Next Page  29 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 29 / 40 Previous Page
Page Background

"בית הספר 'אלחכמה' שם דגש

על פיתוח מרחבי למידה חוץ-

כיתתיים, כחלק מהעיקרון

הפדגוגי שמטרתו לעצב בוגר

יוזם וחוקר בסביבה חווייתית", אומרת מנהלת

בית הספר, אזל מלק. "חצר לימודית תומכת

בסביבה החינוכית, משפרת את החזות ויוצרת

אקלים חיובי".

החצר הלימודית, שהוקמה לפני שנתיים

בתכנון האדריכל מחמוד קעדאן, מתמקדת

ביוזמה וחקר, נושא שנבחר בשיתוף הורים, מורים

ותלמידים. באחת מפינות החצר הותקנה בריכת

נוי מעוגלת. קרקעית הבריכה צבועה בכחול, ויש

בה צמחי מים ודגים. בשולי הבריכה הונח חיפוי

מעוטר בחלוקי נחל, והילדים יכולים לשבת

עליו, ללמוד וגם ולהתבונן במראה המרגיע.

עוד בחצר מרחב לחקר ציפורים ובו כלוב גדול

המכיל כלובים ניידים. בחורף הכלובים מועברים

למבנה, ובאביב, כשמזג האוויר מתחמם, הם

מוחזרים לחצר. הילדים יושבים ליד הציפורים,

צופים בהן, מציירים אותן ולומדים עליהן.

בחצר הותקנו ספסלים אסתטיים מעץ, נשתלו

עצי פרי, ויש בה חממה עם מערכת השקיה

הידרופונית וכן ערוגות מוגבהות לשתילה,

מתוחמות בתוך אדני רכבת. התלמידים מקיימים

פעילויות חקר באמצעות הערוגות, זורעים

זרעים, עוקבים אחר תהליך הצמיחה, עורכים

ניסויים ולומדים בשטח.

יחד עם התקנת החצר הלימודית שודרגו

עוד חלקים בחצר. באזור נוסף הותקנו דשא

סינתטי, הצללה וספסלים, ואפשר לקיים בו גם

שיעורים בחוץ וגם פעילות כיתתית מגבשת.

"בעבר חסרה לנו סביבה כזאת בבית הספר,

וכיום אני רואה כמה היא תורמת מבחינת

אווירה ואסתטיקה", מציינת מלק. בחצר הילדים

הצעירים הותקנה הצללה ונבנה אמפיתיאטרון

עם במה שמשמש להתכנסויות והצגות. גם

הכניסה לבית הספר עוצבה בצורה מזמינה.

"הכניסה היתה אזור שומם", מספרת מלק.

"רציתי להפוך אותה לאזור מזמן ומזמין. הפכנו

את הכניסה למקום ירוק, עם פרחים, שעושה

חשק להיכנס".

"הגשמנו חלום", היא מוסיפה. "זה מהפך.

החצר נהפכה לזירה שאפשר לנצל בצורה

מתוכננת או ספונטנית, רציפה או מזדמנת,

והיא מזמנת שפע ומגוון של אפשרויות ללמידה

ולהוראה, שלא קיימות בין כותלי הכיתה ובתוך

המבנה. השינוי הביא למינוף אדיר, קידם אקלים

וקידם את ההישגים. המורים מבינים היום שכל

שיעור אפשר לקיים בחצר או אפילו רק לסיים

בחצר, ויש לזה ערך מוסף”.

באקה אל גרביה

מהפך בגינה

הגן המוזיקלי בבית חינוך "הדר"

בכפר יונה הוקם לפני ארבע שנים,

ונועד לבטא את התפישה שלמידה

יכולה להתרחש בכל זמן ומקום.

"אנחנו מפתחים את סביבות הלמידה המפעילות,

ומאמינים שאפשר ללמוד גם מחוץ לכיתה. ילד

יכול ללמוד גם כשהמורה לא עומד מולו בכיתה

אלא מנחה אותו ונמצא לצידו בחוץ", אומרת

מנהלת בית הספר, כרמית ברגמן סמוראי.

הגן עוצב על ידי האדריכלית אודליה צדוק,

והונחו בו אובייקטים מנגנים ופסלים של האמן

נובויה ימאגוצ'י. הפסלים עשויים מחומרים

טבעיים, ומאפשרים למידה באמצעות התנסות

חווייתית. בגן יש קסילופון אבן, פאנטאמים,

כלי הקשה מתכתי שמפיק צלילים בעלי תדר

מיוחד, פעמוני רוח, קונכייה שאפשר להיכנס

אליה ולנגן בה בקערות טיבטיות ונבל גדול.

הגן ממוקם בכניסה לבית הספר, במיקום גבוה.

הצלילים שמופקים מהפסלים בגן נשמעים ברחבי

בית הספר ויוצרים אווירה הרמונית ונעימה.

