כרך פז | גיליון #02 | זכויותך | כסלו תשעד, נובמבר 2013 - page 170

170
תשע"ד 3102 -4102
זכויותיך
א
||||||||||||||||
ב
||||||||||||||||
ג
||||||||||||||||
ד
||||||||||||||||
ה
||||||||||||||||
ו
||||||||||||||||
ז
||||||||||||||||
ח
||||||||||||||||
ט
||||||||||||||||
י
||||||||||||||||
כ
||||||||||||||||
ל
||||||||||||||||
מ
||||||||||||||||
נ
||||||||||||||||
ס
||||||||||||||||
ע
||||||||||||||||
פ
||||||||||||||||
צ
||||||||||||||||
ק
||||||||||||||||
ר
||||||||||||||||
ש
||||||||||||||||
ת
||||||||||||||||
3.1 במקרה של התאבדות או ניסיון התאבדות יש לפעול על פי פירוט הדברים
בחוזר סב/6 ב' עמ' 86, 09־88.
4.1 על תאונה או על אירוע, שיש בהם חשש לעניין פלילי, תועבר הודעה ליועץ
המשפטי של המשרד, במקביל לדו"ח על התאונה, באמצעות מנהל המוסד.
5.1 אלה המסגרות המצדיקות מינוי ועדות בדיקה כמצוין לעיל:
א. האירוע התרחש בזמן שמתנהלים לימודים סדירים בבית הספר.
ב. האירוע התרחש במהלך הפסקה.
ג. האירוע קרה בפעולה שאורגנה על ידי המוסד החינוכי.
ד. האירוע התרחש בפעילות במסגרת תנועות נוער.
ה. האירוע התרחש בפעולה שהתקיימה בארגונו, בפיקוחו או בחסותו של משרד
החינוך.
2. סמכויות הוועדה ותפקידיה
א. גביית עדויות.
ב. עיון במסמכים רלוונטיים.
ג. זימון מומחים על פי הצורך.
ד. סיור במקום התרחשות התאונה - בהתאם לצורך.
ה. מתן המלצות לאור ניתוח הממצאים לגבי הרכיבים האלה:
, המבנים, הציוד והתשתית הבטיחותית.
האתר
)1
של המעורבים בנושא הבטיחות או בנושאים הקשורים לתחום
מידת בקיאותם
)2
הבדיקה.
הנוגעים לבטיחות ונהלים אחרים, שפורסמו על
מילוי ההוראות והנהלים
3) מידת
ידי משרד החינוך התרבות והספורט.
המעורבים, הסגל הפדגוגי והמינהלי, התלמידים, אנשי האחזקה
בעלי התפקידים
)4
והשירותים, נותני השירות בתחומים השונים (רפואה, הדרכה, מזון, הסעות וכו'),
הורים ומתנדבים.
הקשורים לאירוע שבו התרחשה התאונה: הרשות
המוסדות והארגונים
)5
המקומית, הבעלות, מוסדות רפואה וביטחון.
ופעילותו לאחר האירוע (מינהלית ופדגוגית).
התארגנות בית הספר
)6
3. מהלך פעילות הוועדה
1.3 התכנסות ראשונה וקביעת דרכי העבודה ולוח הזמנים.
2.3 גביית העדויות וביצוע הבדיקות עד לכתיבת "תמצית הממצאים".
3.3 העברת תמצית הממצאים אל מנהל המוסד החינוכי לתגובתו בהגבלת הזמן
המתבקשת.
4.3 גיבוש הדו"ח, ובכלל זה מסקנות והמלצות, והעברתו לעיונו של היועץ המשפטי.
5.3 הפצת הדו"ח כמפורט ב־2.4 להלן (במועד שנקבע בכתב המינוי).
6.3 בוועדה הבודקת מקרה התאבדות - זימון ההורים לעדות.
