אתרוג | אדר ב - תשעד | דצמבר 2013 | גליון 63 - page 11

אדר ב׳ תשע"ד
11
כמחצית מהפרויקטים הם לתועלת החברה.
"אנחנו אומרים לתלמידים המצטיינים 'פרויקט
שיגרום למטוס לטוס טוב יותר זה לא מספיק,
אתם אמורים לתרום לחברה", אומר המנכ"ל
שלום עזרן. הוא יליד בית שאן, בעל תארים
אקדמיים בכלכלה ובניהול, ומעיד על עצמו
שהעיסוק בחינוך הוא שליחות שהטילה עליו
סבתו, שמחה עזרן ז"ל, שהייתה בעלת מודעות
חברתית יוצאת דופן.
כתוצאה מההנחיה החברתית פיתחו מצטייני
בית הספר שפירא עגלת נכה שאפשר להזיז
אותה בכוח המחשבה בלבד, צמיד שמשדר
אזעקה למשטרה ולבעל הרכב במקרה של
שכחת תינוק ברכב, וטבעת עורק גמישה
שיכולה לחסוך צנתור.
שני קצוות למצוינות
מגמת הפיזיקה המשולבת היא מנוף שיווקי, כך
טוענת נחמה יוחנן, מורה לאנגלית שעוסקת גם
בשיווק בית הספר. "אני מגיעה לבתי הספר
היסודיים ומסבירה לתלמידים ולהורים את
ייחודה של המגמה וההיענות היא אדירה. אני
מאתרת תלמידים לראיון ראשוני כבר בכיתה ו'
ועושה פעילויות לגיבוש מועמדים".
כתוצאה מהפעילות השיווקית מגיעה לשפירא
אוכלוסייה חזקה יותר מבעבר, ובחטיבת
הביניים נפתחו שתי כיתות אקדמיות המהוות
עתודה ללימודי מדעים וטכנולוגיה בחטיבה
העליונה.
שרה נחייסי, מחנכת ומנהלת שכבת כיתות ז',
חברה בצוות ניהול שנבחרה כמורת המאה,
מדגישה כי המצוינות אינה נחלתם של תלמידי
הפיזיקה, אלא גם של תלמידי "המדרשה
למצוינות" שבניהולה. במדרשה 55 תלמידים
בגילאי חטיבת הביניים, שנשארים בבית הספר
שלוש פעמים בשבוע, מרבע לשתיים עד ארבע
וחצי אחר הצהריים, אוכלים יחד ומשתתפים
בשיעורי תגבור לימודי. השיעורים ניתנים
בצורה יחידנית או בקבוצות קטנות במגוון
עצום של חוגים, החל מקרב מגע ועד קולנוע.
"חשבנו הרבה מה לעשות כדי להשאיר
את אלה שצריכים תגבור לימודי אישי בין
כותלי בית הספר", מספרת נחייסי ומדגישה
שלמדרשה למצוינות יש תנאי סף: התנהגות
ראויה, התמדה, השקעה, עקביות ושיתוף
פעולה. תלמידי המדרשה מגובשים מבחינה
חברתית ונוסעים יחד לטיולים. "כשילד חולה
מגיע בצהריים למדרשה למרות מחלתו – אני
יודעת שהצלחתי", אומרת נחייסי בסיפוק.
בחטיבה העליונה מוצעות לתלמידים שבע
כיתות שנועדו לקדם מתקשים, 3 כיתות
מב"ר ו-4 כיתות אתגר. עינת רובין, מחנכת
ומורה למתמטיקה, מסבירה כי מדובר
בכיתות שמשקיעים בהן המון, "מתוך אמונה
שהתלמידים יכולים להצליח ולקבל תעודת
בגרות. תלמידי מב"ר נבחנים בבחינת בגרות
במקצוע טכנולוגי, מינהל, בהיקף של 5 או 7
יחידות.
רובין מדגישה כי התמיכה בתלמידי מב"ר
ואתגר כוללת "עבודה על הפן הרגשי, הפן
החברתי והעשרה בתחומים שונים", אך גם
השתתפות בפעולות התנדבות. ההצלחה של
תלמידי מב"ר ואתגר בבגרות עולה עם השנים,
רוב התלמידים מתגייסים ליחידות קרביות
והבנות לשירות לאומי.
ערכים ושפה
מדי בוקר בשעה שבע ורבע בוקעים מבית
הכנסת המרכזי בבניין ההנהלה של בית הספר
קולות תלמידים ששרים להנאתם פיוטים מתוך
סידור התפילה שערך הרב מרדכי אליהו. סמוך
לכך מתקיימת תפילה משותפת של התלמידים
עם רכז התפילה, יעקב נגר, המשמש גם
כמפקח במחוז מרכז של משרד החינוך.
נגר, הרואה בקידום תרבות התפילה בשפירא
ייעוד חינוכי ממעלה ראשונה, טוען כי "הטמעת
התפילה שינתה את אקלים בית הספר" והראיה:
תלמידים נכנסים לבית הכנסת להתפלל
ביחידות גם בשעות שלא נועדו לתפילה.
שרה נחייסי,
מחנכת ומנהלת
שכבת כיתות ז׳
שלום עזרן מנכ"ל בית
הספר (מימין): "אנחנו
אומרים לתלמידים
המצטיינים: 'פרויקט
שיגרום למטוס לטוס
טוב יותר זה לא
מספיק, אתם אמורים
לתרום לחברה'"
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 2,3,4,5,6,7,8,9,10,...68
Powered by FlippingBook