שפיטה
על הצהרת האמונים של השופט
סעיף 6 לחוק יסוד: השפיטה, שכותרתו "הצה־
רת אמונים", מורה אותנו כך: "מי שנתמנה שופט
יצהיר הצהרת אמונים לפני נשיא המדינה; ואלה
דברי ההצהרה: 'אני מתחייב לשמור אמונים למדי
־
נת ישראל ולחוקיה, ולשפוט משפט צדק, לא להטות
משפט ולא להכיר פנים'". על יסוד זה מצהירים שו
־
פטי ישראל מימים ימימה את הצהרתם זו לפני נשיא
המדינה קבל עם ועדה. אולם עצם החיוב בהצהרה
כאמור, בפרט במסגרת חוק יסוד, וכן נוסח ההצה
־
רה האמורה מעוררים שאלות מספר אשר טרם נדונו
במשפטנו. אזכוריה ספורים, והשימוש הנורמטיבי
בה מועט ביותר.
מדוע נדרש השופט
להצהיר אמונים?
יכולה להתעורר השא
־
לה מדוע מלכתחילה נדרש
השופט להצהיר אמונים.
הרי השופט מצופה ממילא,
בהגדרת תפקידו, לשפוט על
פי החוק והדין, תוך מימוש
חובת השוויון ותוך נאמנות
מצהיר אני
החיוב של שופטי ישראל בהצהרת אמונים ונוסח ההצהרה מעוררים
שאלות שטרם נדונו. כך, למשל, האם יש משמעות נורמטיבית להתחייבות
השופט "לשפוט משפט צדק"? ומה קורה כאשר מתנגשים הדין והצדק
שלשניהם מחויב השופט?
למדינה. מדוע אפוא נדרש ממנו האקט הנוסף -
ואולי הסמלי גרידא - של הצהרת האמונים?
חלק מן ההסברים להצהרת האמונים, ששורשיה
עוד בעת העתיקה, הם הסברים היסטוריים. לעי
־
תים חויבו שופטים להצהיר אמונים במטרה גלויה
או מוסתרת למנוע מבעלי דעות או אמונות דתיות
מסוימות את האפשרות להיבחר לתפקיד זה, למשל
באמצעות חיוב בשבועה המכילה אלמנטים דתיים
מובהקים. הסבר אחר מתבסס על תפקיד השופט
כמוציא לפועל של רצון האל ושל תפיסת הצדק שלו,
ומכאן הצורך שהשופט יישבע אל מול האל לקיים
את דברו.
בעידן המודרני אפשר
להעלות כמה הצדקות עק
־
רוניות, סמליות בעיקרן, לה
־
צהרת האמונים של השופט.
ראשית, דווקא בגלל אופיה
של ההצהרה ככזו, קרי חוץ
מהחובה שלכאורה חלה על
השופט ממילא, יש בה ערך
מוסף של חיזוק המחויבות
של השופט כלפי חובותיו.
ד"ר יגאל מרזל,
שופט בית המשפט
המחוזי בירושלים
יגאל מרזל
מדוע מלכתחילה נדרש
השופט להצהיר אמונים?
הרי השופט מצופה
ממילא, בהגדרת תפקידו,
לשפוט על פי החוק והדין,
תוך מימוש חובת השוויון
ותוך נאמנות למדינה
אפריל 3102
עורך הדין
׀
54
148...,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64 44,45,46,47,48,49,50,51,52,53,...1