Next Page  31 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 31 / 40 Previous Page
Page Background

ד

"ר אתי רוזנטל היתה בעבר גננת

ומורה לכיתות א׳-ב', סגנית

מנהלת ורכזת חטיבה צעירה

בבית ספר בראש העין. בשש

השנים האחרונות היא משמשת מרצה ומדריכה

פדגוגית במכללות להכשרת עובדי הוראה

(מכללת גבעת וושינגטון ומכללת לוינסקי

לחינוך). היא נשואה לאיתן, אם לאביב, אושר

ואלדר, סבתא למתני ולאדם. גרה בראש העין.

איזו ילדה היית?

"גדלתי במשפחה בת שישה ילדים בפתח

תקוה. הורי הגיעו לארץ מאפגניסטן עם קום

המדינה. הייתי ילדה עצמאית ותאבת ידע.

ידעתי לקרוא מגיל צעיר והייתי מחליפה

ספרים רבים בספריה, גם על שם אחי ואחיותי,

ומסיימת אותם באותו היום. בבית קראתי את

כל האנציקלופדיות.

"אך לא הייתי רק תולעת ספרים. הנהגתי

בשכונה 'משחקיה' שבה החלפנו בינינו

משחקים, ארגנתי פעילויות חברתיות ומשחקי

רחוב, בנינו בתים על העץ, ארגנו קומזיצים,

קייטנות וחבורות למשחק ועוד. בבית הספר

הייתי חברה בוועד הכיתה ובהמשך במועצת

התלמידים הבית־ספרית והעירונית. בין לבין

גם הייתי אחראית להשגיח על שלושת אחי

הקטנים, שנגררו אחרי לכל מקום, ולטפל

בהם".

מתי פרסמת לראשונה ומה את זוכרת

מהחוויה?

"בבית הספר היסודי נתנו לנו  לחזור

על מילים להכתבות  וביקשו מאיתנו לחבר

משפטים ולהשתמש במילה. אני תמיד חיברתי

סיפורים, והקראתי אותם בכיתה לפני החברים.

חלק מהסיפורים התפרסמו בעיתון בית הספר.

בהמשך פרסמתי בעיתוני ילדים, וכנערה,

גם בעיתון "מעריב לנוער". הפרסום בעיתון

זה היה משמעותי כי היתה לו תהודה רבה.

ההורים שלי היו גאים מאוד ותלו את הכתבה

במטבח על המקרר. גם חברים התייחסו אלי

בעקבות זה כ'מפורסמת שבחבורה'".

על אילו נושאים את כותבת ומדוע?

"הכתיבה שלי נחלקת לשניים: עבור ילדים

בגיל הרך, ועבור מחנכים והורים לילדים בגיל

הרך. כתבתי כמה ספרי ילדים בנושאים שבהם

זיהיתי צורך או חוסר. בינתיים יצאו לאור

שניים מהם. הראשון, 'עוגת הפירות היבשים

של שקד', בהוצאת אופיר ביכורים, נכתב

עוד כשעבדתי בחטיבה הצעירה. לא היו בידי

הצוות ובידי ספרים מתאימים לחג ט"ו בשבט.

סיפרתי את הסיפור וראיתי שהילדים והצוות

מתחברים אליו מאוד, והוא משמש כר נרחב

לעשייה ולמידה בנושא החג. בהמשך הספר

יצא לאור. הספר מאפשר להביא לילדים

מידע וערכי טבע, להסביר את חשיבות

האילנות לאדם ואת הטעם לאכילת פירות

מיובשים בחג, מאפשר הבחנה בין פירות

עסיסיים ליבשים, מציע להכין עוגה על פי

מתכון אורייני, ומעודד חשיבה ויצירתיות

של הילדים.

"הספר השני שכתבתי, 'סיפור של ערך,

מדריך לחינוך ערכי לגיל הרך' בהוצאת

אח, מיועד למחנכים ולהורים לילדים בגיל

הרך. הספר מבוסס על מחקרים שערכתי

בתואר השני והשלישי בנושא חשוב לכל

הורה ומחנך - הקניית ערכים. ידוע שסיפור,

בכל גיל, הוא אמצעי מובהק להעברת מסר

או רעיון. במחקרי בדקתי ערכים הגלומים

בספרות ילדים בגיל הרך, מתוך ההבנה

שספרות הילדים היא כמראה כפולת פנים,

משקפת את פני החברה בה היא נוצרת מחד,

אך גם משפיעה ומנחילה ערכים מאידך.

