Table of Contents Table of Contents
Next Page  11 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 11 / 68 Previous Page
Page Background

עט

השדה

11

שיח עמיתים

חלק א:

"התחלה טובה" לכל ילד – ממשאלה להגשמה

רותם עזר-אליהו, ראש תחום, מנהלת ארצית של "התחלה טובה"

"ברגע שגילית איזו מכפות הרגליים היא כף ימין, כבר אין לך הרבה התלבטויות איזו מהן היא

כף שמאל, ואז נותרת הבעיה באיזו מהן להתחיל לצעוד" (א"א מילן, "פו הדוב").

מאמר זה מתאר את התכנית "התחלה טובה". בראשית מובאת סקירה כללית של התכנית, בהמשך

– תפיסות היסוד שלה, עקרונות הפעולה שלה ותחומי העשייה המרכזיים, ובסיום – אבני הדרך של

התכנית והישגיה העיקריים.

. "התחלה טובה" – סקירה כללית

1

360° :

התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון (להלן

360°-

"התחלה טובה" היא חלק בלתי נפרד מ

התכנית הלאומית). מטרתה של תכנית "התחלה טובה" לקדם איתור ילדים בגיל הרך במצבי סיכון

ולצמצם את היקפם ואת חומרתם של מצבים אלה באמצעות הרחבת היקף השירותים והתאמתם

לצרכים של הילדים ושל הוריהם.

התכנית הלאומית שותפים חמישה משרדי ממשלה: משרד הרווחה והשירותים החברתיים,

360°-

ל

משרד החינוך, משרד הבריאות, המשרד לקליטת העלייה והמשרד לביטחון הפנים. ג'וינט אשלים

חברו אליהם ליישום התכנית "התחלה טובה" בראייה בין-משרדית כוללת, לשם הגדרה אחידה של

מצבי הסיכון של ילדים בגיל הרך ולקביעת יעדים משותפים לטיפול בהם. התכנית פועלת בכל יישובי

יישובים נוספים

94-

ו

2009

הפועלים משנת

4–1

יישובים באשכולות

72 –

התכנית הלאומית

360°

ותכנון.

הנמצאים בתהליכי הצטרפות, מיפוי

יישומה של "התחלה טובה" מבטא את ההמלצה המרכזית של ועדת שמיד בשלושה היבטים:

השקעת משאבים בילדים צעירים; השקעה בפעולות לאיתור מוקדם של מצבי סיכון ולמניעתם;

השקעה בפעולות המכוונות לסייע להורים לממש את אחריותם להתפתחות ילדיהם ולרווחתם.

את התכנית מפעיל צוות הגיל הרך של ג'וינט–אשלים והיא מכוונת להשיג את המטרות האלה:

11 .

צמצום ההיקף והחומרה של מצבי סיכון בקרב ילדים בגיל הרך באמצעות בניית מערך

איתור וטיפול.

22 .

חיזוק ותמיכה להורים כדי לאפשר להם למצות את תפקידם ההורי באופן הטוב ביותר.

33 .

חיזוק ותמיכה לאנשי המקצוע בתחוםכדי לאפשר להםלהעניקשירותמיטבי לטובתהאוכלוסייה.

44 .

חיזוק המערך הבין-ארגוני והבין-תחומי שגובש במסגרת התכנית הלאומית ביישובים ושימוש בו

לאיגום ידע, משאבים וכוח אדם.

היישובים נדרשים לעמוד ביעדי התוצאה וביעדי המערכת שהוגדרו בתכנית. עם זאת, כל יישוב

רשאי, בהתאם לסדר העדיפות שלו, לשים דגש מיוחד על יעדים שבחרו מקבלי ההחלטות ביישוב.