עורך הדין | גליון 24 יוני 2014 | כתב העת של לשכת עורכי הדין בישראל - page 46

אילת 4102
בעת שהיו המחלוקות אם יוקם הגוף,
מי יעמוד בראשו וכך הלאה לא עקב
־
תי אחרי העניין באינטנסיביות.
באותה עת ישבתי ספונה בלשכתי
בבית המשפט המחוזי בלוד. שני דב
־
רים קסמו לי כשהגיעה אליי ההצעה:
הדבר הראשון הוא האתגר שבהקמת
משהו חדש, והדבר השני הוא שפ
־
תאום זה נראה לי צורך ברמה
הלאומית.
ברור שקשה להיהפך לכאורה לאיש הרע; אף אחד לא אוהב
לקבל ביקורת, וזה חוצה אוכלוסיות מכל הסו
־
גים ומכל המינים. אני מניחה שהמבוקרים שאני
אמורה לבקר גם הם לא שמחים. אני רוצה לתקן
טעות נפוצה - הביקורת לא תחול רק על הפרקלי
־
טות. הפרקליטות היא רק אחת מהמבוקרים. אליה
יצטרפו בתוך שישה עד 21 חודשים גם התביעה
המשטרתית, וכן בעלי הסמכה וייפוי כוח מהיועץ
המשפטי לממשלה. זה מערך מבוקרים מאוד מורכב
והטרוגני מכל בחינה שהיא.
בגוף ביקורת, אם הוא מתנהל נכון, יש משום אפשרות לשפר.
אין גוף ואין אדם שלא יכול להשתפר. מישהו שמסתכל בעיניים
אובייקטיביות, במקצועיות וביושרה יכול לאתר את אותם כשלים
שאף גוף לא חף מהם. אני חושבת שבסופו של דבר ברמה הלאומית,
ולא כמליצה, כולנו יכולים לצאת נשכרים מגוף הביקורת. לכך אני
שואפת: לביקורת מקצועית, אמיתית. לא לחפש בכל מחיר, אלא
למצוא את אותם כשלים שטעונים שיפור וללוות את תהליך השי
־
פור. זה האני מאמין שלי, ואני מקווה שבכנס בשנה הבאה כבר אוכל
"מי שלא ישתף פעולה
יורה לעצמו ברגל"
הנציבה החדשה על הפרקליטות במסר ברור לפרקליטים: "אני מאמינה שהגופים
המבוקרים ישתפו פעולה. הם היחידים שיכולים להינזק מחוסר שיתוף פעולה"
השופטת בדימוס הילה גרסטל
להצביע על עשייה שתרמה לשיפור שכולנו כמדינה נוכל להתברך בו.
פרקליט שמופיע בתיק צריך להופיע ללא מורא. עם זאת ההחלטה
היא פרי קבלתה, ואם נפל פגם בהליך הקבלה של ההחלטה - בגלל
שיקולים זרים, נקמנות, עוינות - זה דבר שכן יכול להיבחן. אם בה
־
תנהלות נפל פגם, גם אם לא ייאמר ששיקול הדעת המשפטי לקוי
אלא תהליך קבלת ההחלטה לקוי, נדמה לי שיהיה בכך די.
אדם שנחקר באזהרה בתיק מפברואר 5002 ועד ינואר 4102 ולא
יודע מה עלה בגורל החקירה באזהרה, לא יכול להתמודד על תפקיד
ציבורי וגם לא פונה לפרקליטות כדי לא לעורר דובים מרבצם - זה
נושא הטעון בדיקה. אם אכן יתברר שההליכים נמשכים ללא הצד
־
קה, תהיינה המלצות בנדון. אם יתברר שלא כצעקתה, גם זה ייכתב.
אני מניחה שבתוך פרק זמן תהיה יוזמה לחקיקה,
והיוזמה לחקיקה לא תבוא ממני. בכל מקרה, עיצוב
גבולות הגזרה כיום כפי שהוגדרו במסמך העקרונות
מאפשר לי חופש פעולה.
אם תספרו את מספר הפעמים שנציב תלונות
הציבור על שופטים המליץ על צעד אופרטיבי נגד
שופט כלשהו, הרי אפשר לספור אותן על יד אחת.
החלטה שתיכנס לתיק האישי, וצריך לזכור שמדו
־
בר באנשי מקצוע, תהיה החלטה משמעותית. די בה
שאותו אדם לא יישן בלילות.
אני מאמינה שהגופים המבוקרים ישתפו פעולה, כי היחידים שי
־
כולים להינזק מחוסר שיתוף פעולה הם המבוקרים עצמם. מי שלא
ישתף פעולה יורה לעצמו ברגל.
בתקופה הקצרה שאני בתפקיד, כחודשיים, הצביעו לי על יותר
משניים־שלושה נושאים הטעונים בדיקה. אצטרך לתעדף אותם, כי
לא יהיה אפשר לטפל בכל הנושאים בבת אחת. ברגע שנשלים את
התהליך ניכנס לעומק הדברים, ואני מניחה שיהיו לכך תוצאות.
יוני 4102
עורך הדין
׀
46
מתכנסים
הביקורת על ייצוג המדינה בערכאות - פרוצדורה או מהות?
לצפייה
1...,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56 36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,...148
Powered by FlippingBook