אתרוג | אדר ב - תשעד | דצמבר 2013 | גליון 63 - page 18

אדר ב׳ תשע"ד
18
הרב מליחי מספר כי באחת השיחות שלו
עם תלמידי כיתות ו' על פרשת 'בראשית"
יזם את השאלה על מוצא האדם. "צילמתי
להם חומרים מאנציקלופדיה בריטניקה
לנוער והראיתי להם שיש הטוענים שהאדם
הוא יציר תהליך אבולוציוני. מנגד הבאתי
להם דברים של רש"י ופרשנים אחרים ואיך
התורה מתייחסת לבריאת האדם. אני מעדיף
שהחשיפה שלהם למאגרי מידע תבוא ממני
ולא ממקורות אחרים".
הרב ניר מליחי, בן 33, גדל בראשון לציון
למשפחה שומרת מסורת, סיים בגרות בחמש
יחידות במתמטיקה ובפיזיקה בתיכון ״יגאל
אלון״ והיה ספורטאי מצטיין, בין השאר קפטן
נבחרת הכדורגל של ראשון לציון. "אחרי
השירות הצבאי, חזרתי בתשובה ותוך כדי
התהליך התחתנתי".
הוא מלמד את מקצועות הקודש זה תשע
שנים, ובשנתיים האחרונות משמש גם כרב
בית הספר בר אילן. בעבורו, רב בית ספר חייב
להיות "קודם כל דמות שתוכו כברו, נאה דורש
ונאה מקיים. מידת האמת היא ערך עליון,
ובכלל כל נושא המידות צריך להיות עיקר. אני
מתפלל שלוש פעמים ביום שלא אפגע באף
תלמיד בטעות".
הוא רואה כמשימה לחבב את התורה על ילדי
בית הספר, ולמטרה זו הגה את רעיון ההפסקה
הפעילה התורנית. "חצר בית הספר מחולקת
לתחנות בהן עומדים בוגרים שלי ושואלים את
התלמידים שאלות. יש תחנת ברכות, תחנת
שו"ת על שמירת שבת, תחנה על סוגי ברכות.
התלמידים מתבקשים להפגין ידע בנושאי
הלכה, וכל זה נעשה באווירה נעימה בליווי
שירים הבוקעים מהרמקול. תלמיד שענה
תשובה נכונה מקבל כרטיס, מעין כסף, שנקרא
"עשרה שקלי קודש". התלמידים שמקבלים
את המספר הרב ביותר של הכרטיסים זוכים
בפרס. למשל, חלק יצאו איתי לטיול צ'ופר".
בנוסף, הוא העלה שתי הצגות גדולות שבהן
הומחשו המידות. בהצגה על מידת הגאווה
בחרו שחקנים למשחק כדורגל, ותלמיד אחד
לא נבחר כי הוא לא יודע לשחק. התפתח
ויכוח על מטרת המשחק: האם לנצח או
שכולם ישחקו וייהנו. "המסר עבר מהבמה
לילדים ואני רואה את זה בשיחות ביניהם",
אומר הרב.
כל האופציות פתוחות
מנהל בית הספר, זאב רץ, מסתמך על הרמב"ם
בגישתו החינוכית: "הרמב"ם כבר אמר שאי
אפשר לעצור את המוח מלשאול שאלות.
לא נעצור את הילד מלשאול אבל נכוון אותו.
קודם כל נשריש בילדים יראת שמים וברגע
שיגיעו לאמונה צרופה, ממילא לא תתעורר
שאלה אפיקורסית."
רץ, בן 06, נולד בתל אביב כבן יחיד להורים
דתיים, ולדבריו דאגניים מאוד. "נולדתי
בתקופת הצנע ולהוריי היה חשוב להאכיל
אותי", הוא מסביר את החלטת הוריו להסתפק
בילד אחד. אולי בגלל היותו בן יחיד, בחר
ללמוד במדרשיית נועם - ישיבה תיכונית עם
פנימייה, הזכורה לו לטוב גם בזכות פעילותו
החברתית.
הוא התגייס לתותחנים, נפגע בתאונת אמונים
ולאחר הורדת הפרופיל החל ללמד ביישובי
ספר. "לימדתי בדובב על גבול הצפון.
הוצאתי תעודת הוראה והתחלתי בלימודים
אקדמיים בצפת". עם תום חמש שנות שירות
למד פסיכולוגיה וחינוך באוניברסיטת בר
אילן, נישא בגיל צעיר והמשיך את עבודתו
כמורה בבית הספר 'אמונים' בגבעתיים.
רעייתו שימשה כמנהלת הארכיון ב"מעריב".
"אולי כאשה דתייה היא עצרה את פרסומן
של תמונות לא הולמות", הוא אומר בחיוך.
לניהול בית הספר בר אילן הגיע לאחר שחזר
הרב ניר מליחי (משמאל):
"צילמתי חומרים
מאנציקלופדיה בריטניקה
לנוער והראיתי לתלמידים
כי יש הטוענים שהאדם
הוא יציר של תהליך
אבולוציוני. מנגד הבאתי
דברים של רש"י ופרשנים
אחרים, ואיך התורה
מתייחסת לבריאת האדם.
אני מעדיף שהחשיפה
שלהם למאגרי מידע
תבוא ממני ולא
ממקורות אחרים"
ניסוי בחקר מראות, כיתה ו’
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...68
Powered by FlippingBook