Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  58 / 148 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 58 / 148 Previous Page
Page Background

לוגו לוגו

גג גג גג גג גג גג

רגש האשמה, מצבו של האדם כאשם־תמיד, הוא

שאלת קיום עתיקה שעליה מיוסד גם המשפט. הפרוזה

העולמית הגדולה מרבה לעסוק בסוגיית האשמה, מן

"החטא ועונשו" של דוסטויבסקי ועד "המשפט" של

קפקא, והיא מגיעה גם אל השירה. זוהי אשמה שבה

התובעים והשופטים אינם בהכרח בשר ודם בעלי תארים,

אבל הם נוכחים בכל מקום.

המשוררת זלדה כותבת:

ין/

ִ

דּ

ַ

ר־ה

ַ

ז

ְ

נּוּ/ גּ

ֶ

פ

ְ

דּ

ְ

ר

ִ

יתוֹ/ י

ֵ

י בּ

ֵ

ר

ְ

ד

ַ

ח

ְ

ים וּב

ִ

ר

ָ

ה

ֶ

ל ה

ֶ

צ

ֵ

ווֹן".

ָ

י ע

ִ

שׁ בּ

ֵ

ווֹן י

ָ

י ע

ִ

שׁ בּ

ֵ

ב/ י

ֹ

שׁ

ְ

ח

ַ

י

ְ

ך

ֶ

שׁ

ֹ

ח

ַ

ה בּ

ָ

ל

ְ

י

ַ

לּ

ַ

בּ

אמיר גלבע חושף את תחושת האשם התמידי המלווה

אותנו בפכים הקטנים של החיים בשירו "במשפט":

ע/

ַ

בּ

ְ

צ

ֶ

א

ָ

ה ה

ָ

פ

ְ

ק

ָ

הּ נ

ָ

מ

ְ

שׁ

ִ

א ל

ֹ

ן ל

ֵ

ם? ה

ָ

שׁ

ָ

א

ֶ

י ה

ִ

ם בּ

ִ

א

ָ

ָ

ך

ְ

שׁ בּ

ֵ

אי, י

ַ

דּ

ַ

אי, ו

ַ

דּ

ַ

ית/ .. ו

ִ

ר

ָ

גּ

ִ

סּ

ַ

ן ה

ִ

י מ

ִ

תּ

ְ

ר

ַ

ע

ִ

ר נ

ָ

פ

ָ

א

ֶ

ק ה

ַ

ר

ן?"

ָ

שׁ

ָ

ר ע

ֵ

טּ

ַ

ק

ְ

ן מ

ָ

יל

ִ

ל א

ֵ

צ

ְ

ישׁ בּ

ִ

י א

ִ

ם!/ מ

ָ

שׁ

ָ

א

יהודה עמיחי כותב בשירו "פסק דין":

י.

ִ

ת

ָ

ק

ְ

ד

ִ

יא צ

ִ

י ה

ִ

ת

ָ

נ

ְ

י. שׁ

ִ

כוּת

ְ

ל

ַ

יא מ

ִ

י ה

ִ

ת

ָ

טּ

ִ

ף. מ

ֵ

י

ָ

י ע

ִ

נ

ֲ

ין".

ִ

דּ

ַ

ק ה

ַ

ס

ְ

י, פּ

ִ

לוֹמ

ֲ

ח

אצל רוני סומק זירת פשע משטרתית־משפטית היא

זירת חייו, בשיר "בגדאד":

ח/

ַ

צ

ֶ

ר

ָ

ת ה

ַ

יר

ִ

ז

ְ

ה בּ

ָ

ר גּוּפ

ֵ

ן שׁוֹט

ֵ

מּ

ַ

ס

ְ

יר בּוֹ מ

ִ

"בּאוֹתוֹ גּ

ר

ֵ

י חוֹק

ִ

נ

ֲ

י./ א

ַ

יּ

ַ

הּ נוֹרוּ ח

ָ

יר בּ

ִ

ע

ָ

בוּלוֹת ה

ְ

ת גּ

ֶ

ן א

ֵ

מּ

ַ

ס

ְ

י מ

ִ

נ

ֲ

א

סוּ

ְ

פּ

ְ

ת

ִ

יּ

ֶ

שׁ

ְ

ק.../ כּ

ָ

ר

ָ

פּוֹת ע

ִ

ם/ ט

ִ

י

ַ

ת

ָ

פ

ְ

שּׂ

ַ

ה

ֵ

ם מ

ֶ

ה

ָ

ט ל

ֵ

ים, סוֹח

ִ

ד

ֵ

ע

אוּ

ְ

ל

ְ

כ

ִ

י

ְ

ה/ ו

ָ

גוּת טוֹב

ֲ

ה

ַ

נ

ְ

ת

ִ

ל ה

ַ

ישׁ ע

ִ

ל

ְ

י שׁ

ִ

כּוּ ל

ַ

נ

ְ

י י

ִ

אוֹת

ד".

