Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  74 / 148 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 74 / 148 Previous Page
Page Background

לבמה שאלתי כל אחד מהם איפה התמחה,

ורבים מהם השיבו כי התמחו בפרקליטות.

אני לא מתפלא; זה מקום עבודה חשוב

מאוד. אחת ממטרות־העל שלי היא בת

־

חום ההון האנושי, אני רוצה להביא יותר

מצטיינים. אני רוצה להביא אנשים שזה

הייעוד שלהם, שלא באים לעשות סיבוב

אלא שהייעוד שלהם הוא לשרת את הצי

־

בור.

איך עושים את זה?

עשינו תוכנית רב־שלבית. אנחנו רו

־

צים למשוך את המתמחים הטובים ביותר,

ואת זה צריך להתחיל לתכנן כשהם סטו

־

דנטים. בשנה הקרובה יהיו עשר קליניקות

באוניברסיטאות ובמכללות שבמסגרתן

ייחשפו הסטודנטים לעבודת הפרקליטות.

אני בטוח שמי שנחשף לעבודת הפרקלי

־

טות, יש סיכוי טוב שירצה להתמחות בפר

־

קליטות. ואם נצליח למשוך סטודנטים טו

־

בים, יהיה לנו מאגר לבחור ממנו מתמחים

טובים.

חוץ מזה, לראשונה יתקיים מפגש של

פרקליט המדינה עם סטודנטים מצטיינים

מכל הארץ כדי שיכירו את הפרקליטות

וישקלו לבוא להתמחות.

אם יש מתמחים טובים ומצוינים, לאחר

שנת ההתמחות קל מאוד לדעת את מי מהם

כדאי להשאיר בפרקליטות.

אתם מבקשים להרחיב גם את הייצוג

של המגזרים השונים.

נכון. אחת המטרות שלי היא לגוון במי

־

דת האפשר, ושיהיה ייצוג ראוי גם לחר

־

דים, גם לבני מיעוטים - ערבים, דרוזים,

צ'רקסים - גם ליוצאי אתיופיה, גם לאנ

־

שים עם מוגבלויות. זה חשוב לא רק לגיוון

ההון האנושי בפרקליטות, אלא גם משום

שכל אחד מהם ישמש סוכן שינוי במשפחה

שלו, בשכונה שלו ובחברה שלו. יש לצערי

לא מעט חוסר אמון כלפי השלטון בכלל

דווקא באוכלוסיות מיעוטים, והפרקליטות

היא חלק מהשלטון. חשוב שאנשים ידעו כי

הפרקליטות היא גם שלהם.

"הייעוץ המשפטי לצבא? חרב ומגן"

כתבת במאמר לרגל פרישתה של הנ

מ

שיאה ביניש שהיא השכילה להבין שגו

מ

רמים במערכת הביטחון לעיתים נושאים

את שם הביטחון לשווא. כמי שליווה נו

מ

שאים ביטחוניים בפרקליטות במשך שנים,

האם התופעה עדיין קיימת לדעתך?

זו תופעה שבוודאי רווחה בעבר, אבל חל

בה שיפור ניכר. היום ניכרת הפנמה של הע

־

רכים המשפטיים ושל זכויות אזרח בקרב

גורמי הביטחון. מובן שתמיד אפשר לשפר,

ולא אגיד שכיום לא נושאים את שם הביט

־

חון לשווא, אבל המצב השתפר באמת.

האם אתה שבע רצון מתוצאות הליווי

המשפטי הצמוד שנתנה הפרקליטות למע

מ

רכת הביטחון במבצע צוק איתן?

מי שמוביל את הייעוץ המשפטי לצבא

הוא הפרקליטות הצבאית הראשית, והיא

מעורבת מאוד. רבים טוענים שהיא מעו

־

רבת מדי, אבל שום נזק אמיתי לא נגרם

לישראל מהקפדה על שלטון החוק בצבא.

להפך, בעקבותיה יש יותר מודעות ויותר

הקפדה על שמירת החוק הבינלאומי. אפשר

בהחלט לנהל מאבק יעיל בטרור, כמו בצוק

איתן, ובה בעת לשמור על חוקי המשפט.

בראייה הרחבה, טוב לה למדינה שכו

־

חות הביטחון נהנים מייעוץ משפטי. אגב,

בניגוד למה שנטען, לא כל חייל הולך עם

עורך דין בתרמילו. רחוק מכך. עיקר תפ

־

קידנו הוא להציב את הנורמות המשפטיות,

להגדיר מה הכללים המשפטיים המחייבים,

ועדיין יש מרחב תמרון רחב מאוד לצבא

לנהל את המבצע. שום עורך דין לא הולך

ואומר לחייל ברמת פרטנית "עכשיו תירה",

"עכשיו אל תירה". אלה השמצות חסרות

בסיס. הפרקליטות הצבאית יודעת היטב

את תפקידה, אנחנו יודעים היטב את תפ

־

קידנו ואנחנו לא מנהלים את המלחמה. מי

שצריך לנהל את המלחמה זה הצבא בהנ

־

חיית הדרג המדיני, ואנחנו אמורים לתת

את המעטפת המשפטית שנותנת לישראל

לא רק חרב אלא גם מגן מפני הליכים מש

־

"אני לא נוהג לסכם כהונות

של פוליטיקאים. ברמה

האישית הייתה לי מערכת

יחסים טובה ועניינית עם

השרה לבני, שהייתה שותפה

למאבק שלנו בהסתה

ובעבריינות אידאולוגית. במובן

הזה שמחנו לשתף פעולה"

"כאשר בית המשפט חושב

שנחצה קו אדום הוא אומר

את דברו, וזה לא פוגע באמון

הציבור. אמון הציבור נבנה

מרשת של דברים, ולשמחתי

מערכת בתי המשפט היא עדיין

אחת המערכות המוערכות

במדינת ישראל, גם אם יש

מי שלא יסכים איתי"

ינואר 5102

עורך הדין

׀

74

הראיון

עם פרקליט המדינה שי ניצן

"החברה לא מוקיעה..."