Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  77 / 148 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 77 / 148 Previous Page
Page Background

צילום: עו"ד ענבל עפרון

"השאלה הפתוחה לא נועדה להכשיל". הנשיא אלרון

את הביקורת הנמתחת היום על מבחני הל

־

שכה כי הם מצריכים שינון פרוצדורה ותו

לא. מלבד זאת, כבר כיום הוועדה הבוחנת

לא חוסכת במאמצים לנסח את השאלות

בבחינה כשאלות המחייבות הבנה משפ

־

טית, ואין די בשינון טכני של הדין.

ועד שנזכה לשינוי החוק המיוחל יזמת

שינוי של מתכונת הבחינה בעל־פה, והנב

מ

חנים יחויבו לענות על שאלה פתוחה נוסף

על מאה שאלות רב־ברירה. איך תבוא לידי

ביטוי השאלה בעל־פה?

לנבחנים תהיה בחירה מבין כמה שאלות

ניסוח מענפי משפט שונים. אנו שוקדים

כיום על מבנה השאלה הפתוחה, ולקראת

הבחינה הקרובה הודענו כי היא תהיה

שאלה על ניסוח מסמכים משפטיים, כפי

שמתחייב מן התקנות הקיימות, ועליה ייד

־

רשו הנבחנים להשיב ביום הבחינה שבכתב.

הציון על השאלה הפתוחה לא יינתן עם

הציון לשאלון רב־הברירה; התשובה תונח

לפני מותב הבוחנים בעל־פה ותישקל על

ידו בבואו לקבוע אם הנבחן עבר את המב

־

חן בעל־פה או נכשל בו. הדבר יסייע לבוח

־

נים בעל־פה להתרשם מהנבחן באופן בלתי

אמצעי ומעמיק יותר.

איני חושב שמוגזם לדרוש מעורך דין

לדעת לנסח מסמכים משפטיים, שהרי זהו

חלק בלתי נפרד מן השירות ללקוח. בסופו

של דבר, עורכי דין ברמה משפטית גבוהה

הם חלק מהאינטרס הציבורי.

ידוע כי רק אחוז קטן מכלל הנבחנים

בבחינה בעל־פה אינם צולחים אותה. האם

אתה צופה שאחוז זה יגדל באופן משמעו

מ

תי בעקבות הוספת השאלה הפתוחה?

אני ער לעובדה זו, ועל כן לקראת הב

־

חינה האחרונה יזמתי כנס שנערך בלשכת

עורכי הדין בתל אביב לעורכי דין המכהנים

בצוות הבוחנים בבחינות בעל־פה. ציינתי

לפניהם את החשיבות הרבה שהוועדה

רואה בבחינה בעל־פה ואת הצורך לתת

לה את המקום הראוי בשקלול הציון הסופי

של הנבחן. כמו כן פניתי בכתב לשופטים

היושבים בראש המותבים הבוחנים בעל־פה

וציינתי את החשיבות שבבחינה בעל־פה.

על הוועדה הבוחנת להקפיד שהבחינה

תהיה הוגנת, מאוזנת וראויה ללא כל קשר

למספרם של העוברים או הנכשלים בה.

אחוז העוברים מעולם לא היה שיקול משי

־

קוליה של הוועדה הבוחנת אף לא באחת

מהחלטותיה.

כמובן, השאלה הפתוחה לא נועדה לה

־

כשיל אלא לתרום לבחינת יכולתו וכישוריו

של הנבחן. ייתכן שבמקרים מסוימים אף

תוכל השאלה הפתוחה לסייע לנבחן לבטא

את יכולתו האמיתית לצורך שקלול הציון

הסופי שהוא ראוי לו. זהו כלי הערכה לגיטי

־

מי של הנבחן המצטרף לכלים הנוהגים כיום.

מה עמדתך הכללית על הרמה של מק

מ

צוע עריכת הדין?

אסור לנו לעשות הכללות באופן שמ

־

עטים יכתימו את שמם ואת תדמיתם של

הרבים. ציבור עורכי הדין הוא ציבור ערכי,

בעל מודעות רבה לחשיבות שלטון החוק

ולייחודיותו של מקצוע עריכת הדין, הן

בהיבט של העוסקים במקצוע במגזר הצי

־

בורי והן בהיבט של עורכי הדין במגזר הפר

־

טי. לעיתים יש תופעות החורגות מהמצופה

ממי שעוסק במקצוע עריכת הדין, ועל כך

יש להצטער.

"על הוועדה הבוחנת להקפיד

שהבחינה תהיה הוגנת, מאוזנת

וראויה ללא כל קשר למספרם

של העוברים או הנכשלים

בבחינה. אחוז העוברים מעולם

לא היה שיקול משיקוליה

של הוועדה הבוחנת"

77

׀

עורך הדין

ינואר 5102