ָ

ה מוּר

ָ

ימ

ִ

ל

ָ

ל ס

ֶ

הּ שׁ

ָ

רוֹנ

ְ

דוֹר גּ

ְ

רוֹז

ְ

פ

ִ

י בּ

ִ

אוֹת

סוגיית החטא, האשמה, הכפרה, מידת הדין ומידת

הרחמים היא סוגיה יהודית עתיקה ואחד מנושאי

דרה של התנ"ך. השירה המודרנית, החילונית ברובה,

ִ

הש

משתמשת לעיתים בשיח הדתי־אתני ומתרגמת אותו

לתחושת האשם הקיומית. חיים גורי כותב בשירו

עים":

ָ

"הר

יל

ִ

דּ

ְ

ב

ַ

ה

ְ

נוּ ל

ְ

ח

ַ

נ

ֲ

א

ַ

יּוֹת/ ו

ֻ

כ

ְ

זּ

ַ

ר ה

ֶ

פ

ֵ

ס

ְ

בוּ בּ

ְ

ת

ָ

כּ

ִ

ים י

ִ

יק

ִ

דּ

ַ

צּ

ַ

ה

ְ

ן/

ֶ

ב

ֶ

נוּ א

ָ

ה בּ

ֶ

יד

ִ

א הוּא י

ָ

ט

ָ

א ח

ֹ

לּ

ֶ

י שׁ

ִ

יּוֹת/... וּמ

ִ

כ

ְ

בּ

ַ

ר ה

ֶ

פ

ֵ

ס

ְ

בּ

ין".

ִ

יוֹם דּ

ְ

ינוּ בּ

ֵ

ל

ָ

ם ע

ָ

ר

ֱ

ע

ֶ

נּ

ַ

ד ה

ֵ

ל־ע

ַ

ג

ְ

ל

המשוררת חוה פנחס־כהן, הקרובה לעולם האמונה

אבל כתיבתה חופשית וחתרנית, כותבת:

י

ֵ

נ

ְ

פ

ִ

ן, בּ

ָ

ב

ָ

ל ל

ָ

ה

ָ

ק

ְ

תוֹך

ְ

י/ בּ

ֵ

ר

ְ

שׁ

ִ

ת

ְ

ה בּ

ָ

ר

ָ

שׂ

ֲ

ע

ַ

בּ

ְ

ך

ֵ

ל

ֵ

"...א

מצבו של האדם

כאשם־תמיד הוא

שאלת קיום עתיקה

שעליה מיוסד גם

המשפט. הפרוזה

העולמית הגדולה

מרבה לעסוק

בסוגיית האשמה,

מן "החטא ועונשו"

של דוסטויבסקי ועד

"המשפט" של קפקא,

והיא מגיעה גם אל

השירה

דוּת

ֵ

ן ע

ֵ

ת

ֵ

א

ְ

ים ו

ִ

מ

ָ

דּ

ִ

ים מ

ִ

מוּצ

ֲ

ים/ ח

ִ

ד

ָ

ג

ְ

י וּב

ִ

ר

ֶ

פוּת וּמ

ֵ

י

ֲ

ע

ה".

ָ

טּ

ַ

ל מ

ֶ

ין שׁ

ִ

ית־דּ

ֵ

י בּ

ֵ

נ

ְ

פ

ִ

בּ

כמה שירים עוסקים במערכת היחסים הבין־אישית,

שבה יש שופט ונשפט, תובע ונאשם, ולא תמיד ברור

מי הוא מי. יהודה עמיחי בשירו "ליד השולחן" כותב:

י/

ִ

יד

ִ

ח

ְ

ן י

ָ

ד דּ

ָ

ח

ֶ

ל א

ָ

ם./ כּ

ֶ

יה

ֵ

נ

ְ

בוּ שׁ

ְ

שׁ

ָ

ן י

ָ

ח

ְ

ל

ֻ

שּׁ

ַ

ד ה

ַ

י

ְ

א".

ָ

ל/ וּמוּצ

ַ

ע

ֹ

פּ

ַ

יא ל

ִ

י וּמוֹצ

ִ

יד

ִ

ח

ְ

דּוֹן י

ִ

נ

ְ

ו

ולאה גולדברג כותבת:

ינוּ

ֵ

ינ

ֵ

יתוּת בּ

ִ

ר

ְ

ט כּ

ֵ

ג

ְ

ס/ ו

ֵ

נוֹס

ְ

ת

ִ

ל מ

ֶ

ג

ֶ

ד

ְ

ין כּ

ִ

דּ

ַ

ר ה

ַ

ז

ְ

ה גּ

ֹ

"פּ

ב".

ֶ

ר

ֶ

מוֹ ח

ְ

כּ

בכמה שירים בית המשפט הוא הזירה שבה נכתב

השיר, והמשורר פונה אל השופט ומספר לו את סיפורו,

מעין עדות־וידוי. חיים גורי כותב בספרו "אני מלחמת

אזרחים":

כוֹן!/

ָ

נּ

ַ

הוּא ה

ְ

ך

ֶ

פ

ֵ

ה

ָ

שׁ./ ה

ֵ

יּ

ַ

בּ

ְ

ת

ִ

י מ

ִ

נ

ֶ

ינ

ֵ

ה./ א

ֶ

ה ז

ָ

כ

ָ

ז כּ

ָ

ין./

ִ

ית דּ

ֵ

ת בּ

ַ

בוּע

ְ

שׁ

ִ

מוֹ בּ

ְ

ת,/ כּ

ֶ

מ

ֱ

א

ָ

ת ה

ֶ

ר א

ֵ

פּ

ַ

ס

ְ

י מ

ִ

נ

ֲ

ה א

ֵ

נּ

ִ

ה

י!"

