Next Page  22 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 22 / 68 Previous Page
Page Background

צילם: רפי קוץ

|

כתבה: אפרת אור

בית הספר עציון

בבית החינוך הממלכתי דתי “עציון” בבני ברק, בניהולה של רחלי שטיין, לומדים בעלי מוגבלות

. “מגיעים אלינו תלמידים מבתים דתיים, חרדים

21

עד

6

שכלית בדרגה קלה עד בינונית, מגיל

וחילונים, וכולם מוצאים אצלנו בית חם”, מציינת המנהלת ומדגישה כי בית הספר שואף להגיש

לבחינות בגרות כל תלמיד שמסוגל לכך, מתוך רצון למצות את הפוטנציאל הגלום בו. “הלימודים

העיוניים קשים לעתים לתלמידינו, ובאמנות הם מוצאים דרך לביטוי עצמי וכלי המסייע להם

להתגבר על הקשיים”, אומרת שטיין ומדגישה כי בשיעורי אמנות התלמידים גם רוכשים הרגלי

עבודה, יכולת תכנון, סבלנות והתמדה, מיומנויות חשובות להמשך דרכם. ציורי התלמידים מקשטים

את קירות בית הספר והם נמכרים בירידים.

h h h

ארבע מבוגרות “עציון” כבר ניגשו לבחינת בגרות באמנות. סימה מרקוביץ, מורה ותיקה לאמנות

ב”עציון”, מספרת כי החלק הקשה ביותר בהכנה לבחינות היה הפרזנטציה. “הצגת העבודות לפני

בוחן חיצוני לא מוכר, הרתיעה את הבנות. עבדנו על זה שוב ושוב, לא נתתי להן מנוח, נעזרנו

.”100

בתומכי זיכרון, ובסופו של דבר הן הציגו את עבודותיהן וכל אחת קיבלה

העבודות הוצגו בתערוכה בירושלים והבנות חשו גאווה רבה על כך שהן הוצגו יחד עם עבודות

התלמידים ה”רגילים”. “הן הרגישו שוות בין שווים”, מספרת סימה, ומדגישה שבשיעורי אמנות

התלמידים מוצאים מרחב לביטוי אישי. “תחושת המסוגלות שלהם מתגברת, הביטחון העצמי עולה

ואתו הרצון להגיע להישגים גבוהים”.

לדבריה, הקניית הרגלי עבודה ושמירה על סביבת עבודה מסודרת ונקייה הן חלק בלתי נפרד

מהלמידה. אפשרויות היצירה בשיעורי האמנות הן רבות ומגוונות: פיסול, עיסת נייר, קולאז’,

פסיפס, ציור בצבעי אקריליק, פנדה וציור על בד. “יש תיאוריות שלפיהן ריבוי גירויים מפריע

לתלמידינו, אבל אני מגלה כי שפע הצבעים, הצורות והחומרים בחדר האמנות, דווקא מרגיע אותם.

כל אחד מוצא את עצמו, מתמקד בעבודתו ועובד ברוגע”.

סימה מתארת כיצד שיעורי האומנות השפיעו על תלמידה שאובחנה כאוטיסטית: “היא ציירה דמויות

מתוכניות טלוויזיה וסרטי וולט דיסני והחלה לתקשר תוך כדי כך. במהלך השנים היא התקדמה,

ציוריה נעשו מרשימים באופן מיוחד ונמצאו מתאימים לקישוט קירות בית הספר”.

המגמות לאמנות בשלושת בתי הספר לחינוך מיוחד שהציגו

בתערוכה נפתחו בשנים האחרונות. בשלושתן הגיעו התלמידים

להישגים מפתיעים, לרבות גישה לבחינות בגרות באמנות.

מצוינות אמנותית

בתערוכה השנתית של בוגרי מגמות האמנות בחמ”ד, שהתקיימה במוזיאון

המחתרות בירושלים, השתתפו השנה תלמידים משלושה בתי ספר לחינוך

מיוחד. העבודות הוצגו ללא שום ציון שמדובר בתלמידי חינוך מיוחד וגרפו

התפעלות כללית. “זה יצר אצל כולנו תובנה שבאמנות השמים הם הגבול”,

אומרת רויטל שטרן, מפקחת על אמנויות ותקשורת בחמ”ד

סימה מרקוביץ,

המורה לאמנות

מנהלת בית הספר,

רחלי שטיין

אייר תשע"ז

22