

לומדים להפיק ספר ותקליטור. תוכן הספר
נלמד בגן לפני ההגעה למרכז המדיה, ואילו
הפעילות במרכז מתמקדת בתהליך ההפקה.
השנה נבחר הספר “אפרים מוקיר ירושלים”
שכתבה לאה קפלן, המספר על אפרים שנוסע
לירושלים ובדרך לומד על שמותיה השונים
של העיר. תהליך ההפקה מתבצע בארבע
תחנות עבודה: איור סצנות בסיפור, הקלטת
הסיפור באולפן בקולותיהם של הילדים בלווי
מוזיקלי ואפקטים, הכנת תפאורה וצילום
הסיפור, תכנון ועיצוב כריכת הספר והדיסק.
איילה מספרת כי תהליך ההקלטה הוא חווייתי
ומעורר במיוחד: “לפעמים קורה שילדים
סגורים שלא מרבים לדבר, נפתחים בזמן
ההקלטה ומדברים. דבר דומה קורה בהמחזת
הסיפור, הילדים עולים לבמה בתחפושות
ופתאום הם מקבלים ביטחון עצמי ונפתחים”.
איילה מדגישה כי אין מדובר בהעלאת הצגה
אלא בהכנת תפאורה ובהעמדת הילדים
לצילומי סטילס על פי הסיפור, ומדגישה
שתוך כדי כך “הילדים נעשים רגישים לשפת
הגוף ומבחינים שכאשר אדם מבקש משהו,
שפת הגוף שלו שונה לחלוטין משפת הגוף של
מי שאינו מבקש דבר”. לספר “אפרים מוקיר
ירושלים” הכינו ארבע תפאורות וביניהן כביש
ירושלים-תל-אביב והכותל. עיצוב כריכת
הספר הוא מטרה בפני עצמה. כל גן מעצב
כריכה משלו, עם ציור משלו שנבחר לפי
טעמם של הילדים ולפעמים של הגננת.
“גם אני הייתי בסרט הזה”
אחרי פסח, בשליש האחרון של השנה, מרכז
המדיה משתנה והופך לסטודיו להפקת סרטי
קולנוע במסגרת התוכנית “גם אני הייתי
בסרט הזה”. המרכז מצויד במכשור משוכלל
להפקת סרטים לרבות כיסא במאי וציוד
צילום. היעד של התוכנית הוא הפקת קליפ.
הילדים לומדים על ההיסטוריה של הקולנוע,
מהראינוע והסרטים האילמים ועד ימינו,
הם צופים בסרט שחור לבן ומנתחים אותו
ולומדים להפיק סרטון אנימציה. בהמשך הם
מביימים ומייצרים קליפ לשיר ילדים שלמדו
בגן. הם מתחפשים ועולים לבמה, ואז מצלמים
אותם בכמה “שוטים”. לאחר הפעילות, איילה
עורכת את הסרט ומכינה עטיפה לדיסק.
מה שהיה פעם
אילנה נקש, גננת גן הוורדים בשכונת רסקו
בירושלים, מגיעה עם ילדי הגן שלה למרכז
שנה. לדבריה תוכניות
15-
המדיה כבר כ
המכון מעשירות את עולמם של הילדים.
“אחרי שלומדים על צילום מקרוב ומרחוק
בתוכנית ‘קסם הצילום’, הילדים נעשים
יותר רגישים לסביבה, הם לומדים להתבונן
ולהבחין בדברים ובמצבים שונים, לא רק
כשהם מצלמים, אלא גם בהזדמנויות אחרות.
“הם לומדים להסתכל על דברים בצורה שונה,
להשתמש במושגים שנלמדו. למשל, כשילד
אומר שהוא רוצה למקום כלשהו ואני אומרת
לו לתאר איך המקום נראה ממעוף הציפור,
הוא יודע למה אני מתכוונת. הילדים לומדים
על הפער בין מה שהיה פעם לבין מה שקורה
היום. הם נחשפים למצלמות ישנות, לתמונות
מימים עברו, לטכניקות צילום שכבר אינן
בשימוש, וזה עוזר להם להעריך את מה שיש
■
וליהנות ממנו”.
איילה חמילבסקי, מנהלת המרכז, באולפן ההקלטות
אילנה נקש,
גננת גן הוורדים
בשכונת רסקו
בירושלים:
“תוכניות המכון
מעשירות את עולמם
של הילדים. אחרי
שלומדים על צילום
מקרוב ומרחוק
בתוכנית ‘קסם
הצילום’, הילדים
נעשים יותר רגישים
לסביבה, הם לומדים
להתבונן ולהבחין
בדברים ובמצבים
שונים, לא רק כשהם
מצלמים, אלא גם
בהזדמנויות אחרות”
אייר תשע"ז
41