במהלך עבודתה רשאית הוועדה לפנות, לצורך הדרכה וייעוץ, אל היועץ
הערה:
המשפטי, אל מנהל המחוז ואל מנהל תחום הבטיחות במשרד, ואף לזמן מומחים
חיצוניים על פי הצורך ולפי אישור מראש.
4. מבנה הדו"ח המסכם
1.4 הדו"ח המסכם יכלול את הפרטים האלה:
תיאור ממצה של האירוע כפי שהוא תואר על ידי העדים
. תמצית הממצאים:
א
השונים, בצורה קצרה ומובנת, ובכלל זה פרטי האירוע (שמות, מקומות, מהלך
התאונה, תוצאות התאונה, הפעולות שנעשו בעקבות התאונה, הטיפול הרפואי
שניתן, מסגרת הפעילות, לוח הזמנים המדוייק).
תיאור הפעולות שנקטה הוועדה במהלך
תיאור דרכי הפעולה של הוועדה:
ב.
עבודתה, כמו, למשל, ביקורים באתרים, תחקור העדים, שמותיהם ותפקידם, בדיקת
מסמכים רלוונטיים, התייעצות עם מומחים ופגישות הוועדה.
ג. תיאור פיזי של התרחשות התאונה.
ד. מסקנות (כולל דיווח על קיום או על אי קיום של הוראות ונהלים).
ה. המלצות.
ו. חתימה של כל אחד מחברי הוועדה.
הפניית הדו"ח המסכם
4.2
הדו"ח המסכם יופנה אל ממנה הוועדה, החתום על כתב המינוי.
3.4 מכותבי הדו"ח הקבועים יהיו בעלי התפקידים האלה:
א. המנכ"ל.
ב. הסמנכ"ל הבכיר למינהל ולמשאבי אנוש.
ג. מנהל המחוז (אם הוא או ממנה הוועדה) וממונה הבטיחות במחוז.
ד. יועץ משפטי.
ה. מנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית/בבעלות.
ו. מנהל גף הבטיחות.
ז. מנהל שפ"י (במקרה של התאבדות או בכל מקרה, שנראה לוועדה, כי העניין קשור
בהיבטים פסיכולוגיים־ייעוציים).
ח. מנהל אגף הביטחון.
ט. חברי הוועדה.
4.4 הדו"ח לא יועבר לגורם נוסף ולא יפורסם, כולו או מקצתו, ללא הרשאה בכתב
מאת היועץ המשפטי.
5. הפקת לקחים ויישום מסקנות
1.5 אחת המטרות המרכזיות של הקמת ועדות בדיקה היא הפקת לקחים ולמידה
מהניסיון המצטבר כדי למנוע תאונות והיפגעויות בעתיד.
2.5 ממנה הוועדה יהיה האחראי המרכזי על יישום מסקנות הוועדה.
3.5 עם גיבוש הדרך ליישום המסקנות (לאחר התייעצויות עם יחידות המשרד
הרלוונטיות) יפרסם ממנה הוועדה את המלצותיו לגופים הרלוונטיים.
תאונות עובדי הוראה - נוהל הטיפול
עובד הוראה, שנפגע בתאונת עבודה, בין אם במקום עבודתו ובין אם בדרכו לעבודה
או בשובו ממנה, צריך למלא שני טפסים של המוסד לביטוח לאומי:
: טופס זה ממולא על ידי הנהלת בית הספר (לגננות - באגף
שמספרו בל/052
.1
כוח אדם בלשכה המחוזית) והוא מהווה אישור למחלקת תאונות של קופת חולים
בה הוא חבר, שמוציאה על פיו תעודה של נפגע בעבודה.
: הנפגע ממלא בו את כל הפרטים, פרט לסעיף המשכורת
שמספרו בל/112
.2
בשלושת החודשים שקדמו לתאונה (שאותו ממלאים בגזברות הלשכה המחוזית,
או המעסיק - לגבי מי שאינם עובדי משרד החינוך).
את טופס בל/112, בצירוף התעודה הרפואית של נפגע בעבודה, יש להמציא
למוסד לביטוח לאומי הסמוך למקום מגוריו של העובד.
