Table of Contents Table of Contents
Next Page  15 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 15 / 64 Previous Page
Page Background

15

2009

פברואר

עט השדה

העצמת הורים - דרך המלך למניעת סיכון לילדים ובני נוער

הלב מתבטאת בשיעורי הילודה הגבוהים יחסית

למדינות מפותחות בעולם המערבי, והם עומדים

על כמעט שלושה ילדים למשפחה. כמיהת הלב

מציבה את ישראל במקום הראשון בעולם בטיפולי

פוריות: רוב המשפחות שמתקשות להוליד ילדים

מוכנות לעשות כל שביכולתן כדי לזכות בהם.

המדינה, באמצעות שירותי הבריאות, תומכת

בהן ומספקת שירותי הפריה ופריון כמעט ללא

הגבלה.

) מבטא את כמיהת הלב בדרכו

1998(

אלבוים

הכנה והגלויה: “אין עוד חוויה כמו להיות הורים

לילדים. זה הכול. אין לכך תחליף. אי אפשר

לעשות את זה עם חבר. אי אפשר לעשות את

זה עם אהובה. אם אתה רוצה בחוויה של לקיחת

אחריות מלאה על בן אדם אחר וללמוד כיצד

לאהוב ולתקשר בקשר העמוק ביותר, אז אתה

.)84 ’

חייב שיהיו לך ילדים” (שם עמ

ייחודיות המשאבים ההוריים מתבטאת בכך ש”אין

תחליף לאהבתם מחויבותם והשקעתם המתמשכת

של הורים כבסיס להתפתחות הצאצאים”

). אמירה זו מבוססת על ההשקפה

2000 ,

(פרס

שהמשאבים ההוריים - אהבה, מחויבות והשקעה -

אינם ניתנים להחלפה במשאבים אחרים במשימת

הגידול והחינוך של ילדים. גדילה, התפתחות

והמשכיות הן-הן ליבת ההורות. אמירה זו מביעה

גם את ההכרה המתעוררת בקרב ההורים עצמם

ובחברה הישראלית כולה בחשיבותה ומרכזיותה

של ההורות בהתמודדות עם אתגרים חינוכיים

וחברתיים ובתרומתה החיונית להשגת יעדים

בתחומים אלה. בד בבד היא מבטאת את הציפיות

ההוריות והחברתיות העכשוויות מההורות.

אנשי חינוך וטיפול, ולעִתים גם ההורים עצמם,

מכירים בהורות טובה ומיטיבה המתבססת על

אהבה, מחויבות והשקעה, ורואים בה נכס רב ערך

; עומר,

2000 ,

לילדים, להורים ולחברה כולה (כהן

). מחקרים פסיכולוגיים וחינוכיים על ילדים

1999

מדגישים הדגשה חד-משמעית את חשיבותה של

ההורות להתפתחותו התקינה, הגופנית והנפשית

; הנדריקס

1994 ,

של הילד והמתבגר (ברגמן וכהן

; למפרט,

2007 ,

; כהן

1995 ,

; ויניקוט

1998 ,

והאנט

). מחקרים בתחומי הסוציולוגיה והפסיכולוגיה

2007

של האדם הבוגר מגלים את משמעותה העמוקה

של ההורות בחייו של הבוגר-ההורה ואת היותה

ציר מרכזי במבנה של חברות ותרבויות רבות (בר

; פלגי והקר,

2007 ,

; למפרט

2007 ,

; כהן

1996 ,

יוסף

.)2007

ומכאן, הפוליטיקה:

היבט פסיכולוגי

בעידן של שבירת איזונים ומשברים עמוקים, ניפוץ

מיתוסים ונטישת מסורות, לצד טשטוש גבולות

ותהליכי גלובליזציה, העצמת האינדיווידואליזם,

אובדן הסדר והסמכות וריבוי זכויות מול התמעטות

האחריות והחובות, נמצאת ההורות בתווך של

מציאויות מנוגדות ומתנגשות. מתוכן מתעצבת

הורות ישראלית הלומת סתירות, עמוסת ציפיות

ומטלות, רווית דילמות, דלת אמצעי השפעה

וחסרת מקורות תמיכה וגיבוי.

היא נתונה במתח -

בין הקלות הבלתי נסבלת לבין

התובענות הבלתי נסבלת

מלכתחילה, אין תנאים מקדימים כלשהם לכניסה

לתפקיד ההורות. כל בוגר יכול להיכנס לתפקיד

ההורות בכל עת ובכל מציאות. אין צורך בהכנה

כלשהי, בידע כלשהו או באמצעים אחרים.

משנכנסו אליו, נתבעים ההורים להיענות לציפיות

רבות ומשתנות. זהו ה”הלם” התפקידי ההורי

המכונן. ההלם התפקידי מתעצב בפער שבין

תחושת כובד האחריות לבין מיעוט המשאבים -

ידע, תמיכה, הכוונה - העומדים לרשות ההורה.

בין אובדן הילדות לאובדן ההורות

בעקבות שינויים בילדות עצמה ובתפיסת עולם

הילדות, גם ההורות תוהה על גבולותיה, אחריותה

וסמכותה, ובוחנת את מעמדה בהקשר של גבולות

). אובדן הסמכות

1980 ,

הילדות ומעמדה (פוסטמן

ההורית והפקפוק ההורי המתלווה אליו, בדבר

המקור המוסרי-ערכי של ההורה, הם חולשתה

הגדולה של ההורות. לא זו בלבד, אלא שהורים

ישראליםמפחדים ואף חשיםמאוימים: הםמפחדים