Table of Contents Table of Contents
Next Page  108 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 108 / 182 Previous Page
Page Background

108

2017

, יולי

18

גיליון

מפגש קבוצתי יכולות נשים לשמש קבוצת התייחסות תומכת. אניטה דיאמנט

) מתארת בספרה כיצד בתקופות קדומות היווה "האוהל האדום" מקום

2008(

מפגש אינטימי לנשים שבו הן חלקו חוויות מעצימות, שיתפו בסיפורי חיים, תמכו

זו בזו ועודדו זו את זו מתוך הבנה של מציאות חיים משותפת, כשהמכנה המשותף

הביולוגי-נשי הוא שקיבץ אותן יחד לאוהל. הניסיון הקליני מראה כי מפגש עם נשים

נוספות וההבנה כי חלק גדול מהקשיים משותפים, מקלים על ההתמודדות ויוצרים

קרקע תומכת לעבודה נפשית דינמית. נערות מגלות כי אינן לבדן במחשבותיהן,

ברצונותיהן ובאתגרים שאִתם הן מתמודדות, ונשים צעירות או מבוגרות מוצאות

בשותפות הגורל של חברותיהן לקבוצה מקור לנחמה, לעידוד ולהעלאת מודעות.

.)2014 ,

כל אלו הם מכשירים תרפויטיים רבי עוצמה (גור

השתתפות בקבוצה או בטיפול קבוצתי מאפשרת לנשים רבות להתחבר לנשים

אחרות ולהבין שהקשיים שלהן אוניברסליים. אוניברסליות זו מעניקה להן הקלה

מיידית במצוקות נפשיות רבות על ידי חוויה של שותפות גורל. חוויה זו באה לידי

ביטוי בתיאורו של הפסיכיאטר ארווין יאלום, המצטט מדבריה של אישה באחת

מהקבוצות שהנחה: "אני יודעת שאני לבד בסירה הקטנה שלי, אבל כשאני מביטה

סביב ורואה את האורות דולקים בשאר הסירות בנמל, אני לא מרגישה כל כך לבד"

.)499 '

, עמ

2006 ,

(יאלום

בהקשבה: התאמת התכנים וקצב פיתוחם לאופי כל קבוצה

"צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין

לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו

לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו" (הרב קוק).

לכל קבוצה יש מאפיינים ייחודיים: המאפיינים של חברות הקבוצה, הנסיבות

שהובילו להיווצרותה (המכנה המשותף למשתתפות) והתוצאה הרצויה. תפיסת

העבודה המנחה אותנו היא התאמה מלאה של התכנים, של אופי השיח ושל קצב

העבודה לצורכי הקבוצה הייחודיים. העבודה בקבוצה פותחה באופן ייחודי שמצד

אחד בנוי באופן מובנה ומצד אחר פתוח לתכנים הדינמיים הייחודיים למשתתפות

ולאירועי החיים שקדמו להגעתן לקבוצה או מתרחשים בזמן קיומה (מחוץ לקבוצה

ובדינמיקה הקבוצתית עצמה). המפגש הראשון מושתת על היכרות - היכרות

אישית, היכרות עם עולם הטיפוח והיכרות עם השפה והשיח הקבוצתי, וכולל בניית

חוזה ושיח על תקשורת מקרבת, אמון וסודיות.

מפגש זה מאפשר לנו המנחות להכיר את המשתתפות ואת עולמות התוכן האישיים

המעסיקים אותן, ולבחור את הכלים ואת התכנים שיתאימו למפגשי ההמשך. יש

לציין כי לא דומה העבודה עם נערות בסיכון לנשים המתמודדות עם משברי חיים,

גם בנושאים העולים וגם בצורת העבודה ובשימוש באיפור ובכלים האמנותיים.

למשל נושא איפור הגבות עשוי לעלות אצל נערות תכנים כמו שיום רגשות, היכרות

עם אפקט והבעות פנים, שיח על מסרים וציפיות חברתיות או שיח על גבולות