Table of Contents Table of Contents
Next Page  77 / 86 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 77 / 86 Previous Page
Page Background

הטמונות במבני המוח הצעיר והנפש הילדית הרכה ובדפוסי תפקודם המוקדמים, עלולות להידכּא.

ת, ההישגי, המכוּון ליעילות, לצד קיום מצע המאפשר

ָ

חוּבר

ְ

צעירים זקוקים לחיזוק הפן המציאותי-ההגיוני, המ

ח את הפוטנציאל היצירתי, ולא כזה הבא במקומו או על חשבונו.

ֵ

ר ולפת

ֵ

לשמ

תשוקה יוצרת היא דחף בפוטנציאל סיכון. עלינו לחפש דרכים למנוע פגיעה בדחף החיים היצירתי ובדרכי

התבטאותו, וליצור תנאים לעידודם ולטיפוחם. תנאי מרכזי הוא יכולת ההורה לראות את הילד. לא להיות שבוי

בראיית עצמו ולא באמות מידה חיצוניות. לראות את הילד תוך התחשבות גם בצרכיו שלו ותוך התייחסות גם

לאמות מידה מקובלות, אך לראות את הילד (לכך ראוי להקדיש עיון נפרד).

בקבוצות המוגדרות קבוצות סיכון גם הדחף היצירתי עלול להימצא בסיכון, שכן קיים איום הן על התנאים

החיצוניים והן על תנאים פנימיים, המאפשרים את ביטוייו המגוונים ואת פריחתו.

אך חשוב לא פחות לדעת כי גדילתו וצמיחתו של הדחף היצירתי יכולים להוות משקל ממשי כנגד תהליכים

ה שירתם של משוררים כאלמוג ותגליותיהם של מדענים וחוקרים כניוטון.

ָ

י

ָ

א

ְ

פוגעניים וחבלניים. הר

אם כך, "תשוקה יוצרת בסיכון" הוא משפט בעל שתי משמעויות:

. תשוקה יוצרת בסיכון.

1

. תשוקה יוצרת בסיכון.

2

השתמשתי בשורה משירו של משורר אחר, אריה סיון, "האם בעברית זה אחרת": "אני מבקש לשים לב לפועל הזה, נזקקו,

1

שהעברית קלעה בו אל עניין נכוח עד כאב".

הערות

ורשימת מקורות

77

עט השדה

2012

ספטמבר