המוסד לביטוח לאומי משלם לעובד שנפגע משכורת של %57 עד לתקופה של שישה
חודשים מתאריך התאונה.
מכיוון שמשרד החינוך (או כל מעסיק אחר) ממשיך לשלם לעובד שנפגע את
המשכורת המלאה, מתבקש העובד להחזיר לגזברות משרד החינוך (או למעסיק
האחר) את הכספים שקיבל מהמוסד לביטוח לאומי, כדי שלא ינכו את תקופת
(ראה גם פרק "חופשת מחלה",
ההיעדרות מימי המחלה הצבורים שלרשותו
סעיפים "היעדרות לרגל תאונה בעבודה" ו"דמי פגיעה וניצול חופשת מחלה").
ממשיך להיות חולה עקב
עובד הוראה שנפגע בתאונת עבודה לפני חופשת הקיץ ו
, זכאי לתשלום בעד החופשה כפי שהיה מגיע לו אילו היה
התאונה גם בחופשה
בריא, וכן זכאי לתשלום דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי, אם המוסד הכיר
בזכותו לקבל דמי פגיעה על סמך חוק הביטוח הלאומי תש"ד - 3591. (חוזר בני
בנימין 2102/1 סעיף 9).
העובד אצל שני מעסיקים (או יותר) יגיש טפסי בל/112 לביטוח הלאומי מטעם כל
אחד מהמעסיקים.
תאונות תלמידים - נוהל הטיפול/דיווח
חוזר מנכ"ל סב/6 ב' עמ' 092
א. במקרה של פציעה קלה יטפלו בילד הנפגע מגיש העזרה הראשונה או החובש או
הרופא (במקרה שנדרשת נוכחות רופא במהלך הטיול) או אחד המורים
המוסמכים להגיש עזרה ראשונה.
ב. הוחלט לשלוח את הילד לביתו - ייעשה הדבר רק בליווי ולאחר בירור מראש שיש
מי שיקבלו בביתו. לא נמצא איש בבית - יש להשאיר הודעה על דלת ביתו של
הילד ולציין את מקום הימצאו (אצל שכנים, קרובי משפחה, חברים, במוסד
החינוך וכד').
ג. נראה כי דרוש טיפול רפואי נוסף - יועבר הילד הנפגע במהירות האפשרית
למוסד הרפואי הקרוב או לתחנת מגן דוד אדום או לחדר מיון בבית חולים או
לכל מרפאה אחרת - הכול בהתאם לחומרה ולאופי של הפגיעה. יש להימנע
מפינוי בלתי מקצועי של נפגע שיש חשש שנפגע בעמוד השדרה או באגן.
ד. ילד המועבר לטיפול רפואי ילווה על ידי בעל תפקיד של המוסד החינוכי שימתין
לו במקום עד גמר הטיפול. המלווה יברר במקום את מצבו של הילד, וידווח על
כך מיד לאחראי לטיול. האחראי לטיול יעדכן את מנהל המוסד החינוכי, והמנהל
יודיע על כך להורים.
ה. הוחלט להחזיר את הילד הנפגע מן המוסד הרפואי למוסד החינוכי - יעשה זאת
המלווה. הוחלט לשלחו לביתו - ילווהו המלווה עד לביתו, וימסור אותו לידי
הוריו. בכל מקרה אין להשאיר את הילד לבד, ללא מלווה.
ו. במקרה שילד נפגע בראש או מאבד את הכרתו או נפגע בצורה קשה או נפגע
באיבר פנימי באופן שלא ניתן להבחין במידת הנזק, יועבר הילד מיד לבית
החולים הקרוב.
ז. הוחלט לאשפז את הילד בבית חולים, ילווהו המלווה לבית החולים, ובמקביל
1...,171,172,173,174,175,176,177,178,179,180 160,161,162,163,164,165,166,167,168,169,...188
Powered by FlippingBook