Table of Contents Table of Contents
Next Page  54 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 54 / 64 Previous Page
Page Background

54

ספרים

ספרים

2009

יולי

עט השדה

תמונה מקומית: אני יושבת בחדר מל"א בבית

ספר באחת מערי הפריפריה הזועקות. כבכל

שבוע, אני - המנחה - מגיעה לבית הספר הזה,

שותפה לתהליך של בניית מרחב המאפשר חיים

הוא

מל"א

אחרים לתלמידים בסיכון לנשירה.

חר - חדר בבית הספר שאליו

א

מידה

ל

רחב

מ

באים תלמידים העומדים בקצה רצף הסיכון

לנשירה. הצוות המחכה להם שם מסייע להם,

בדרכים המתאימות להם, להפוך לתלמידים מן

המניין - הן בתחושת השייכות והן ביכולת שלהם

ללמוד. בחדר שוררת אווירת לימודים מפתיעה,

המולה שקטה וסוג של רוגע. מפתיע למדיי, שהרי

מדובר באותם התלמידים שבכיתה הפריעו, שיבשו,

זרקו או נעלמו. אני קולטת בזווית העין את יוסי

(שם בדוי), תלמיד בכיתה ח', גבוה וצנום, התיק

כרגיל על הגב. נער יוצא אתיופיה שסביבו חומת

מגן. המורה שלו באה אליי קודם לכן בתחושת

ייאוש: "הוא כבר קורא, טכנית, אבל אינו מבין את

הנקרא. אני לא מצליחה להתקדם אִתו"... אני

נזכרת בתהליך הארוך שנדרש כדי שיוסי יסכים

בכלל לקבל סיוע מהמורה - "רק בחדר הקטן,

איפה שלא יראו אותי". רק שם הוא מסכים לחשוף

את אי ידיעותיו... עכשיו הוא דווקא יושב עם כולם,

"I won't learn from you"

And Other Thoughts on Creative

Maladjustment"

גליה אריאלי

ילדים רבים נכשלים בלימודים הפורמליים בבתי הספר לא משום פגם כלשהו או

קושי, אלא מתוך החלטה - מודעת או לא מודעת, מתוך בחירה - שלא ללמוד.

תלמידים אלה חשים שהלמידה המוצעת להם מסוכנת, היא מסכנת לכאורה

צדדים חשובים באישיות, בזהות או בתחושת השייכות.

"אני לא רוצה ללמוד ממך"

עוד מבט על כישלון לימודי

הרהורים על חינוך בעקבות ספרו של הרברט קוהל

אבל כל כך בצד... משהו בסיפור הזה מזיז אותי

לכיוון של יוסי, ואני מתיישבת לידו ומתחילה לדבר,

כאילו לעצמי...

, מנהלת

גליה אריאלי

תכניות ביחידה לילדים

ונוער, אשלים

יוזמת ומנהלת של

תכנית מל"א.