Next Page  37 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 37 / 40 Previous Page
Page Background

טיפים

+

// תערוכה

אתנחתא

"

אני לא כולה לדמיין את עצמי בלי

האמנות. אין יום שבו איני ניגשת אל הבד

והצבעים", אמרה הציירת אריאלה ברנדר

בהשקת התערוכה החדשה מעבודותיה.

ברנדר התבקשה לברך ובחרה, שלא כרבים אחרים,

בברכה קצרה במיוחד - בת שני משפטים: בראשון

הודתה לקהל שהגיע, ובשני סיפרה על המקום

המרכזי שתופסת האמנות בחייה.

כשביקשתי ממנה לבחור את העבודה האהובה

עליה ביותר, ברנדר היססה לרגע, אבל אחר

כך ניגשה לעבודה גדולה, מופשטת, שבמרכזה

ריבוע בכחול עז שבקלות רבה אפשר לצלול

לתוכו. "ביני לביני אני קוראת לה החלון הכחול

שלי", הסבירה.

ואכן הצבע הוא שחקן ראשי בתערוכה

החדשה של ברנדר. "חותם צבעוני", היא קראה

לה, כמו ביקשה להדגיש את "החותם" - שהרי

את הצבעוניות הגועשת אי אפשר לפספס.

"לצבע יש אמת משלו", ענתה ברנדר כאשר

נשאלה על תהליכי העבודה שלה. "אני זורמת

עם האסוציאציות שלי, הולכת לדמיון ולפנטזיה

כמעט בלי התחשבות במה שקורה מסביב.

בהתחלה של כל יצירה יש אי ודאות, אבל תוך

כדי עבודה וחיפוש, הדברים מתבהרים לי".

לצד צורות גאומטריות עזות צבע, משלבת

ברנדר ביצירותיה סמלים שחוזרים על עצמם

בסדרות השונות שלה. כך למשל לוח של משבצות

שחורות ולבנות שמעוררות אסוציאציות מידיות

של לוח שחמט, או הדגל של אפליקציית "ווייז"

המודיע כי "הגעת ליעד". במקביל, מופיעות

ביצירות שלה דמויות של בעלי חיים, המציינים,

כך נראה, את הצד המטפיזי ביצירתה, שמקיים

יחסי גומלין עם השאיפה ליופי, הרמוניה ושלמות.

ריבועי הצבע הגדולים שלה, התחומים בקווי

מתאר עבים, כמו שטיחים גדולים בצבעוניות

מנוגדת ועזה, מציעים לכל מתבונן לחוות חוויה

פרטית משלו. אף שהיא עובדת בעיקר עם צבעי

אקריליק, משלבת ברנדר ביצירתה גם הדבקות -

למשל, של רשתות מתכת קטנות - ויוצרת איים

תלת־ממדיים שמבקשים מהצופה להשתהות עוד

רגע מול העבודה.

קורות חייה של ברנדר משולבים באמנות

מגיל צעיר - היא למדה אמנות במכון אבני, אצל

אמנים מסדר הגודל של משה פרופס, יחזקאל

שטרייכמן ואבשלום עוקשי, השלימה תואר שני

בחינוך לאמנות בלסלי קולג' בניו יורק ולמדה

אוצרות. במשך שנים רבות שימשה מורה ומדריכה

במשרד החינוך במחוז תל אביב, ונהפכה למנהלת

מדור ארצי לאמנות במרפ"ד (מרכז פדגוגי) חולון.

על השנים שבהן לימדה ברנדר אמנות העידו

בין היתר חברותיה מאותה תקופה, שהגיעו

להשקת התערוכה החדשה שלה. הן עבדו יחד

בבית הספר "גולדה מאיר" בחולון, בית ספר יסודי

עם אוריינטציה אמנותית, בימים שקדמו לבתי

הספר לאמנויות. "מה היה שם שאיפשר עבודה

אמנותית רצינית לאורך השנים?" שאלתי. "קודם

כל - היתה שם אריאלה", אמרה אחת מהחברות,

והיתר הנהנו בהסכמה.

