

במדע, הציע לו עו”ד חיים קהן, ממייסדי
מכון שלזינגר, להצטרף למכון: “למכון ידע
מקצועי באזורי ההשקה שבין רפואה להלכה,
היות שרוב הרופאים אינם בקיאים באופן מלא
בהלכה ואנשי הלכה אינם בקיאים באופן מלא
ברפואה”, מבהיר הרב ד”ר הלפרין.
רפואה: מציאות והלכה
בספרו “רפואה: מציאות והלכה” שראה אור
מסכם הרב ד”ר הלפרין עשרות
2011
בשנת
שנים של עיסוק ברפואה והלכה. בששת
השערים של הספר, נידונות סוגיות מרכזיות
שנמצאות באזורי ההשקה שבין רפואה להלכה.
אחת מהן היא מתי אדם נחשב למת. במשך
שנים רבות המוות נקבע לפי הלב. אדם נחשב
למת כשליבו הפסיק לפעום. מדע הרפואה
הוכיח כי הפסקת פעולת המוח היא הקובעת.
פרופ’ הלפרין מסביר כי בעניין זה הושגה
התקבל בישראל חוק
2008
פשרה. “בשנת
לפיו מוות מוחי נחשב למוות, אך אם החולה
מצהיר מראש שאינו מקבל זאת כמוות –
חייבים להנשימו עד למוות לבבי”. הרב ד”ר
הלפרין מדגיש כי לפי ההלכה מותר להימנע
מטיפול מאריך חיים כדי למנוע מהחולה סבל
מיותר.
פוריות ולידה נידונות בספר בהרחבה. עמדתו
העקרונית של הרב ד”ר הלפרין בנושאים
אלה היא שהשימוש בחידושים טכנולוגיים
מותר בתנאי שהוא משרת את שימור המבנה
המסורתי של המשפחה היהודית. הרב מזהיר
מחידושים העלולים לפגוע במבנה המשפחה,
כגון שימוש בתרומות אנונימיות לשם הפרייה.
לטענתו תרומות אנונימיות אסורות גם בגלל
החשש מגילוי עריות, מממזרות וכן מחשיפה
למומים מולדים קשים של הצאצאים.
ביחס להשתלת אברים, מנסח הרב ד”ר
הלפרין את העקרונות ההלכתיים הבאים:
“קיים איסור לקחת איברים מחולה שטרם
נקבע מותו באופן מוסמך על פי ההלכה, גם
אם מדובר בחולה הנוטה למות והאיבר נחוץ
להצלת אחר. עם זאת, הסכמה לתרום אברים
לאחר מוות, שייקבע באופן מוסמך הלכתית,
היא מצווה חשובה של הצלת נפשות”.
כתב העת אסיא
כתב העת “אסיא” (רופא בארמית), בעריכתו
כניסה למיון בשערי צדק. אין הבדל עקרוני בין פיקוח נפש הנובע ממחלה גופנית וזה
הנובע ממחלת נפש (תמונת אילוסטרציה)
ד”ר מרדכי הלפרין:
“במשך שנים רבות
המוות נקבע לפי
הלב. אדם נחשב
למת כשליבו הפסיק
לפעום. מדע הרפואה
הוכיח כי הפסקת
פעולת המוח היא
2008
הקובעת. בשנת
התקבל בישראל חוק
לפיו מוות מוחי נחשב
למוות, אך אם החולה
מצהיר מראש שאינו
מקבל זאת כמוות,
חייבים להנשימו עד
למוות לבבי”
אייר תשע"ז
43