שהדיא-

לוג (דו-שיח) הוא

מקרה פרטי שלו.

עם הופעת תרבות

כתב היד, מהתרבויות

המצרית והבבלית, דרך

התרבות העברית-פיניקית

ועד לתרבות היוונית, האופן

הדומיננטי הפך בהדרגה למונו-

לוג (חד-שיח).

עם הופעת תרבות הדפוס, התחזק

ק

; מקלוהן,

1975 ,

מאוד האופן המונולוגי (דרידה

). היום אנו, דור ההורים והמורים, שבויים

1964

לחלוטין באינטראקציה המונולוגית הכוללת את

המשפחה, המדע, הפילוסופיה, החינוך, העיתונות,

הטלוויזיה והדמוקרטיה. באותה עת הופיעה

תקשורת ההמונים המונולוגית לחלוטין של העיתון,

הרדיו, הטלוויזיה, בית הספר, האוניברסיטה, בית

.)1962 ,

החולים, בית המשוגעים ובית הסוהר (פוקו

הופעת תרבות האינטרנט משנה את הכיוון לחלוטין,

שכן היא מחזירה אותנו לאופן האינטראקציה

המולטי-לוגי של התרבות שבעל פה. שינוי זה בולט

.”2.0

במיוחד בדור השני של האינטרנט, הקרוי “ווב

” - תוכן המשתמשים מחליף

2.0

עקרון היסוד ב”ווב

את תוכן התאגידים ותוכן ריכוזי אחר.

בעשור האחרון, מאז הופעת רשת האינטרנט,

מתרבים הסימנים שהמגמה בת אלפי השנים

מתהפכת. העשור הראשון של האינטרנט (“ווב

”) עדיין היה מונולוגי מאוד - תוכן ריכוזי-מונולוגי

1.0

על גבי צגי מחשב. הוא היה שריד של תרבות

הספר והעיתון והטלוויזיה. ואולם בדור השני של

, מופיעים

2005

”), החל משנת

2.0

האינטרנט (“ווב

בבירור ניצניה של מהפכה היסטורית. במקום

תכנים תאגידיים-מונולוגיים, מופיעות בזו אחר זו

צורות חדשות של תכנים דיאלוגיים ומולטילוגיים:

בלוגים עם טוקבקים, ויקיפדיה שיתופית, רשתות

חברתיות ועוד.

את המהפכה רואים בהתנהגותם של ילדי דור

) מול

Y

, דור ה-

2005-1975

האינטרנט (ילידי

ההורים והמחנכים, בני דור הבייבי-בום (ילידי

). הפערים בין שני הדורות מתרחבים

1975-1945

מאוד, ואִתם גדלים - גידול אקספוננציאלי - גם

הקונפליקטים בין ילדים להורים.

הבנת הגורמים למעברים - מהעידן המסורתי

למודרני ומהעידן המודרני לעידן הפוסטמודרני

- מאפשרת הבנה חדשה של הבעיות בתחום

הפערים ההולכים וגדלים ביחסי הורים-ילדים

. גורמים אלה מאפשרים לא

21-

בראשית המאה ה

רק הבנה של הבעיות אלא גם דרכי טיפול מעשיות

). לדעתו, ההורים

2006(

בהן, כפי שהראה גבאי

המודרניים עושים שימוש יתר במודל החינוכי,

בעוד הילדים, שהם פוסטמודרניים, מעדיפים את

המודל האימוני.

יחסי ילדים-הורים בעידן

הפוסטמודרני

הופעת האינטרנט, המהפכה הדיגיטלית, ההיבטים הפוסטמודרניים

של התרבות המערבית והעמקת הדמוקרטיזציה ותפוצתו של הידע

יצרו מציאות שבה דרוש מענה אחר לצורכיהם הטבעיים של ילדים,

לציפיותיהם ולרגשותיהם. מציאות זו מהווה אפוא הזדמנות לבחינה

מחדש של תפקידי הורים ומורים ביחס לילדים ולתלמידים