Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  72 / 148 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 72 / 148 Previous Page
Page Background

קשורת, ולעיתים אנחנו אומרים את דברנו

גם בתום המשפט, אבל אנחנו זהירים מאוד

בראיונות למשל. לעיתים סנגורים, נאש

־

מים ועדים לא נזהרים בדבריהם, והרבה

פעמים יוצאת תמונה מעוותת בתקשורת.

אם מקשיבים למה שנאמר בתקשורת לפ

־

עמים יכולים להתרשם שאדם תכף יזוכה,

וכשהוא מורשע כולם אומרים: "איך יית

־

כן שהוא הורשע? הרי הוא אמר בביטחון

שהוא חף מפשע", והסנגור שלו אמר: "אנ

־

חנו נוציא את הצדק לאור", "לא יעלה על

הדעת", "מתנכלים למרשי". התוצאה היא

שאנשים שהולכים שבי אחרי הפרופגנדה

והדיסאינפורמציה מופתעים מבית המש

־

פט. משפטים צריך לנהל בבית משפט ולה

־

קפיד על דיווח הוגן.

זה התיק הקשה ביותר שהיה לך בשנה

הזאת?

זה בוודאי אחד התיקים הקשים, גם

משום שמדובר בראש ממשלה לשעבר

וגם משום שהיועמ"ש נמנע מטיפול בו.

האחריות העליונה היא עליי, והיו בתיק

כמה מרכיבים שתרמו לקושי: הייתה כאן

סיטואציה תקדימית, כמה פרשות מקבי

־

לות - ראשונטורס, טלנסקי והולילנד -

וכן החקירה בחשד לשיבוש הליכי משפט,

והשאלה היא למה נותנים עדיפות. אז זה

בלי ספק אחד התיקים הקשים שעסקתי

בהם ואחת ההחלטות הקשות שקיבלתי.

איזה עוד תיק קשה נחרת בזיכרונך מה

מ

שנה הראשונה?

כשהתמניתי לתפקיד נפלו עליי בבת

אחת כמה תיקים קשים. בפרשת הברנוער

קיבלנו החלטה לא פשוטה לסגת מאישום

בתיק שהיה בו רצח שפל כל כך כלפי אנשים

חסרי ישע וחפים מפשע. זה היה תיק כבד,

אבל ההחלטה שם לא הייתה קשה. ברגע

שהשתכנענו שאין מספיק ראיות להמשיך

במעצר, אמרתי שצריך להגיש מיד בקשה

לשחרר אותו אחרי שמונה חודשים וחצי של

מעצר. סיימנו ישיבה בשעה ארבע, ואמרו

לי: "בסדר, מחר בבוקר נגיש את הבקשה".

ואני אמרתי: "לא, אנחנו ניגש היום. אין

שום סיבה שהוא יבלה עוד לילה במעצר".

ואכן, בשעה שש האיש היה חופשי. אני

גאה מאוד שפעלנו בלי מורך לב בעניין, וב

־

עיניי זה אות כבוד למערכת אכיפת החוק;

ברגע שהגענו למסקנה שצריך לשחרר את

האיש ולחזור בנו מכתב האישום, כך עשינו.

"לפסול חוק זה לא דבר פשוט"

הספקת לעבוד במשך שנה עם שרת

המשפטים ציפי לבני. איך היית מסכם את

כהונתה?

אני לא נוהג לסכם כהונות של פוליטי

־

קאים. ברמה האישית הייתה לי מערכת

יחסים טובה ועניינית עם השרה, וגם עם

היועמ"ש ועם המנכ"לית של המשרד, מה

שמקל את העבודה הקשה. השרה לבני

הייתה שותפה למאבק שלנו בהסתה ובעב

־

ריינות אידאולוגית, ובמובן זה כמובן שמ

־

חנו לשתף פעולה.

התמחית אצל נשיא בית המשפט העליון

אהרן ברק. איך אתה חש נוכח דברי חקיקה

המבקשים לפגוע ברמה מסוימת במסורת

השיפוטית שהוא הנחיל?

בכל דבר צריך לדון לגופו. תרומתו של

הנשיא ברק למשפט הישראלי היא עצומה

ורבה, והוא דמות מעוררת השראה, אבל

הוא עצמו אמר שאינו מקבל את הביטוי

"חוק עוקף בג"ץ". תפקידה של הכנסת

לחוקק ותפקידה של הרשות השופטת לפ

־

עול בגדר סמכויותיה, ואם למשל יש חוק

הפוגע בחוק יסוד משוריין, תפקידה לפסול

אותו. אבל אם היא פסלה אותו, הנושא

יכול לחזור לכנסת - והכנסת יכולה ליצור

איזון חדש ראוי יותר. ואם גם זה לא מוצא

חן בעיני מישהו, הנושא יחזור לבית המש

־

פט. זה דבר לגיטימי.

כפי שקורה עם החוק למניעת הסתננות.

בדיוק. חשבנו שההסדר הראשון הוא בר־

הגנה והגנו עליו, אבל בג"ץ חשב אחרת.

הנושא חזר לכנסת, והיא שינתה את האיזון.

זה חזר לבג"ץ ושוב נפסל ושוב חזר לכנסת,

"בעקבות הגזענות שפרצה

משני הצדדים במבצע צוק

איתן הוגשו כבר כמה כתבי

אישום כבדי משקל על הסתה.

לפעמים ההסתות קשות, וצריך

להילחם בהן. מדובר במאבק

כמעט סיזיפי, אבל אסור

להירתע. זה באמת בנפשנו"

"לא כל חייל הולך עם עורך

דין בתרמילו. שום עורך דין

לא אומר לחייל: 'עכשיו תירה',

'עכשיו אל תירה'. אלה השמצות

חסרות בסיס. הפרקליטות

הצבאית ואנחנו לא מנהלים

את המלחמה, אלא נותנים

את המעטפת המשפטית"

ינואר 5102

עורך הדין

׀

72

הראיון

עם פרקליט המדינה שי ניצן

"החברה לא מוקיעה..."