Table of Contents Table of Contents
Next Page  55 / 66 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 55 / 66 Previous Page
Page Background

55

עט השדה

2012

פברואר

המצטברים בידי הצוות המקצועי של אשלים. המושג "מעגל ניהול הידע" הוא אבן יסוד של התפיסה הזאת. מושג

זה הועלה לראשונה על הכתב רק בחודשים האחרונים, אך מרבית הרעיונות שבו התגבשו במרכז ידע אשלים

במהלך שנים של עשייה ושימשו מעין "תורה שבעל פה."

מעגל ניהול הידע

הוא כלי מתודולוגי מרכזי בעבודה של מרכז ידע אשלים. תפקידו העיקרי להניע יוזמות ופעולות חקר ולמידה

שונים, ולתמוך בחשיבה תכנונית ואסטרטגית ברמה הכלל-ארגונית. חשיבותו של מעגל ניהול הידע מתבטאת

ביכולתו להעניק מסגרת/מתווה לפרויקטים, לנתב את המידע למקומות ולכתובות המקצועיים הנכונים, להדריך

ולהוביל את צוותי המשימה הרלוונטיים במרכז וחשוב מכל, לספק ארגז כלים לאיסוף, לפיתוח, לגיבוש ולהפצה

תקשור הידע

הפקת הידע

גיבוש הידע

פיתוח הידע

איסוף מידע

מעגל ניהול הידע של מרכז ידע אשלים

הגישה הבין תחומית

תחום ילדים ונוער במצבי

סיכון ובני משפחותיהם

של ידע מקצועי רלוונטי וחדשני מתחום ילדים ונוער במצבי סיכון ובני משפחותיהם.

הוא, אם כן, שיטה מקצועית הבנויה על חמישה שלבי עיבוד ידע שונים, המתחלפים זה

*******

מעגל ניהול הידע

.

********

אחר זה בתנועה מעגלית-ספירלית (ראו תרשים)

המעבר בין השלבים הראשוניים של המודל לאלה האחרונים מלווה בתהליך קוגניטיבי מורכב, המאופיין במעבר

מטיפול במידע לטיפול בידע. בעזרת כלים מתודולוגיים שונים, נוצרת דינמיקה מקצועית, המחברת בין אוסף של

תפיסות, ערכים, נתונים, עובדות ונרטיבים ושואפת לתרגמם לכדי המשגת תוצר ידע חדשני, רלוונטי וממוקד.

עיסוק בכל אחד משלבי הידע כרוך בשימוש בטכניקות מקצועיות שונות לפיתוח, לגיבוש ולהפצת ידע וכן בביצוע

שורה של פעולות מתודולוגיות לזיקוקו. חמשת שלבי מעגל ניהול הידע הם: איסוף מידע, פיתוח ידע, גיבוש ידע,

הפקת ידע ותקשור הידע.

******* מבחינת מרכז ידע אשלים, ניהול הידע הוא תהליך מתודולוגי מורכב ומתמשך, שבמסגרתו מתקיימות פעולות מקצועיות רבות ומגוונות,

השייכות לשלושה תחומים עיקריים: פיתוח ידע, גיבוש ידע והפצתו.

******** התנועה של חילופי השלבים היא אכן מעגלית, כפי שניתן לראות, אם כי מדובר יותר במבנה של ספירלה. זאת משום שבמעגל, הנקודה

הסופית מתחברת לנקודת ההתחלה וחוזר חלילה. במודל של ניהול הידע, נקודת הסיום בשלב האחרון היא נקודת הפתיחה של תהליך חדש, שאינו

חוזר על עצמו.