Table of Contents Table of Contents
Next Page  13 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 13 / 68 Previous Page
Page Background

עט

השדה

13

Bronnfenbrenner,

כל המוזכר כאן עולה בקנה אחד עם הגישה האקולוגית שמציע ברונפנברנר (

), שלפיה לקשרים החברתיים והפיזיים בסביבה הקרובה והרחוקה של הפעוט יש השפעה ישירה

1979

עלהתפתחותו ועלחייו. גישההוליסטיתזו מביאהבחשבון אתהמבניםהחברתיים, הכלכליים והפוליטיים

כחלק ממהלך החיים, ומדגישה את הצורך בחיבור בין התחומים ובין השותפים כדרך עבודה מיטבית

יותר להתפתחות מיטבית במיוחד בשנות החיים הראשונות. זאת ועוד, הגישה האקולוגית המתוארת

כאן בקצרה משפיעה על הצורך בהשקעה בילדים בגיל הרך באוכלוסיות מוחלשות, כמו גם בהוריהם

ובסביבה שבה הם חיים. זאת על ידי מתן כלים לאנשי המקצוע, השקעה בפיתוח הסביבה, התשתיות

והשירותים עצמםמתוך הבנהשל הצורך במיצוי הפוטנציאל בגיל הרך ובנייתמעניםמערכתיים עבורם.

. עקרונות הפעולה של התכנית

3

11 .

מערך בין-ארגוני ובין-תחומי. כלל הגורמים העוסקים בגיל הרך ביישובים מוזמנים ומעודדים

להשתתף בתהליכי התכנון, ניהול המענים והבקרה. כך המערך הבין-ארגוני שגובש ביישובים

לצורך הפעלת התכנית הלאומית משקף את העבודה הבין-משרדית המשותפת. במסגרת

המערך הבין-ארגוני מתקבלות החלטות על סוג והיקף המענים שיוקמו ביישובים (כפוף לאישור

הוועדות המחוזיות). במקביל מתקיימים תהליכים של עבודה משותפת בניהול התכניות, וביצוע

בקרה מתמשכת על הפעלתן ועל מצב הילדים וההורים המשתתפים בהן. מוצעים שינויים בתכנית

היישובית בהתאם.

22 .

מיפוי הצרכים והתאמתם. המענים נבנים על-בסיס מיפוי של כל אחד ואחד מהילדים בסיכון ביישוב

על-פי הגדרה אחידה ובהשתתפות כלל אנשי המקצוע ביישוב. המיפוי מאפשר למקד את תשומת

הלב בילדים בסיכון ובצורכיהם. לצד זה נערך מיפוי משאבים הקיימים ביישוב. תהליך התכנון

מבוסס על ניתוח צורכי הילדים מול הפעולות שכבר נעשות עבורם והגדרת חלופות למענים

שיאפשרו "לסגור פערים" במערך השירותים היישובי.

33 .

ביצוע בקרה ברמתהיישוב אחר יישוםהמענים והשינויים במצב הילדים. "התחלהטובה" משתמשת

התכנית הלאומית ומבוססת

360°

במערכת תמ"י – תשתית מידע יישובית – שפותחה במסגרת

על ההסכמות הבין-משרדיות ביחס להגדרת מצבי סיכון בקרב ילדים וליעדי התכנית. המערכת

מאפשרת קבלת מידע מיידי ברמת היישוב על מצב הילדים, בחינת ההתאמה של המענים

לצורכיהם, מעקב אחר השינויים במצב הילדים ותיווך עם שירותים אחרים.

44 .

התאמה ורגישות תרבותית. התכניות/השירותים פועלים בהתאם לתפיסות התרבותיות של

הקהילות השונות ומתוך רגישות תרבותית, במיוחד באוכלוסיות במגזר הערבי ואוכלוסיות עולים.

55 .

השקעה בפיתוחמקצועי של צוותים. התכניתפועלת לחיזוק ולשיפור איכותהצוותהמקצועי ביישוב

ומשקיעה במתן ידע, כלים ומיומנויות חדשים לצוותים על-פי הצרכים המזוהים ברמה הלאומית

כמו גם ברמת כל יישוב.

66 .

איכות וסטנדרטים. התכנית פועלת על-פי הסטנדרטים המקצועיים המקובלים בממשלה

להתפתחות הילד בתחומי החיים השונים ובוחנת את תוצאותיה בהתאם לעמידה בסטנדרטים

אלו. במקביל שואפת התכנית להציע שירותים/תכניות שהצלחתן הוכחה.