40 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
40 / 40 Previous Page
Page Background

מ

ורים רבים מתמודדים עם התנהגות

לא נאותה של תלמידים. התנהגות

זו פוגעת ברצף השיעור, מעכבת

את הלמידה ומערערת את האקלים

בכיתה. כדי להתמודד עם תופעות אלה, פיתחתי

את "כיתת האלופים" - שילוב של מערכת

טכנולוגית שבעזרתה המורה מעניק משוב

להתנהגות התלמידים במהלך השיעור, עם גישה

כוללת לניהול כיתה ששמה דגש על משובים

חיוביים מידיים.

המורה מגדיר פעם אחת את סוגי ההתנהגות

הרצויים ואת מבנה הכיתה (טורים או קבוצות).

בזמן השיעור המורה שולט במערכת בעזרת

סמארטפון או מחשב לוח (טאבלט), והתלמידים

רואים את הנקודות שהם צוברים על גבי מסך

המקרן.

בנוסף לתהליך הכיתתי ניתן לקיים תהליך

אישי שבו המורה מספק משוב לתלמיד אחד בלבד

בשיעור. התלמיד מקבל את המשוב באמצעי קצה

אישי (טאבלט או מחשב נייד). המערכת אוספת

את הנתונים, ובעזרתם ניתן לעקוב אחר שינויים

והתקדמות התלמיד בתהליך.

כיצד לעודד התנהגויות רצויות של תלמידים

בזמן השיעור?

נסחו חוקים בקצרה ובאופן

1

ברוב הכיתות תלויים חוקי

חיובי.

הכיתה. בדרך כלל שלטים אלה

מנוסחים כמשפט ארוך ומסורבל ו/או בלשון

שלילה. למשל: "בכיתה שלנו לא קמים ולא

מסתובבים בזמן השיעור". מכיוון שזה משפט

ארוך המילים מופיעות בגודל קטן ולא ניתן לקרוא

את השלט מכל מקום בכיתה. את הכלל הזה ניתן

לנסח בקצרה ובאופן חיובי: "ישיבה נאותה". את

שתי המילים נוכל לכתוב בגדול, להוסיף ציור

תומך - וכך להעביר אותו מסר באופן חיובי

וממוקד.

מורים רבים

לחזק, לחזק, לחזק.

2

חוששים מאינפלציה בחיזוקים, אך

החשש הזה מוגזם - לאור מספר

התלמידים הגבוה בכיתה. גם אם המורה החמיאה

לכל התלמידים פעם אחת במהלך השיעור, הרי

שבחוויה האישית של התלמיד הוא קיבל רק חיזוק

אחד בשיעור. מחקרים מראים שלמשוב חיובי יש

השפעה הן בטווח המיידי והן לאורך זמן, בעוד

שלעונש יש השפעה בטווח המיידי בלבד, מאחר

שתלמידים מפתחים אדישות לענישה. המשוב

החיובי מעניק לתלמיד חוויית הצלחה ומוטיבציה

להמשך התהליך. שינוי השיח והגישה החיובית

מביאים לשינוי הרגלים ממקום מקדם, מצמיח

וחיובי, ובאופן כללי משפרים את אקלים הכיתה.

תלמיד שאינו

שמרו על עקביות.

3

יודע מהם הכללים בכיתה, או מורה

שאינו מגיב באופן עקבי לחריגה

מהכללים, יוצרים בלבול. בניגוד לכך, תלמיד

שיודע מהם כללי הכיתה, מבין מהן ההתנהגויות

שמצופות ממנו ואיזו תגובה תבוא בעקבות

התנהגות שחורגת מהכללים, אינו חווה בלבול.

לפיכך, בתחילת כל שיעור יש לחזור על הכללים

בקצרה ולחזק את התלמידים המקיימים כללים

אלה.

שיעור

הימנעו מ"זמני המתנה".

4

שלא התחיל בזמן או שיעור עם זמני

המתנה הוא שיעור שיש בו יותר בעיות

משמעת. כשהמורה לא נמצא בכיתה, או לא מפנה

אל התלמידים את מלוא תשומת הלב שלו שכן

הוא עסוק בשיחה עם קולגה או במחשב שלו,

התלמידים משתעממים - ומוצאים עיסוקים שלא

תמיד מוצאים חן בעיני המורה.

תנו מקום גם לתהליך אישי.

5

התלמידים שונים זה מזה. כפי שיש

כאלה הזקוקים לתגבור בשפה ואחרים

זקוקים לתגבור במתמטיקה, יש תלמידים הזקוקים

לתגבור מבחינה התנהגותית. אם אנחנו לא

מצליחים להגביר התנהגויות רצויות של תלמיד

בעזרת התהליך הכיתתי, ניתן לתגבר את התלמיד

בעזרת אימון אישי בו הוא מקבל משוב בעזרת

אמצעי קצה אישי. כמו כן, רצוי להכין את הילדים

מראש לפני משימה מאתגרת עבורם (לדוגמה:

יציאה להפסקה, עבודה בקבוצות, העתקה מהלוח).

במסגרת ההכנה יש להסביר את הפעילות שעומדים

לעשות ולפרט מהי ההתנהגות המצופה מהם.

// כיצד לגרום לתלמידים ללכת שבי אחריך

מורה נבוכים

שנה של חוויה

חוברת

ההשתלמויות

תשע”ח

תשלח לביתכם

במהלך

חודש יוני

www.itu.org.il חו

ברת דיגיטלית באתר

מזמינים אותך למגוון השתלמויות חווייתיות - ייחודיות ותכניות פורצות דרך המוכרות

ל”אופק חדש” ול”עוז לתמורה” בהנחיית מרצים מובילים בתחומם

ייעוץ אישי בבניית תכנית הלימודים שלך בכל המרכזים

הסתדרות המורים בישראל

השתלמויות תשע"ח

באת הביתה

להשתלמות מורים

המר זי

בית הספר

...

באת ל

03-6922922 :

לקבלת חוברת ולהרשמה: אשדוד, נתניה, ראשון לציון, רעננה, תל-אביב

02-6236066 :

ירושלים

| 04-8660168 :

חיפה והצפון

| 08-6278251 :

באר שבע

, מחנכת ורכזת תקשוב בבית הספר

רותם ערמי

היסודי "יצחק שמיר" בחולון, מסבירה כיצד תעזרו

לתלמידים לשפר את התנהגותם בשיעור

2017

מאי

<

שיעור חופשי

40