Table of Contents Table of Contents
Next Page  63 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 63 / 64 Previous Page
Page Background

63

2010

אוגוסט

עט השדה

ספרים

ספרים

עם המתנדבים, לעקוב אחר כל דיווח המתקבל

מהם ולהגיב מייד כשאפשר. על אנשי הארגון

ללמוד לנהל מתנדבים שייתכן כי לא יפגשו בהם.

בספרי הדרכה אשר התבססו על הניסיון שנצבר

, כדוגמת

Virtual Volunteering Project

ב-

שכתבו

Virtual Volunteering Guidebook

ה-

, מועלות סוגיות מורכבות הכרוכות

Craven

ו-

Ellis

ב"ניהול מרחוק" של המתנדבים. ספרים אלה

מספקים ייעוץ והנחיה הן למתנדבים והן לארגונים

בהתמודדות עם נושא זה ועם עוד נושאים

המיוחדים להתנדבות וירטואלית.

Cravens

בעבודת מחקר שפרסמה החוקרת

היא ציינה את מסקנותיה בקשר

2006

בשנת

לגורמים להצלחת ארגון בשילוב מתנדבים

וירטואליים במסגרתו:

רמת אוריינות גבוהה (קריאה וכתיבה)

ק

תחושת נוחות בעבודה מקוונת (גישה לאינטרנט

ק

אינה מספיקה)

תחושת נוחות עם "טופסולוגיה", תיעוד, ניהול

ק

ידע ובירוקרטיה

תשתית ארגונית יציבה

ק

ניסיון בסיסי בניהול מתנדבים

ק

אדם אחד לפחות הממונה על המתנדבים

ק

הווירטואליים

מחויבות ואמונה בהתנדבות וירטואלית

ק

מיומנויות מפותחות בניהול פרויקטים ובניהול

ק

משאבי אנוש התנדבותיים

פתיחות לסגנונות עבודה מגוונים

ק

תפיסה רחבה של המושג "קהילה"

ק

החוקרת מצאה כי הגורם החשוב ביותר להצלחה

בשילוב מתנדבים וירטואליים בארגון הוא הניסיון

של הצוות המקצועי בארגון בניהול מתנדבים

בסיסי: ארגון שיש לו ניסיון וידע מקצועי בניהול

מתנדבים פנים אל פנים סביר שיצליח היטב גם

בשילוב עבודה עם מתנדבים וירטואליים.

סיכום

התנדבות וירטואלית היא תופעה חדשה יחסית

בעולם ההתנדבות, והיא הולכת ומתרחבת עם

התרחבות השימוש ברשת האינטרנט והפיכתה

לחלק בלתי נפרד מחיינו. היא מבטאת ומייצגת

במובנים רבים את השפעותיהם של השינויים אשר

התרחשו בעשורים האחרונים בעולם המערבי על

עולם ההתנדבות ומאפשרת הרחבת היעדים

והשירותים שמספקים הארגונים ומענה לצרכים

חדשים ומגוונים של ארגונים. כמו כן היא מאפשרת

לאוכלוסיות שאינן רגילות לכך להשתתף בפעילות

התנדבותית ממשית. כפי שהוצג במאמר, בישראל

אין דוגמאות רבות לתכניות התנדבות וירטואלית

מובנות ומסודרות. אנו מניחים כי בשנים הקרובות

תחום זה יתפוס תאוצה, וכך יתאפשר גם לארגונים

בארץ להרחיב את שורותיהם ואת שירותיהם.

"טורף ברשת"

דנה אבירם

2010 ,

הוצאת אגם

הספר "טורף ברשת" מספר את סיפורה של ניצן,

ילדה בכיתה ה' המתמודדת בפעם הראשונה בחייה

עם דחייה חברתית. ממש באותו זמן אחיה, שיש לה

קשר קרוב עמו, נוסע לחו"ל לתקופה ארוכה, וניצן

נותרת בודדה וללא מערכות הגנה.

דרך רשת האינטרנט ניצן מכירה

ילד "מגניב"; הוא מכנה את עצמו

"אודי חמודי" והופך בהדרגה

לחברה הקרוב. אודי משתף אותה

בהתמודדויותיו, וניצן נחשפת בכל

פעם עוד ומספרת לו על קשייה.

כך היא זוכה לקשב רב, לתמיכה

ולעידוד שהיא כל כך זקוקה להם.

"אודי חמודי" אינו מסתפק בהיכרות

הווירטואלית, והוא לוחץ להכיר את

ניצן פנים אל פנים. לאחר התייעצות

עם חברה, ניצן מחליטה לצאת

למסע חיפושים אחריו. במהלך מסע

החיפושים התמים מתברר לניצן כי

אודי אינו מי שטען שהוא, והיא מגלה

כי היא לכודה ברשת קורים סבוכה

שהיא אינה רואה מוצא ממנה.

הספר מתאים לילדים ובני נוער.

הסיפור מתחבר בשפה קולחת

לעולמם העכשווי של הילדים ועוזר להם להבין

את המורכבות הרבה בשימוש ברשת, וכן את דרכי

הזהירות הנדרשות בה.