

51
עט השדה
2012
פברואר
יחסים עם הורים המאפשרים לאהוב אותם בבטחה ולשנוא אותם בבטחה, ובהכללה לבטא רגשות עזים ואת
הפנטזיות הנלוות עליהם, הם חוויה חיונית לגדילת יכולות ההתקשרות הרגשית של הילד וליחסיו של הילד
עם עצמו. יכולת הורית זו היא חלק מן הפונקציות ההוריות החיוניות של ההורה הדיאלוגי. היא מחייבת בצד
פּה ומתמצת
ָ
מ
ְ
] מ
1[
ההתכוונות אל הילד גם תובנה ביחס ליחסים ולדפוסים הרגשיים שלנו כהורים. האיור הבא
את תפקידיו של המבוגר המשמעותי אל מול רגשות עזים אצל ילדים:
בקרב ילדים במשפחתם
]
והפנטזיות הנלוות אליהם
[
רגשות עזים
מבוגרים משמעותיים
ומול
:
ולאפשר לילד
עבּד
ְ
ל אמפתי מ
ַ
כ
ְ
מ
על ההורה להוות
4
ומקיים
.
ג
דיאלוג
מתפתח
בהתאם לבשלות הילד
3
מחזיק ושומר, אמפתי ומקבל
.
א
←
ונותן לגיטימציה לחוויה
מעבד ומתווך
.
ב
מכוון ומציב גבולות להתנהגות
2
ולבטא
←
שהוא
קשר
מרחב של
ְ
ב
1
לחוש
←
להרגיש
ל"פנטז"
: רגשות עזים ביחסי ילד ומבוגר משמעותי
1
איור
יש ערך בחשיפת מוטיבים אנושיים בסיסיים אשר יוחסו לגיבוריהם. ניתן להתייחס למיתוס
לסיפורים מיתולוגיים
כאל חלום קולקטיבי. לא חלום של אדם אחד, אלא חלום של קבוצה, של קהילה, של תרבות. הקשבה לחלום
מיתי והתבוננות בו ובעצמנו, עשויה לשפוך אור על נושאי יסוד בחיינו ובהתפתחותנו. פגשנו בתחילת דברינו את
ההשראה שקיבלו פרויד וממשיכיו מן הסיפור אודות אהבת אדיפוס לאמו.
סיפורו של אדיפוס המלך הוא סיפור ידוע מן המיתולוגיה היוונית. מי מכם זוכר את פרטיו? מה מפרטיו הנכם
זוכרים? בדיקה שתעשו בקרב רבים, גם בקרב אנשי מקצוע, תגלה כי לא תמיד אנו רוצים לזכור את פרטיה של
עלילתו הנוראה. אבל, דומני, כי יש בהקשבה לו ובהתבוננות בו ובעצמנו לגלות דבר-מה בהקשר לנושא שיחתנו,
האפשרות לאהוב ולשנוא במשפחה בבטחה.
הן המנבא) כי ייוולד לו בן וזה יגדל, יהרוג אותו
ֹ
י (הכּ
ִ
פ
ְ
ל
ֶ
בּאי, שמע מפי האוֹראקל מד
ֶ
איוֹס, מלכה של ת
ַ
המלך ל
ויישא לאישה את אמו. כאשר נולד הילד, ניקב האב את רגליו וציווה על רועה צאן להשליכו הרחק. הרועה חס
ירוֹן. רצה הגורל והוא נאסף על-ידי משרתיו של מלך אחר, מלך
ְ
י
ַ
ית
ִ
על העולל המגורש והניח את התינוק על הר ק
קוֹרינתוֹס. המלכה, שהייתה עקרה, אימצה אותו בשמחה וגידלה אותו כאילו היה בנה. על שום רגליו הנפוחות
קראה לילד אדיפוס. משגדל ובגר וחזק, הלך אדיפוס אל האוראקל מדלפי לשמוע על עתידו. זה אמר לו את מה
שאמר בזמנו לאביו: "אתה תהרוג את אביך ותינשא לאימך". אדיפוס כה נחרד מן הנבואה וברח הרחק מאלה
שחשב שהם הוריו. בדרכו, בוואדי צר ממדים, הגיחה מולו מרכבה ונהגה סרב לאפשר לאדיפוס לעבור. בזעמו
כּב ואת הנוסע. הוא לא ידע כי הנוסע היה לאיוס, אביו.
ַ
הפך את המרכבה והרג את הר
בּאי ואת
ֶ
בּאי, פתר אדיפוס את חידתו הלא-פתורה של הספינקס והציל בכך את יושבי ת
ֶ
כאשר הגיע לפאתי ת
בּ
ֶ
. הוא הוכתר למלוך על ת
*****
הבאים בשעריה מאימת הספינקס, שהיה חונק למות כל מי שלא פתר את חידתו
אי ונישא למלכה האלמנה יוקאסטה, מבלי שידע כי הנה ירש את אביו שהרג ונישא לאמו האמיתית.
נולדו להם שני בנים ושתי בנות. לימים פקדה את עיר הממלכה מגפה נוראה. חכמי העיר הלכו להיוועץ באוראקל
מדלפי, שניבא כי עד אשר ייענש רוצחו של המלך לאיוס היושב ביניהם, לא תוסר הקללה מן העיר. אדיפוס המלך
רצה להגן על תושביו לא יכול היה להימנע מלחקור את הדבר. משנודע לו שהתגשמה נבואת האוראקל וכי הוא
צאה תלויה, ללא רוח
ְ
רוצח אביו והוא הוא אבי ילדיה של אמו, רץ אחוז אמוק בארמון לחפש את אשתו-אמו. הוא מ
חיים. היא שלחה יד בנפשה כאשר נודע לה כי אדיפוס הוא בנה. אדיפוס לא יכול היה לשאת עוד את מה שידע
ומה שראה וניקר נוכח אמו המתה את שתי עיניו. הוא הוגלה לאחד מאיי יוון יחד עם בתו אנטיגונה. אך פרשה זו
***** החידה: מי ההולך בבוקר על ארבע, בצהריים על שתיים ובערב על שלוש?