Table of Contents Table of Contents
Next Page  5 / 28 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 5 / 28 Previous Page
Page Background

5

2008

יוני

עט השדה

להתאמת פעילות למדיניות של משרד החינוך היא

פיתוח של תכניות התערבות חינוכיות בבתי הספר.

מטרת התכניות האלה - להתמודד עם הבעיה של

תלמידים תת-משיגים הנתונים בסיכון של נשירה.

אסטרטגיית הפעולה של שותפות עם הממשלה

מאפשרת להתמודד עם האתגר הגדול של תיאום,

מניעת כפילויות, איגום משאבים והבטחת המשכיותן

של תכניות לאורך זמן בתוך המערכות הקיימות.

לצד היתרונות שבשותפות, ראוי לראות גם את

מורכבות המשימה ואת האתגר העומד לפנינו

ביישום אסטרטגיה זו. הנחת עבודה של ביצוע

תכניות המשותפות למשרדים אינה פשוטה

כלל ועיקר, מכיוון שעל פני השטח עולים הבדלי

התפיסות בין המשרדים בקשר לדרכי ההתערבות

והטיפול בסוגיות שונות, ועולה גם השאלה הנוגעת

לאחריות המשרדית המתמשכת - הן בשלב האימוץ

והן בשלב של היישום התכנית. זאת ועוד: התרבות

הארגונית של משרדי הממשלה אינה מִקשה אחת.

התוצאה היא שדרכי ההתקשרות והפעולה דורשות

התייחסות נפרדת, המתאימה לכל משרד. בשנות

השיתוף נעשים ניסיונות לשפר את מנגנוני הפעולה

כדי לנצל את היתרונות שבעבודה המשותפת. כבר

התחזק שיתוף

אשלים

היום יש עדויות לכך שבזכות

הפעולה בין המשרדים, והוא משתפר והולך בזכות

המפגשים התדירים בוועדות השונות, בימי עיון ובימי

סיור משותפים. דוגמה מובהקת היא "אשכולות" -

תכנית הכשרה לבכירים למען ילדים ונוער בסיכון

שהופעלה בשנת תשס"ז. בתכנית השתתפו נציגים

בכירים ממשרדי הרווחה, החינוך, הקליטה והתמ"ת,

מהביטוח הלאומי ומעמותות מובילות העוסקות

בילדים ונוער בסיכון. התכנית, שהופעלה בשיתוף

עם אלכ"א (האגודה לפיתוח כח אדם של הג'וינט),

עסקה בהיכרות עם כל אחד מהמשתתפים, מתוך

התייחסות למשותף ולמיוחד במערכות שהם

מייצגים. היכרות זו מאפשרת להוביל שיתוף פעולה

פורה בין המערכות השונות. עצם קיומה של תכנית

"אשכולות" הוא ביטוי לרצון המשותף להגביר את

שיתוף הפעולה בין כל הגורמים המטפלים בילדים

ונוער בסיכון.

מתבטאת בתחומים רבים

אשלים

השפעתה של

ומגוונים, ובהם תכניות שהפכו ל"ספינות דגל"

בתחום השירותים החברתיים. כך, למשל, בתחום

הגיל הרך פותחו תכניות הפועלות באופן שוטף בתוך

מערכות החינוך, הרווחה והבריאות: "מעגן" - תכנית

המספקת מערך תומך מעון, גן לילדים עם לקויות

ולהוריהם הזקוקים להתערבות; "מבטים" - תכנית

המספקת לגננות בקרב האוכלוסייה הבדואית כלי

לאיתור ילדים שיש להם קשיים ולעבודה עמם;

התכנית "אחד" במגזר הערבי - תכנית המבטאת

את תפיסת העבודה היישובית, שעיקרה ניצול מיטבי

אסטרטגיית הפעולה של

שותפות עם הממשלה

מאפשרת להתמודד עם

האתגר הגדול של תיאום,

מניעת כפילויות, איגום

משאבים והבטחת המשכיותן

של תכניות לאורך זמן בתוך

המערכות הקיימות

עשור לאשלים: עבר ועתיד - הישגים ואתגרים

של תשתיות קיימות כדי למנף את הגיל הרך ולשפר

את עתיד הילדים בחברה הערבית. בתחום הילדים

פותחו תכניות שהן בחזקת פריצת דרך בשירותי

הרווחה, כגון "מרכזי החירום" - מסגרת המספקת

טיפול חירום ומקלט מיידי לילדים הזקוקים לו עקב

משבר במשפחתם, וכן "מרכזי הגנה" - מסגרת

המספקת תחת קורת גג אחת את כל השירותים

המקצועיים הדרושים לאבחון ולחקירה של ילדים

ובני נוער שחוו התעללות. עבור אוכלוסיות של נוער

בסיכון ונוער מנותק הולכת ומתגבשת התפיסה של

יצירת מסגרות אלטרנטיביות באמצעות תכניות

של "יזמות, הכשרה ותעסוקה". תשומת לב מיוחדת

מוענקת לאוכלוסיית הילדים ובני הנוער שיש להם

צרכים מיוחדים, ובתכניות המובילות בתחום זה

אפשר לציין את "מכינה לחיים" - תכנית במסגרת

כישורי

18

של שירות לאומי המקנה לצעירים בני