Background Image
Next Page  4 / 16 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 4 / 16 Previous Page
Page Background

4

ינואר 5102

באחוה

פתיחת שנת הלימודים

ה

מכללה האקדמית אחוה מקדישה מאמצעים ניכרים בפיתוח

דרכי הוראה ייחודיות, המתאימות לרוח המאה ה-12, לצרכים

המשתנים ולטכנולוגיות העדכניות.

על מנת לבחון דרכים לקידום ההוראה ולקידומו של המרצה, ניתנה

אפשרות לחברי הסגל האקדמי לפתח גישות הוראה חדשניות בקורסים

אותם הם מלמדים. המטרה המרכזית היא לעודד הבניית מודלים

חדשים להוראה ולמידה משמעותית על ידי הסגל האקדמי, ובדרך זו

לקדם את איכות ההוראה, שיפור דרכי ההוראה של המרצים וקידום

יכולותיהם. העיקרון המנחה את הלמידה המשמעותית מתבסס על

הקביעה, שתהליכי למידה המערבים אלמנטים חווייתיים, רגשיים,

אותנטיים ואקטואליים לעולמו הפנימי של הלומד, מגבירים את תוצרי

הלמידה, ההנעה והסיפוק.

בלשכת הרקטור התקבלו ארבע הצעות מטעם מרצות מובילות במכללה.

בתום ההתנסות שלהן במימוש המודלים, המרצות תעברנה סדנה לכלל

הסגל האקדמי, במסגרתה יתוארו המודלים החדשים והשפעתם על

הסטודנטים בהקשר של למידה משמעותית ואיכות ההוראה. לאחר מכן

המרצים יתנסו בשילוב דרכי ההוראה השונות בכיתות שלהם, בהתאם

לצרכים ולנטיות של כל אחד ואחת.

אחת ההצעות עוסקת ביישום עבודה סדנאית בסביבת ההוראה, במטרה

לאפשר מענה הוליסטי לסיפוק הצרכים הבסיסיים של הלומד, כך שיוכל

להשתמש ביכולותיו הייחודיות מחד, ולקבל מענה לקשייו מאידך. כך יהיה

פנוי ללמידה מתוך מוטיבציה פנימית, הנדרשת ללמידה משמעותית.

הצעה נוספת - עוסקת במודל לבניית אמון בתהליכי הוראה – למידה.

לצורך כך נבנה קורס שנקרא "אמון, כבוד והתכוונות". הקורס מתבסס

ברובו על הוראת עמיתים, למידה שיתופית והערכת עמיתים. המטרה

היא לשדר לסטודנטים אמון בדבר יכולתם לרכוש ידע באופן עצמאי,

לשתף בידע את עמיתיהם ולהעריך באופן הוגן את ההישגים של

עמיתיהם.

יוזמה נוספת בתחום המתמטיקה עוסקת ביישום עקרונות במודל

לפתרון בעיות בשיעורי המתמטיקה. המורה המצפה ללמידה

משמעותית בשיעור צריך לשאול את עצמו מה הוא מצפה מתלמידיו

לדעת, ומה הוא מצפה שהתלמידים יהיו מסוגלים לעשות בסוף השיעור.

על המשימה המתמטית לאפשר לכלל תלמידי הכיתה להגיע לפתרונה

תוך שימוש באסטרטגיות שונות.

בבסיס היוזמה האחרונה עומדת הנחת היסוד שלמידה היא תהליך

חברתי וכדי ללמוד טוב יותר יש לפתח מיומנויות תקשורת בין הלומדים,

לאפשר להם ללמוד בקבוצות ולהתאמן באופנים מגוונים, שבכולם

עומדת הלמידה השיתופית במרכז. במסגרת הלמידה, הסטודנטים יחד

עם המרצים יעסקו בסוגיות כמו: מיהו המורה הטוב וכיצד הוא משפיע

על תלמידיו, מהי למידה משמעותית ואילו דרכי הוראה עומדות לרשות

המורה כדי לקדם למידה משמעותית.

PBL

למידה באמצעות פרויקטים

, במסגרת משלחת של אנשי

ד”ר אתי גרובגלד

בשנה שעברה ביקרה

חינוך מישראל, ברשת בתי ספר בסן דייגו בשם היי טק היי, אשר מיישמים

תכנית לימודים מבוססת פרויקטים. בשיטת לימוד זו, המשמשת חלופה

ללמידה המסורתית, מאורגן תהליך החקר סביב פרויקט – תוצר המניע

את פעילויות התלמידים. הלמידה כרוכה בהשלמת מטלות מורכבות

שהתוצאה שלהן היא בדרך כלל תוצר מוחשי כגון דגם, ציור, מסמך

מדיניות, הצגה, שיר וכדומה. התלמידים מציגים את התוצר שלהם בפני

קהל, מסבירים אותו ומבצעים רפלקציה על תהליך הלמידה. "שיטה זו

משנה את מעמדו של המורה" מסבירה ד"ר גרובגלד. "המורה פועל

באופן עצמאי ומעצב תכניות לימודים בהתאם לעניינו ולעניין התלמידים,

הלמידה פעילה, חקרנית ועתירת חשיבה."

שיתוף פעולה עם גוגל

, ראש רשות

ד"ר אורית אבידב אונגר

שיתוף פעולה מתקיים ביוזמת

. בשלב

עדי אלטשולר

המחקר עם מנהלת תחום החינוך בגוגל ישראל,

ראשון יוכשר סגל ההדרכה של המסלולים לחינוך יסודי ועל-יסודי

לשימוש בכלי גוגל, בפרט בכלים שיתופיים, לתהליכי הוראה ולמידה.

. בהמשך, תפתח תכנית הכשרה

ד”ר חנה שטיין

את הפרויקט מרכזת

לסטודנטים לשימוש בכלי גוגל לתהליכי הוראה ולמידה. גוגל שותפה

גם בפיתוח תכנית חדשה לתואר שני- למידה והוראה בעידן הדיגיטלי.

חקר המוח וחינוך

מזה עשורים רבים נערכים מחקרים אודות תהליכי חשיבה ולמידה, אלא

שהידע הזה לא נתפס כשימושי עבור מורים בהוראתם, בניהול הכיתה

ובהתייחסותם אל תלמידיהם.

לאחרונה עלה הצורך החיוני ליישם את הידע המדעי שהופק במחקר,

לשדה העשייה החינוכית.

יבחן אפשרות לבניית

פרופ' יצחק פרידמן

צוות שהוקם במכללה על ידי

תכניות אשר ישענו על מספר דיסציפלינות מדעיות כדי להכשיר מומחים

מסוג שונה וחדש בישראל: אנשי מקצוע בעלי הכשרה מגוונת, הכוללת

ידע במדעי החיים, בפסיכולוגיה ובחינוך.

ברכות למרצים שקודמו בדרגות

ועדת המינויים עובדת על מינויים של ארבעה מרצים לדרגת פרופסור

חבר, בתקווה שבעיתון הבא כבר נוכל לברך אותם באופן אישי.

בסימן יוזמות ללמידה משמעותית

מלשכת הרקטור, ד"ר אתי גרובגלד

ד"ר אתי גרובגלד, רקטור המכללה

ביקור השגריר בכיתה החכמה, במכללה: פרופ' עליאן אלקרינאוי, מר דן שפירו, ד"ר אתי גרובגלד, מר גיי' הורביץ,