Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  20 / 148 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 20 / 148 Previous Page
Page Background

סדר יום

האתגרים שבפני יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית

בחירות5102

מרשימה או ממועמד ברשימה תפגע בזכות הבחירה

של אזרחים רבים. בידי השופט לסקור לפני הוועדה

מקרים שבהם החלטות פסילה של הוועדה בוטלו על

ידי בית המשפט העליון. ואם נוכח כי הרוח נוטה לקב

־

לת החלטת פסילה בלתי מוצדקת, בידו להזהיר כי

ההחלטה המסתמנת - אם אכן תתקבל - לא תזכה

לאישורו של בית המשפט העליון. ניסיוני במערכת

הבחירות לכנסת ה־51 (בשנת 9991) לימדני כי הנמקה

מפורטת שהעליתי לפני מליאת הוועדה להצדקת

ההימנעות מהחלטת פסילה שגויה הצליחה לשנות את

עמדתם של חברי ועדה רבים שלכתחילה תמכו בפסי

־

לה, אך בעקבות שמיעת נימוקיי שוכנעו להצביע נגדה

או להימנע מהצבעה. מאז הקדנציה שבה מילאתי תפ

־

קיד זה חלפו כ־51 שנה, ובמהלכן גברו והלכו מגמות

ההקצנה הרווחות בחברה ובזירה הפוליטית. אך דומני

כי אפשר וראוי עוד לקוות שהתגברותן של מגמות אלה

אינה מעיבה על יכולתה של ועדת הבחירות המרכזית

להכריע בבקשות פסילה המובאות לפניה על פי שיקו

־

לים ענייניים.

מדי בחירתה של כנסת חדשה מתכנסים

10

שופטי בית המשפט העליון לבחירת מוע

־

מדם לכהונת היושב ראש הבא של ועדת

הבחירות המרכזית. באותו המעמד יבחרו שופט נוסף

לכהונת ממלא מקומו של היושב ראש; ומי שנבחר

כממלא מקום ייחשב כמועמד לתפקיד היושב ראש

לאחר בחירתה של הכנסת הבאה. את תפקיד היושב

ראש מוטל על השופט למלא בנוסף ובמקביל למילוי

תפקידו השיפוטי. המינוי לתפקיד מטיל אפוא על

השופט נטל עבודה נוסף, אך עם עיקר המעמסה הכ

־

רוכה במילוי התפקיד יהיה על השופט להתמודד בה

־

תקרב מועד הבחירות, ובמידה מסוימת גם במערכת

בחירות לרשויות המקומיות, בה יוטל עליו להכריע

בעתירות הנוגעות לדרכי תעמולת הבחירות.

המפגש עם פוליטיקאים סמוך להיבחרי לתפקיד

יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית העמיד אותי

במבחנה של מערכת שלא הייתי מורגל בסגנון הת

־

נהלותה ובמנהגיה. בברירה בין שמירה על ריחוק

ובין קירוב בחרתי במידה האמצעית. לא התקשיתי

להבחין כי רבים מנציגי הסיעות מנסים לתהות על

קנקני, ולעיתים חשתי כמהלך על חבל דק. עם כולם

נהגתי בכבוד ובמאור פנים, אך מתחילת הדרך נש

־

מרתי לנפשי מפני ניסיונות של נציגים לדובב אותי

בנושאים השנויים במחלוקת פוליטית. מאידך גיסא,

לא חסכתי את עצמי ממתן הסברים מפורטים על

מהות תפקידי ועל האופן שבו בכוונתי למלא אותו.

בדיונים שקיימתי הקפדתי על מזג שיפוטי רגוע,

אך הייתי נחרץ באכיפת הדין. עד מהרה, משלמדו

להכיר את אורחותיי, סיגלו את עצמם רוב חברי

הוועדה למתכונת של בירורים ענייניים. ההתנסות

שלי בתפקיד זה, שכללה מערכת בחירות לרשויות

המקומיות בשנת 8991 ומערכת בחירות לכנסת

ולראש הממשלה (בשיטת הבחירה הישירה שנהגה

אז) הייתה מאלפת. בחשיבותו הציבורית של התפ

־

קיד המוטל על השופט כיושב ראש ועדת הבחירות

המרכזית ובחיוניותו להבטחת תקינותן וטוהרן של

הבחירות אי אפשר להפריז; ומן הבחינה המקצועית

צפויה לשופט הממלא תפקיד זה חוויה מיוחדת ומ

־

רתקת.

הפקדת ההחלטה

לעניין פסילת

רשימות ומועמדים

בידי יושב ראש

ועדת הבחירות

המרכזית הייתה

מבטיחה שההכרעה

תתבסס על שיקולים

משפטיים ראויים ולא

תושפע מנטיית לב

פוליטית. אך המחוקק

טרם עשה דבר

לתיקון ההסדר הקיים

סופרים את הקולות. השופט רובינשטיין

ינואר 5102

עורך הדין

׀

20