±∞
Æ Æ Æ ˙ „ Ó ˙ Ó † ‰ Ú Â  ˙ ·
בשנים האחרונות התחזקה הפעילות בשטח
התחבורה בתחומים של מידול התנהגות אנושית,
ניהול תנועה מתקדם ובטיחות בדרכים. זאת מעבר
לתחומים של תכנון הנדסי-פיסי של תשתיות
תחבורה ובקרת תנועה, שהיוו את עיקר הפעילות
בעבר. כיום זהו שטח רב-תחומי, המשלב הנדסה
עם כלכלה, מדעי החברה, מתמטיקה, מחשבים
ואוטומציה. לצד הפעילות בפקולטה, ובקשר הדוק
עמה, פועל המכון לחקר התחבורה, אשר נוסד בשנת
7791 כיחידת מחקר אוטונומית בטכניון. במכון,
שבראשו עומד פרופסור דוד מהלאל, פועלים
כשלושים חברי סגל מיחידות אקדמיות שונות.
בשנים האחרונות מתמקד המכון בתחום של ניהול
תנועה, ובינואר השנה הושק מרכז רן נאור לחקר
הבטיחות בדרכים. "אנחנו מבינים שהרחבת תשתיות
היא כיוון פעולה יקר ובעל יכולת מוגבלת," מסביר
פרופסור מהלאל. "לפיכך, ניהול משופר של התנועה
על גבי התשתיות הקיימות הוא הדרך האפקטיבית
ביותר לייעל את מערכות התחבורה."
¯·Ú†˙ίÚÓ
ענבר הינה מערכת לתכנון תוכניות רמזורים, אשר
משלבת אלגוריתמים ומתודולוגיות המסייעים
למתכנן הרמזורים לבצע את תהליכי קבלת
ההחלטות הנדרשים בתהליך התכנון.
מערכות הסעת ההמונים ההולכות ומוקמות בערים
הגדולות בארץ מעמידות אתגרים חדשים בתחום
תכנון תוכניות הרמזורים, ויש להן השלכות ישירות
על תהליך הפיתוח של מערכת ענבר. כמענה
לאתגרים אלה הורחבו היכולות של מערכת ענבר
על מנת לאפשר תכנון של תוכניות רמזורים מורכבות,
אשר משלבות מתן העדפה אקטיבית ברמזורים
לרכבי תחבורה ציבורית עתירי נוסעים.
במערכת ענבר שולב אמולטור המדמה חלק מפעולת
מנגנון הרמזור. תפקידו של האמולטור לאפשר
למתכנן הרמזורים "להביא" חלקים מסוימים של
המנגנון אל שולחן העבודה שלו. המערכת מספקת
למתכנן כלים להגדרת לוגיקת תפעול הרמזור, תוך
מתן עדיפות לרכבי התחבורה הציבורית, וכלים
לבחינת תוצרי הלוגיקה במגוון תרחישי תנועה
המוגדרים על ידו. שימוש מושכל בכלים אלה מאפשר
למתכנן לאתר את נקודות התורפה בלוגיקת התכנון.
המערכת מפותחת במימון משרד התחבורה ומהווה
את הכלי המנדטורי לתכנון רמזורים בארץ מאז
שנת 1002.
·˘ÂÁÓ†ÔÂÎÈÒ
קבלת החלטות תחת סיכון מיושמת לחקר תאונות
דרכים בדוקטורט של חנין פרח, בהנחיית פרופסור
אבישי פולוס וד"ר שלמה בכור. המחקר מתמקד
בהתנהגות בעקיפה בכבישים בין-עירוניים
דו-נתיביים. "בהרבה מקרים נהגים אינם מעריכים
נכונה את ההסתברות האמיתית להשלמת העקיפה
בבטחה," מסבירה חנין פרח. "נהגים אגרסיביים
יעריכו הערכת יתר את יכולתם לעקוף ולכן יהיו
מוכנים לקבל פערים קצרים ומסוכנים לעקיפה.