"במחקרים השוויתי בין מגזרים שונים:

ממלכתי, ממלכתי־דתי, חרדי ויהודי

מתקדם. המחקר מצא שהערך חברות/כבוד

הדדי הוא חשוב בכל המגזרים, אך מצא גם

הבדלים. לדוגמה, החינוך החרדי לא מעודד

את ערך החשיבה הביקורתית. הספר מביא

את המחקרים ותוצאותיהם לצד ניתוח ערכי־

ספרי ילדים. רשימת הספרים

300־

ספרותי ל

נבנתה על סמך הצהרות מחנכים בכל המגזרים

על שימוש בספרים אלה לצורך חינוך לערכים.

הספר יכול לשמש הורים ומחנכים להגדלת

הרפרטואר הספרותי לקידום חינוך ערכי".

ספרי על ספרך האחרון.

"ספרי האחרון נקרא 'במדינת חברותא'

(הוצאת אופיר ביכורים). זהו ספר הבנוי כסיפור

בתוך סיפור. מתן חוזר מהגן לאחר שרב עם

חברו הטוב. הוא נזכר בסיפור שסיפרה הגננת,

על מדינת חברותא. למדינה השלווה מגיע

היצור 'ריב'. הוא ניזון מאלימות. 'ריב' מתגרה

בכל יצור שהוא פוגש בדרכו, ותגובה אלימה

להתגרותו גורמת לו להתעצם ולגדול. לבסוף

הוא פוגש בבובה הקסומה, שאינה מוכנה להגיב

באלימות, ולכן הוא מתכווץ, נמוג ונעלם. מתן

מסכם את הסיפור באמירה: ׳בגן שלנו כולנו

חברים׳. הסיפור מיועד בעקרון לילדים בגילאי

, אך גם מבוגרים יכולים  לאמץ את המסר

8-3

שבו. צריך שניים לטנגו. אם לא נשתף פעולה

עם ניסיונות ללבות אלימות ומריבה, עולמנו

יהיה טוב יותר".

ספרי על מפגשיך עם תלמידים.

"הוזמנתי לשעת סיפור בחטיבה הצעירה

שניהלתי בראש העין. הילדים הכירו קודם את

הסיפור. הם איירו וכתבו מתכון אורייני לפיו,

ציירו את הסיפור ברצף, הכינו משחק אות

פותחת לפירות המוזכרים בו ועוד. סיפרתי

את הסיפור 'עוגת הפירות היבשים של שקד',

לילדי הגנים ולילדי כיתות א'. הכנתי מגש

עם הפירות המוזכרים בסיפור להמחשה, וכן

כלי אפייה וחומרי אפייה, וסיפרתי והמחשתי

לילדים את מהלך העלילה.  הילדים נהנו

והתרגשו לפגוש בסופרת שכתבה את

הסיפור ושאלו שאלות שהכינו מראש. כעת

אני במגעים עם גנים ובתי ספר נוספים לגבי

שעת סיפור לספר 'במדינת חברותא', המעורר

עניין רב".

איזה מקום בבית את אוהבת במיוחד?

המקום האהוב עלי הוא המרפסת של ביתנו,

הסגורה בחלונות שקופים וממנה אני צופה

להמון ירוק, במיוחד של יער ראש העין, מול

ביתי. שם אני אוהבת לעבוד ולכתוב".

// סופרת בנעלי בית

אתנחתא

ד"ר אתי רוזנטל, הכותבת

ספרים לילדים וגם להורים

ומחנכים, ידעה לקרוא מגיל

צעיר - אך גם היתה מוקד

לפעילות חברתית שוקקת,

וכל זה תוך שהיא מטפלת

בשלושה אחים קטנים

"שנגררו אחרי לכל מקום"

"לא

הייתי

רק

תולעת

ספרים"

ד"ר אתי רוזנטל. ניתוח ערכי־

ספרי ילדים

300־

ספרותי ל

צילום: מור ברנשטיין

31

שיעור חופשי

>

2017

מאי