ַ

יּ

ַ

ם ח

ֵ

ה ה

ֶ

לּ

ֵ

א

ְ

י ו

ִ

נ

ֲ

ה א

ֵ

נּ

ִ

ה

אבא קובנר כותב שיר שהוא פנייה אל שופט הדן

אותו על לשונו:

ן

ִ

ר/ מ

ֵ

צּ

ַ

ק

ְ

ת

ִ

י מ

ִ

רוּח

ְ

ו

ְ

ך

ָ

שׁ

ְ

מ

ִ

נוּ נ

ֵ

ט

ָ

פּ

ְ

שׁ

ִ

ט! מ

ֵ

שּׁוֹפ

ַ

בוֹד ה

ְ

"כּ

ר,

ֵ

ע

ַ

צ

ְ

י/ מ

ִ

ע

ָ

מ

ְ

שׁ

ַ

ן דּוּמ

ָ

י

ְ

נ

ִ

ע

ְ

בּ

ָ

תּ

ְ

כ

ַ

בּ

ַ

תּ

ְ

ס

ִ

הוֹדוֹת. ה

ְ

ין ל

ִ

דּ

ַ

ה

י".

ִ

ר

ְ

ב

ִ

ע

ָ

דוּק ה

ְ

ק

ִ

דּ

ַ

מוֹ ה

ְ

ט/ כּ

ַ

ע

ְ

מ

ִ

י. כּ

ִ

יל

ִ

ל

ְ

פּ

ונחתום בשיר של דליה רביקוביץ, שבו הקיום האנושי,

המשפט התאולוגי והאשמה הנצחית חוברים יחד. שם

השיר הוא "כסאות למשפט", בעקבות תהלים (קכב 5):

יד".

ִ

ו

ָ

ית דּ

ֵ

ב

ְ

אוֹת ל

ְ

ס

ִ

ט, כּ

ָ

פּ

ְ

שׁ

ִ

מ

ְ

אוֹת ל

ְ

ס

ִ

בוּ כ

ְ

שׁ

ָ

ה י

ָ

מּ

ָ

י שׁ

ִ

"כּ

הרוזנים שבשיר הם בעלי השררה, עליהם נאמר בספר

ק":

ֶ

ד

ֶ

קוּ צ

ֵ

חוֹק

ְ

ים י

ִ

נ

ְ

ז

ֹ

ר

ְ

משלי: "ו

ן/

ִ

י

ַ

ע

ְ

ן בּ

ִ

י

ַ

ע

ָ

ך

ְ

י ל

ִ

נ

ֵ

א

ְ

א, ר

ָ

בּ

ַ

ד/ א

ָ

י

ְ

ד בּ

ָ

י

ָ

ך

ְ

י ל

ִ

נ

ֵ

ח

ָ

א, ק

ָ

בּ

ַ

שׂוּ

ָ

ע

ְ

ל ו

ֵ

א

ָ

ר

ְ

שׂ

ִ

ין י

ִ

ל דּ

ֶ

ט/ א

ָ

פּ

ְ

שׁ

ִ

מּ

ַ

בוּ ל

ְ

שׁ

ֵ

י י

ִ

ים כּ

ִ

נ

ְ

ת רוֹז

ֶ

ר

ֶ

ת

ֲ

ע

ם

ַ

תּ

ְ

ח

ֶ

ם/ נ

ִ

י

ַ

נ

ְ

ם שׁ

ִ

א

ְ

ה ו

ָ

שׁ

ֹ

ל

ְ

ם שׁ

ִ

ים א

ִ

ד

ֵ

ע

ָ

עוּ ה

ְ

מ

ָ

שׁ

ְ

ת -/ ו

ַ

ח

ַ

ד א

ָ

י

א

ֹ

י ל

ִ

ט

ְ

שׁוֹפ

ְ

ו

ָ

ך

ְ

ת

ָ

ר

ְ

ב

ִ

בוֹא דּ

ָ

ית -/ תּ

ִ

מ

ָ

ה

ְ

ד ל

ַ

הוּע

ְ

ה ו

ָ

יל

ִ

ק

ְ

ס

ִ

ל

." ָ

יך

ֶ

ב

ֲ

ת אוֹה

ַ

כ

ְ

בּ

ַ

נוּח

ָ

/ ל

ָ

יך

ֶ

ל

ֵ

י א

ִ

נ

ֵ

ח

ָ

אוֹת ק

ֵ

ם תּ

ִ

יד/ א

ִ

ר

ָ

י

ruvikr@netvision.net.il לפנ

יות ולשאלות:

לשון אחר

רוביק רוזנטל

אפריל 5102

עורך הדין

׀

58