כשנה לפני הקמתו של מוזיאון הילדים

בחולון גויסה ברנדר לתפקידי פיתוח ועיצוב

לקראת הקמת התערוכות ושימשה כיועצת

הפיתוח של המוזיאון. עד כה הציגה ברנדר ארבע

תערוכות יחיד: "סיפורים בהמשכים" בגלריית

הכיכר ביפו, "עבודות ממוחזרות" בגלריה חנקין

בחולון, "עבודות קטנות" בבית אגודת האמנים

בחולון ו"העתיד שהיה" בגלריית דרור שבקיבוץ

עינת. במקביל הציגה מעבודותיה בתערוכות

קבוצתיות בישראל ובחו"ל. ברנדר גם שימשה

אוצרת בתערוכות מגוונות בגלריות עירוניות,

במוזיאון רמת גן ובמוזיאון הילדים בחולון.

במספר

17־

"חותם צבעוני" היא התערוכה ה

הנערכת בגלריה אמן, שאותה אוצרים משה

עמר ושרה כהן־בונן שעמלו על הפיכת החלל

לגלריה שבה הם מציגים, לרוב בתערוכות יחיד,

עבודות של אמנים־מורים או להיפך, ומאפשרים

לעמיתיהם פסק זמן אמנותי מול יצירות חדשות.

"הזוהר הצבעוני של הצבע הסוגסטיבי שאינו

מתיימר לשקף מראה או צבע אמיתיים של

האובייקטים בטבע" כתבה כהן־בונן על התערוכה

של ברנדר, "יוצר אצל המתבונן חוויה רגשית

אמנותית עוצמתית וכובשת".

החלון הכחול

אריאלה ברנדר, ציירת ומורה לאמנות, מציגה כעת

את עבודותיה הצבעוניות והמהפנטות בגלריה אמן.

יעל אפרתי

מומלץ בחום לחובבי האמנות שבינינו  

בתצלומים: אריאלה ברנדר

בתערוכה. "לצבע יש אמת משלו"

שש עצות להנחלת

שוויון בין המינים -

בגן ובבית הספר

על פי ההערכות, למידה מקצועית תגדיל

את יכולתם של אנשי חינוך בגיל הרך להבין

וליישם מערכות יחסים מכבדות ושוויון

בין המינים בתוכנית הלימודים שלהם. היא

תבנה את היכולת של מחנכים להעריך באופן

ביקורתי את עבודתם עם ילדים, באמצעות

גישות נטולות דעה קדומה - במיוחד לגבי

הטיה מגדרית.

הנה כמה עצות שנאספו ברשת, ויכולות

לסייע למורים לקדם את השוויון בין המינים.

אתגרו סטריאוטיפים מסורתיים

1

של גברים ונשים בעת מתן

דוגמאות לתלמידים.

למשל, אמרו "טייסת" ו"נהגת משאית",

או "אח" ו"רקדן".

כשאתם נתקלים בסטריאוטיפים

2

מגדריים, השתמשו בהם

כהזדמנות ללימוד ובקשו

מהתלמידים להסביר למה התכוונו ומדוע

עשו שימוש במושגים אלה.

הימנעו מהצהרות מכלילות, כמו

3

"בנות נוטות ל…" או "בנים

אוהבים יותר…".

במקום זאת, עודדו אינטראקציה

4

באופן שבו אתם מצפים לה

בעולם האמיתי. למשל, עודדו

בנים לרקוד או ללמוד דרמה, ובנות

לעסוק בספורט כמו כדורגל.

שימו לב באיזו תכיפות אתם

5

מבקשים מבנות או בנים לענות

על סוגים שונים של שאלות

ועשו מאמץ לתקן כל הטיה.

הביאו דוגמאות לאי־שוויון

6

לאורך ההיסטוריה, וספרו כיצד

השתנו הדברים - או לא השתנו.

מורים באוסטרליה קיבלו לאחרונה

4,000

הכשרה מיוחדת שמיועדת לעקור מהשורש

תופעות של אי שוויון מגדרי – כבר בגן

חובה. הממשלה הקצתה תקציב מיוחד בגובה

מיליון דולר ליצירה ויישום של קורס,

2.6

שבו בין השאר מלמדים מורים לזהות ילדים

החל מגיל ארבע, שאוחזים ב"ערכים, אמונות

וגישות סקסיסטיים". ההחלטה לייחד קורס

כזה הגיעה לאחר מחקר שערכו גורמים

רשמיים במדינה, ולפיו כבר בגיל הילדות

יש נטייה לפעול בתוך גבולות מגדריים, ויש

צורך באסטרטגיות של אנטי־אפליה כדי לחנך

ילדים לחשוב אחרת.

37

שיעור חופשי

>

2017

מאי