Table of Contents Table of Contents
Next Page  109 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 109 / 182 Previous Page
Page Background

109

2017

, יולי

18

גיליון

(פנימיים וחיצוניים). לרוב יועבר הנושא באמצעי המחשה רלוונטיים הכוללים

סרטונים, שיאפשרו לנערות לא רק להבין טכניקות אלא גם לחבר את השיח על

לעצמן ולרגשותיהן מתוך התייחסות למודלים אופנתיים ובחינת העצמי שלהן

מנגד. פעמים רבות יאזרו הנערות אומץ ויאפשרו לעצמן להתנסות עם מגוון כלים -

עפרונות, מסקרות, מברשות וצלליות, באווירת התרגשות של אתגר, העזה, חיפוש

עצמי והתנסות. לרוב ירצו הנערות לחוות מספר טכניקות וכלים אפשריים ויתייחסו

גם לאופנה הרווחת באמצעי המדיה.

לעומת זאת, בקבוצה העוסקת בנשים המתמודדות עם מחלת הסרטן וחוות

השפעות של תרופות על תווי פניהן, השיח הקבוצתי מעורר רגשות עזים של כמיהה

ל"עצמי הבריאה", למראֶה הטבעי והמוכר ולתקווה לחיים בריאים שבהם מתמודדים

עם סוגיות שבשגרה. ניסיוננו לימד אותנו להבנות מפגש זה בעדינות וברגישות תוך

מתן מקום לכאב ולתקווה. ההתנסות לרוב תכוון למראה טבעי ורך המותאם לגוונים

הטבעיים של המאופרת והולם את תווי פניה באופן המדויק ביותר והקרוב לצורת

הגבה הטבעית. לרוב יבחרו הנשים כלי זריז שיענה על הצורך ויאפשר התארגנות

מהירה של המשך מטלות היום.

בהתאם לייחודיות שתוארה לעיל, הרי שכל קבוצה תתאפיין באתגרים ייחודיים לה,

לנושא המרכזי ולשכבת הגיל של המשתתפות. קבוצות הנערות הנמצאות בשלבי

התפתחות הזהות הייחודית מול הציפיות החברתיות-תרבותיות או על פי המודל

ההתפתחותי הידוע של אריקסון - גיבוש זהות אל מול טשטוש זהות - יעלו אתגרים

קבוצתיים של דיאלוג נשי מקרב מול צורכי היבדלות וייחודיות העשויים להתבטא

בשפת הקבוצה בלעג/דחייה/ביקורת וכדומה. העבודה עם אימהות ובנות מעלה

את סוגיית המגע בתרגילי איפור בזוגות: מהו מגע הנעים לי? כיצד אנו נוגעות זו בזו?

ברוך? בחיבה? ברכות, או שמא בגסות, בחודרנות ובחוסר כבוד לגבולות האחרת

ולרגישותה? נשים בוגרות ינהלו באמצעות המפגשים דיאלוג עם דמותן הצעירה,

אותה נערה-אישה שחוותה מחלה, הפסקת היריון ואובדן ילדים, עברה מסע חיים

המתבטא בהתקבעות של הבעת פנים ובקמטי צחוק או כאב בזוויות הפה והעיניים

שלכל אחד מהם סיפור משלו. הקבוצה מאפשרת פעמים רבות אינטגרציה בין שלל

הדמויות המהוות את העצמי לאורך סיפור חיינו ואת הבחירה אילו חלקים להאיר,

לחשוף להדגיש או לרכך במטרה ליצור את המראה המשקף את מי שאני היום

ברגע זה.

מול המראה: איפור ככלי אמנותי-טיפולי

אחת מדרכי העבודה הישירות ובעלות העוצמה עם הממד הרגשי היא שימוש

באמנויות. דרך טיפול זו עוקפת את מחסומי ההגנה של האדם על עצמו מפני

האחרים ומפני הפחדים בתוכו, ומגיעה ישירות אל הרגשות, הפחדים והכוחות

שרובם אינם מודעים. שימוש באיפור ככלי טיפולי נולד מתוך עבודה עם כלים

אמנותיים שונים ולמידה על האפשרויות הטמונות בעבודה אִתם. למעשה, הרעיון

נולד לאחר למידה בתכנית המשלבת הנחיית קבוצות עם אמנויות, מתוך הבנה