Table of Contents Table of Contents
Next Page  111 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 111 / 182 Previous Page
Page Background

111

2017

, יולי

18

גיליון

ממקום זה אנו בוחנות את עולם המגע, בהיבט הפיזי - מה נעים לי ומה לא, ובהקבלה,

בעבודה האישית והקבוצתית - מהו המגע הרגשי שאני מאפשרת, מוכנה לו ונעים

לי בו. האיפור הוא מקום של חיבור ביני לבין עצמי וביני לבין מי שמאפרת אותי.

מגע זה מעצם טבעו הוא בלתי אמצעי ונובע ממפגש בין נקודות זהות או משלימות

בנפש המאופרת והמאפרת. מדובר במגע המתבצע באזורים נפשיים ראשוניים

ולא מודעים שהגישה אליהם היא אינטואיטיבית, ועל כן העיסוק בו רלוונטי במיוחד

לטיפול במתבגרות או באנשים במצבי משבר.

כחלק מנושאי שיח אלו נביא דוגמה למפגש שהתקיים עם קבוצת נערות, שבו

עלו תכנים אלו באמצעות טכניקת איפור המדגישה גבולות. המנחה עודדה את

המשתתפות לחשוב יחד על המושג גבול. האם יש גבולות ששומרים עליהן? האם

יש גבולות שחוסמים אותן? מי מציב להן את הגבולות? הנערות, שחשו בנוח, העלו

את נושא היחסים והמגע עם בנים, נערים בני גילם. בשיחה אפשרו המשתתפות

לעצמן לקיים דיאלוג אמִתי בינן לבין עצמן ובינן לבין האחרות בקבוצה סביב שאלות

חשובות כגון, האם אני שומרת על הגבולות שלי? האם אני שומרת על עצמי? האם

יש לי אפשרות בחירה? בסיום השיח אמרה א' שעד עתה בחרה שלא להיחשף,

כי מהתגובות של חברות הקבוצה הבינה שיש לה בחירה במגע, עם בנים בפרט

ואנשים בכלל, וזו הבנה שהיא לוקחת עִמה מהמפגש לחיים. הקבוצה נתנה לה כוח

ויכולת להיות נאמנה לעצמה ולתחושותיה.

: האיפור הוא דינמי ויכול לשנות, לחזק ולייצר מקום

ביטוי ייחודי ואישי של העצמי

לביטוי עצמי. הוא יכול להיצבע בצבעים עזים ויכול להימחק בקלות. בעבודה עם

נערות בגיל ההתבגרות האיפור מהווה מרחב בטוח לבחור מגוון סוגי עצמי על פי

מראות שונים וסגנונות שונים שכולם יחד יוצרים את ה"אני" של הנערה. כמו כן,

הוא מאפשר כלי ביטוי חזק ובלתי מזיק למרד הנורמטיבי בגיל זה ודרוש לצורכי

.)2015 ,

התפתחות הנערה (סטולובי

האיפור מאפשר לבטא מגוון רב של סגנונות עצמי ולקבל עליהם משובים בסביבה

קבוצתית תומכת, מגוננת ואמפתית. ההתנסות המשותפת בסביבה בטוחה, שבה

"טעות" מאפשרת למידה משותפת של טכניקה חדשה, מהווה מקום בטוח ליכולת

הבעה חופשית, קשרים המעודדים סקרנות, למידה וחיבור לעצמי תוך חיבור

לאחרות. יתרון נוסף הוא הקלות שבתיקון, האפשרות לבחור שוב, להתנסות, בלי

לשלם מחיר על הבחירה שכן בהינף צמר גפן ומסיר איפור אפשר לנקות את

ה"חוויה" ולחזור לניקיון הרענן של הסיטואציה הראשונית.

אחת הדוגמאות לביטוי העצמי דרך איפור הייתה כאשר במפגש הכולל התנסות

באיפור דרמטי יותר שכלל שפתונים בצבעים עזים, כמו אדום שני ובורדו, הנערות

התלהבו מהם מאוד, במיוחד משום שאצל רובן הוריהן אוסרים עליהן את השימוש

בהם בשגרת היומיום. רבות מהנערות חשו שאלו צבעים חזקים מדי עבורן ורצו מיד

לנקות את השפתון ולהחליפו בצבעים עדינים וטבעיים יותר. כששאלתי מדוע עשו

זאת ענתה אחת הנערות "שהיא ראתה שהצבע פשוט לא מתאים למי שהיא". אף