Table of Contents Table of Contents
Next Page  57 / 66 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 57 / 66 Previous Page
Page Background

57

עט השדה

2012

פברואר

אחר תוצרי הידע, לעדכנם במידת הצורך ולשמר את הרלוונטיות שלהם לאורך זמן. מבחינה מסוימת, לשלב

מתודולוגי זה חיים משל עצמו, ובמרכז ידע אשלים הוא מכונה גם בשם "היום שאחרי."

שלב תקשור הידע מורכב משלושה חלקים: (א) נעילת תוצר הידע, שהוא בעצם החלק העיצובי בתהליך העבודה;

(ב) הפצתו לבעלי עניין, שהוא החלק השיווקי; (ג) בחינתו על פני זמן, שהוא החלק שבו באופן אקטיבי ובאמצעות

התכתבות יזומה עם הסביבה תוצר הידע מתעדכן, משתכלל ומגיב למציאות. מלבד העובדה, שעל ידי כך תוצרי

הידע של אשלים נמצאים בתהליך מתמיד של עדכון והשתנות, הרי שפעולה זו מאפשרת לצוות לזהות נושאים

מקצועיים חדשים לפיתוח ומחזירה אותו לשלב הראשון של מעגל ניהול הידע (איסוף מידע). בכך בא לידי ביטוי

הרעיון של התנועה המעגלית-ספירלית של מרכז הידע.

נוסף לכל אלה, חשוב להדגיש, כי שלב זה מהווה מצע לתהליך של הפקת לקחים והערכה וכי בעזרתו שואף

מרכז ידע להציף את הנושאים והסוגיות מעולם הילדים והנוער במצבי סיכון על פני סדר היום הציבורי והחברתי,

הן בתוך הארגון והן מחוצה לו.

כאן, מעגל ניהול הידע נסגר, אם כי חלקית, ולא לחלוטין. הידע ימשיך לנוע במסלולו הספירלי ובעקבותיו גם

מרכז ידע ימשיך להתמקד בזיהוי נושא חדש לפיתוח.

עקרונות מנחים של המודל

גמישות והתאמה:

מעגל ניהול הידע הוא כלי מתודולוגי לניהול הידע, המאפשר כניסה לתהליך העבודה בנקודות שונות ומגוונות.

משמעות הדבר היא, שיכולות להתקיים משימות שלגביהן לא כל שלב במודל הוא בגדר הכרח (כלומר, נקודת

.

********

הכניסה למודל יכולה להיות ממוקמת גם עמוק בתוך השלבים המאוחרים)

ישימות ונהירות:

הכלי המתודולוגי המרכזי לניהול הידע באשלים מאופיין בהיותו ידידותי למשתמש, מונגש ונגיש לכל אחד

בארגון המעוניין להיעזר בו. עיקרון זה תקף הן בשלבי הפיתוח וגיבוש הידע והן בשלבים של כתיבת תוצרי הידע

והפצתם.

הכללה ושילוב בין סוגי הידע השונים:

ערך ההכללה הוא אחד העקרונות המנחים המובילים במתודולוגיית ניהול הידע של המרכז, והוא דואג לשלב בין

.)

tacit knowledge

) לבלתי פורמליים (

explicit knowledge

מקורות הידע הפורמליים (

פרו-אקטיביות:

מעגל ניהול הידע בנוי על יוזמה של כל אחד הבוחר להשתמש בו. כלומר, שימוש מוצלח במודל כרוך ביצירה של

חיבורים, של מקומות מפגש ושל פורומים מקצועיים עם מגוון אנשי מקצוע מהשדה ומהאקדמיה.

בין-תחומיות:

מיקוד בנושאי רוחב מעולם הילדים והנוער במצבי סיכון, שיש להם ממשק עם נושאים אחרים. במלים אחרות,

מדובר בעיקרון המגלם בתוכו לא רק את נקודות המבט הרב-תחומיות של מרכז ידע אשלים, אלא גם מבליט

את אלו שהן בעלות אופי בין-תחומי. עיקרון זה מושרש גם בחזון של אשלים ונובע ממספר גישות: אקולוגית,

מערכתית וקונסטרוקטיבית.

******** בדומה לכך, ישנם כלים וטכניקות לפיתוח ידע, שעשויים להתאים למשימה מסוימת, אך במקרה אחר הם לא יילקחו בחשבון עקב חוסר

הרלוונטיות שלהם.