"אנחנו שמים דגש על הנאה בתהליך הלמידה

ככלי מרכזי בחינוך", אומרת ברגמן סמוראי,

"והגן יוצר סביבה בינתחומית שמשלבת מוזיקה,

אמנות ומדעים. יש למשל פעמוני רוח עם פתח

רחב ופעמוני רוח עם פתח צר, ואפשר ללמוד

על הקשר בין גודל הפתח לצליל שמופק

ממנו. זוהי למידה פעילה, טבעית וספונטנית.

הילד מסיק מסקנות תוך כדי התנסות בפסלים

שבגן". הגן פועל גם לפי התיאוריה של ריבוי

אינטיליגנציות, בכך שהוא מאפשר לכל ילד

למצוא את התחום שבו הוא חזק, ובו זמנית

מאפשר למידה חברתית, תוך כדי התנסות

משותפת.

עיצוב הצמחייה בגן נעשה תוך שימוש

בחומרים טבעיים ככל האפשר. הטרסות, למשל,

עוצבו כגבעות אדמה רכות שעליהן צמחייה

זוחלת, ולא מבטון. הישיבה היא על סלעים. בגן

הותקנה השקיה אקולוגית, שמבוססת על תעלות,

ונשתלו בו צמחי תבלין ועצי פרי. "אפשר ללמוד

בגן כל תחום", אומרת ברגמן סמוראי. "למשל

על החומרים שנעשה בהם שימוש, צמחייה,

אקולוגיה ועוד".

הגן פתוח לאורך כל שעות היום ומשמש

לפעילויות עם הורים, לטקסים, לשעות פרטניות

ועוד. הילדים מגיעים אליו גם במסגרת פעילות,

כמו שעות של קבוצות מצוינות, וגם בהפסקות,

באופן חופשי. "אנחנו עובדים בגן במודל של

ילדים שמדריכים ילדים, בהנחיית אירנה

שטרנהל, המורה למוזיקה", אומרת ברגמן

סמוראי. "הילדים הבוגרים מתמחים בפעילות

בגן ומעבירים אותה לילדים הצעירים".

כפר יונה

גן מוזיקלי

"שממה ושיממון", כך מגדירה

סיגל ישר, מנהלת בית הספר

"הדקל" באשקלון, את החצר של

בית הספר לפני שהוקמה בו החצר

הלימודית המטופחת הנוכחית. "היה שם חול

וגלגל של טרקטור שהילדים היו קופצים עליו".

הגינה, שכונתה "לגעת בסיפור", עוצבה

בהשראת מוטיבים מסיפורים מתרבויות שונות,

בהתאם לייחודיות בית הספר – שפות ותרבויות.

בגן הצלילים ילדים יכולים ליצור צלילים

במתקנים שונים, בהשראת היצירות "אגם

הברבורים" ו"פטר והזאב”. בגינה יש אלמנטים

שמופיעים בסיפורים מתרבויות שונות, כמו

דמות אריה צהוב מעץ, בהשראת המשל על

האריה והעכבר, ערסל נדנדה, פרחים ומתקן

35"

נדנדה בהשראת ארץ הבטלנים מתוך הספר

במאי", תולעת צמיגים מתוך "מסע בתולעת

הספרים" של יעקב שביט וסירה מעץ בהשראת

"הרוח בערבי הנחל". "יש בבית הספר ילדים

מרוסיה ומאתיופיה, למשל, והם יכולים להתחבר

לאלמנטים האלה, שהם מכירים גם מיצירות

מהתרבויות שלהם", מציינת ישר.

הגינה הוקמה על ידי ההורים והקהילה,

בהנחיית האדריכלית יעל בר מאור. מטרת

החצר והגינה לשמש תשתית ללמידה חוץ-

כיתתית מגוונת ועשירה, שמעודדת ללמידת

חקר ולהכרת מגוון תרבויות. הגינה הקהילתית

מהווה מרחב מפגש קהילתי לעשייה משותפת,

ריאה ירוקה בתוך בנייה רוויה. הגינה עוברת

דרך שביל שמתפתח לאזור של גידולים ובריכה

אקולוגית. בגינת התבלינים יש תבלינים

שאופייניים לעמים שונים, ולידם שילוט

מתאים. "ישבנו עם האדריכלית, המורים,

ההורים והתלמידים, וחלמנו חלומות", מספרת

ישר על התהליך. "לי היה חלום לשלב בחצר

גם גינה קהילתית בתוך בית הספר. בהתחלה

התנגדו לזה, אך בסופו של דבר כך היה, וכיום

זה מקובל בעוד מקומות. ההורים וגם אנשים

מהקהילה מגיעים לכאן לעבד את החלקות

שלהם, ובין השכנים נוצר קשר שלא היה קודם".  

אשקלון

הריאה הירוקה של השכונה

29

שיעור חופשי

>

2017

מאי