נהגים הססנים, לעומתם, יעריכו הערכת חסר את
יכולתם לעקוף ולא יעקפו גם כאשר הפערים
ארוכים." המחקר בוצע על ידי שימוש בסימולטור
נהיגה, אשר תוכנת במסגרת המחקר כך שידמה
שלושה מצבי תשתית )גרועה, בינונית וטובה( ושני
מצבי תנועה )נפח תנועה בינוני שפירושו סיכון
בינוני בעקיפה, ונפח תנועה גבוה - סיכון גבוה(.
"מטרת המחקר היא לבחון את הקשר בין מידת
האגרסיביות של נהגים לתגובתם בתנאי תשתית
ותנועה שונים ולהסתברות לתאונות דרכים," אומרת
חנין פרח. ממצאים ראשוניים של המחקר מצביעים
על כך שנהגים צעירים מוכנים לקבל פערים קצרים
ומסוכנים לעקיפה יותר מנהגים מבוגרים. נהגים
שעברו קורס בנהיגה מונעת או נהגים שהיו מעורבים
בתאונת דרכים מודעים יותר לסיכון ולכן מבצעים
פחות תמרוני עקיפה. גם לאופי הנהג יש השפעה
על הנכונות לעקיפה: נהגים סבלניים יותר עוקפים
פחות.
‰‚ȉ‰†¨˙·¯˙‰
הדוקטורנט רוני פקטור עוסק בחקר תאונות דרכים
מנקודת מבט סוציולוגית, בהנחיית פרופסור דוד
מהלאל )הטכניון( ופרופסור גד יאיר )האוניברסיטה
העברית( ובסיוע מלגת אשכול וקרן רן נאור. "תאונת
התנגשות היא אינטראקציה בין נהגים - שכל אחד
מהם מביא 'ארגז כלים' התנהגותי משלו," מסביר
פקטור. 'ארגזי הכלים' משפיעים על התקשורת בין
הנהגים ועלולים להיות משמעותיים לתוצאות
האינטראקציה - לשאלה אם תהיה או לא תהיה
התאונה." %37 מהתאונות בישראל הן תאונות
התנגשות - כלומר "קצר קטלני בתקשורת".
הדוקטורט נשען על בסיס נתונים, המצליב לראשונה
בישראל נתוני תאונות עם נתוני מפקד האוכלוסין,
ומאפשר ללמוד על הקשר בין מאפיינים
סוציו-אקונומיים למעורבות בתאונות דרכים. בין
ממצאי המחקר: ההסתברות לתאונה בקרב גברים
גבוהה פי 3 מההסתברות בקרב נשים, וההסתברות
לתאונה בין נהגים שלא השלימו לימודים תיכוניים
גבוהה פי 2 מההסתברות לתאונה בין בעלי השכלה
אקדמית. למרבה ההפתעה, קיימות יותר תאונות
בין נהגים מאותה קבוצה מאשר בין נהגים מקבוצות
שונות. לדוגמה, מפגש בין שני נהגים גברים מסוכן
יותר ממפגש בין נהג לנהגת, ותאונות בין אנשים
בעלי אותה רמת השכלה שכיחות יותר מתאונות
בין אנשים שרמת השכלתם שונה.
"הבנה של ההיבטים הסוציולוגיים של תאונות דרכים
היא בסיס טוב לגיבוש אסטרטגיות לבלימתן," מסביר
פקטור. "המחקר מאפשר לזהות את המצבים
המסוכנים בהקשר החברתי, להבין מי הן האוכלוסיות
המועדות לתאונות, ולהשתמש בנתונים בהיבטים
של חינוך ואכיפה. בהקשר זה, הרחבה של 'ארגז
הכלים' ושיפור התקשורת בין נהגים עשוי להפחית
את היקף התאונות."
42...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 2,3,4,5,6,7,8,9,1