Table of Contents Table of Contents
Next Page  8 / 28 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 8 / 28 Previous Page
Page Background

8

2008

יוני

עט השדה

תלמידים תת-משיגים ובסיכון

- הגדרה

רבים עלולים לסכן

גורמים

מגוונות ו

נסיבות חיים

את ההתפתחות התקינה של ילדים ונערים ואת

יכולתם למצות את כישוריהם בבית הספר: גורמים

אישיים - חוסר יציבות רגשית, בעיות בהתפתחות,

קשיים ביצירת יחסים חברתיים, ולקויות למידה;

גורמים משפחתיים - עוני, תפקוד הורי לקוי ובעיות

נפשיות של ההורים; גורמים סביבתיים-חברתיים -

עלייה והגירה, מצבי לחץ וטראומה, שכונת מצוקה,

מערכת חינוך אזורית מוחלשת, היעדר תשתיות

חברתיות וכדומה. אפשר להיטיב נסיבות אלה בכל

שלב - באמצעות עובדי חינוך, מטפלים ועובדי

קהילה המקיימים עם הילדים והוריהם יחסי גומלין

מגדלים.

להלן כמה ביטויים חיצוניים של מצבי סיכון בקרב

כישלון מתמשך בלימודים, איחורים

תלמידים:

והיעדרויות מבית הספר או משיעורים שונים,

השתתפות מועטה בשיעורים ובפעילות בית הספר,

תוצאות נמוכות במטלות הלימודיות, הכנה מועטה

של שיעורי בית ועבודות, קושי בקבלת סמכות

המבוגרים וביכולת להיעזר בהם, קושי בהתמודדות

עם כללי המסגרת המתבטא בבעיות התנהגות

וקושי במעורבות החברתית או מעורבות חברתית

שיש בה סימנים אנטי-חברתיים.

התפיסה החינוכית

בשירות

הפסיכו-חברתית

הגדילה של תלמידים תת-

משיגים ובסיכון

ד"ר פלורה מור

ביטויים אלה מופיעים בהגדרה שקיבלה תוקף

מחקרי על ידי מכון ברוקדייל, בדוח מחקר המבוסס

על ניתוח סטטיסטי אינטגרטיבי של המאפיינים

שנמצאו בקרב תלמידים נושרים, גלויים וסמויים

.)2001 ,

(כהן-נבות, אלנבוגן-פרנקוביץ וריננפלד

לפי הגדרה זו, תלמידים בסיכון מתאפיינים, לרוב,

בדפוסי נשירה סמויה. מדובר בתלמידים הרשומים

לבתי הספר אך אינם עוסקים בלמידה משמעותית

ובהתפתחות אישית וחברתית. תלמידים אלה

מתאפיינים בהיעדרויות, בהישגים נמוכים, בניכור

מבית הספר, בבידוד חברתי ובבעיות התנהגות.

בניתוח ביטויים נבחרים של סיכון ומצוקה בקרב

נושרים סמויים, בהשוואה לאלה שאינם נושרים

סמויים, עולה כי הביטויים של סיכון ומצוקה רבים

יותר (נתונים מובהקים סטטיסטית) בקרב תלמידים

המאופיינים ביותר מדדים של נשירה סמויה. ביטויי

הסיכון שנמצאו: תחושות תכופות של חוסר אונים,

ביטחון עצמי נמוך, בעיות בתקשורת עם ההורים,

שימוש בחומרים ממכרים וסימפטומים נפשיים

30%

עד

11% ,

ופיזיים מגוונים. על פי מכון ברוקדייל

מבין התלמידים הם נושרים סמויים.

להגדרהאמפירית זו, הבודקתאתשכיחותהתופעות,

אנו מוסיפים ממד איכותי שעניינו הקושי הפנימי

המניע את התנהגותם הסיכונית של התלמידים,

והוא עוסק לא רק באפיון התופעה אלא באופן

התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית ניזונה מהגדרה פונקציונלית של תלמידים תת-משיגים ובסיכון

המותאמת לצורכי מערכת החינוך. הגדרה זו צמחה מתוך חיכוך מתמשך של מחנכים ומטפלים עם תלמידים

בסיכון, ולפיה המונח סיכון חל על מארג שלם של נסיבות חיים המקשות על תלמידים לתפקד כהלכה

במסגרת בית הספר ולהיעזר במבוגרים. נסיבות אלה עלולות ליצור איום של ממש על תקינות התפתחותם

ותפקודם של תלמידים.

מאמר זהסוקר אתתהליך התפתחותהשל התפיסההחינוכיתהפסיכו-חברתית, אתעיקריה ואתהמקורותהתיאורטיים

של מושגיה. זו סקירה "על קצה המזלג", ואת הפירוט המעמיק של עקרונות התפיסה אפשר למצוא בספרים "לראות

) ו"כוחו של היועץ החינוכי - בית ספר

2006 ,

את הילדים, מדריך ליצירת סביבה חינוכית מגדלת לתלמידים בסיכון" (מור

). בפתיחה תוצג הגדרת המושג סיכון שבבסיס התפיסה.

2006 ,

כסביבה חינוכית מגדלת" (מור ולוריא

היא

ד”ר פלורה מור

ראש תחום תכניות

חינוכיות באשלים