Table of Contents Table of Contents
Next Page  12 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 12 / 68 Previous Page
Page Background

עט

השדה

12

. תפיסות היסוד של התכנית

2

¡

¡

חשיבות התקופה מהלידה עד גיל שש. מחקרים בשנים האחרונות הוכיחו כי התקופה מהלידה עד גיל

שש היא קריטית להתפתחותם המיטביתשל ילדים. בתקופה זו הילדים לומדים על עצמם ועל סביבתם

ונמצאים בתהליך של רכישת מיומנויות מוטוריות, קוגניטיביות, רגשיות וחברתיות. עליהם לסגל לעצמם

דרכי חשיבה והתנהגות שיעלו בקנה אחד עם הציפיות מהם.

¡

¡

"התחלה טובה" פועלת בגישה מערכתית המביאה בחשבון את הסביבה הרחבה ואת

ראייה מערכתית.

היחסים בין המערכות, ולפיכך דורשת הסתכלות מעבר לילד ולחווייתו האישית ומעבר להשתייכותו

למוסדותבקהילהשבההואחי. הגישההמערכתיתמבהירהאתהמורכבותשאנשי המקצועמתמודדים

איתה לאור הצרכים השונים בתחומי החיים של ילדים במצבי סיכון. מורכבות זו מצריכה שיתופי פעולה

בין כל המערכות הפועלות בקהילה תוך בניית אמון, יכולת גמישות ולעתים אף שינוי בדרכי הפעולה כדי

לבנות רצף מענים מותאמים לאוכלוסייה.

¡

¡

עבודה רב-מקצועית בשלושה מעגלי השפעה – הורים, ילדים ואנשי מקצוע:

11 .

שינוי במצב הילד וברמת הסיכון שבו הוא נמצא יתחולל בעיקר לאור העבודה

עבודה עם הורים:

עם הוריו. נוכחותם והיותם שותפים פעילים בתכנית העבודה יאפשרו רצף בין תכנית ההתערבות

לנעשה בביתו, שכן הורות מיטבית היא אבן יסוד בהתפתחות מיטבית של ילדים, במיוחד בגיל הרך.

22 .

Dikinson & Neuman, 2006; Neuman &

מחקרים על הגיל הרך (

עבודה עם ילדים:

) מראים בבירור כי השנים הראשונות בחייו של הילד הן תקופה מכרעת

Dikinson, 2003

בהתפתחותו וכי לחוויותיו יש השפעה רבה על התפתחותו הרגשית, החברתית והקוגניטיבית,

על כישוריו והישגיו. ילדים מתפתחים באינטראקציה עם סביבתם החברתית והתרבותית, לכן יש

לשלב בין התייחסות למאפייני הילד והוריו לבין התייחסות למעגלים הרחבים ולסביבהשבה הוא חי.

התערבות אפקטיבית בגילאים הצעירים, על-פי מיטב החוקרים, תלויה באינטראקציות שבמפגש

עם מבוגרים משמעותיים בסביבתו, קרי, הורים, המשפחה ואנשי מקצוע שונים.

33 .

אנשי המקצוע הבאים במגע עם הילדים בגיל הרך משמשים המבוגר

עבודה עם אנשי מקצוע:

המשמעותי הנוסף בחייהם אחרי ההורים, ולכן האינטראקציה ביניהם משמעותית ביותר. ככל

שאנשי המקצוע יבינו את משמעות תפקידם והקשר שלהם עם הילד ועם הוריו, כך הם יוכלו לסייע

יותר בהתפתחותו. יתרה מכך, יכולת הגמישות של התכניות והאופן שבו הן מתמודדות עם המרחק

בין איש המקצוע ובין המשפחות שבהן הוא מטפל הם גורם שינוי חשוב ביותר. תכניות המדגישות

מאפיינים של טיפול גמיש, חדשני, חריגה ממגבלות המקצוע, יחס של כבוד למשפחה ולתרבותה,

דאגה למטופלים, מחויבות, זמינות, אמינות, אורך רוח ונתינה עקיבה – יסייעו בקידום המשפחות

.)2000

(פקר

תפיסות אלה מדגישות את אופן השפעתהשל "התחלה טובה" בכמה דרכים: הראשון, השימוש בידע הרחב

שנצבר בארץ ובעולם בגיל הרך; השני, בסיוע ליישובים לבנות התערבויות עומק מבוססות נתונים; השלישי,

התכנית הלאומית למיפוי כלל הילדים בגיל הרך בסיכון. כל אלה

360°

שימוש בכלים ובדרכי העבודה של

מצביעים על הזרקור ששמה התכנית הלאומית על הגיל הרך. לפיכך, בכל יישוב מתקיים תהליך תכנון שבו

מתקבלות החלטות משותפות על סוגי המענים שיש להפעיל כדי לבנות מענה מותאם לצרכים בתחומים

הפיזיים, ההתפתחותיים, הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים. כל זאת מתוך שאיפה לנגישות ולאיכות

המקצוע.

שתאפשר את מיצוי הפוטנציאל האישי של הילדים, ההורים ואנשי