Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  18 / 148 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 18 / 148 Previous Page
Page Background

סדר יום

האתגרים שבפני יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית

בחירות5102

החדשה על פי המלצותיי, עוגנו האיסורים הללו בחוק.

מטרתה העיקרית של הביקורת שמקיים יושב

ראש הוועדה היא להבטיח שחומרי התעמולה אינם

מכילים דברי הסתה, תכנים גזעניים, תכנים הפוג

־

עים בכבוד האדם או בערכים לאומיים כגון הדגל

והסמל ועקב כך פוגעים גם ברגשות הציבור הרחב.

אלא שבמצב החוקי הקיים סמכותו של יושב ראש

ועדת הבחירות להתערב בתוכני התעמולה מוגבלת

לשידורי התעמולה ברדיו ובטלוויזיה. בכך יש משום

חסר, שכן בידי הרשימות להוסיף ולעשות שימוש

באמצעים שנפסלו בפרסומם באתרי האינטרנט,

ברשתות החברתיות ואף כתשדירי פרסומת בבתי

הקולנוע. חסר זה בחקיקה טעון השלמה, וכדי שה

־

דבר יהיה אפקטיבי, מן הדין

להטיל בחוק אחריות אישית

לקיום האיסורים על ראשי

מטות הבחירות של הרשי

־

מות ולהסמיך את יושב ראש

הוועדה לאכוף עליהם את

האיסורים בהטלת קנסות

וסנקציות מינהליות אחרות.

אי תלותם של

8

חברי הוועדה המ

־

רכזית מועמדת

במבחן קשה כאשר הם נדר

־

שים להכריע בבקשה לפסיל

־

תם מהשתתפות בבחירות

של רשימה או מועמד, על פי

אחת העילות הקבועות בס

־

עיף 7א לחוק־יסוד: הכנסת.

בקשות מסוג זה מוגשות לרוב ביוזמת סיעה או סי

־

עות בכנסת היוצאת, ממניעים שיסודם ביריבות פו

־

ליטית.

הליכי פסילה של רשימות ומועמדים שעמדו לבי

־

קורתו של בית המשפט המחישו את הקושי של חברי

ועדת הבחירות המרכזית להשתחרר מתלותם הפו

־

ליטית כשהם נדרשים לקבל החלטה בנושאים אלה.

בפסק דין שניתן ערב הבחירות לכנסת ה־61 ביחס

לכשרות השתתפותם בבחירות של עזמי בשארה,

רשימת בל"ד, אחמד טיבי וברוך מרזל, העיר בית

המשפט העליון כי על המחוקק לשקול את הצורך

בתיקון ההסדר החוקי הקיים, שלפיו ההחלטה הרא

־

שונית בדבר פסילת רשימות ומועמדים נתונה בידי

ועדת הבחירות המרכזית במליאתה, שבהיותה גוף

פוליטי יש יסוד לחשוש שהחלטותיה בנושאים אלה

מושפעות משיקולים פוליטיים. לשם השוואה כדאי

י

לציין כי סעיף 93א לחוק הרשויות המקומיות (בח

רות) קובע ביחס לכשרותן של רשימות מועמדים

להשתתף בבחירות לרשות מקומית עילות פסלות

כ

דומות לאלה הקבועות בסעיף 7א לחוק־יסוד: ה

נסת, אלא שהסמכות לקבוע אם קיימת עילה לפסי

־

לת רשימה לפי איזו מהעילות הקבועות בסעיף 93א

נתונה, לפי סעיף 93ב לחוק, לא לוועדת הבחירות

במליאתה אלא לשופט, יושב ראש הוועדה, שבידו

להחליט בכך בהכרעת יחיד

לאחר התייעצות עם סגניו.

אין צריך לומר כי הפקדת

ההחלטה גם לעניין סעיף

7א לחוק־יסוד: הכנסת בידי

יושב ראש ועדת הבחירות

המרכזית, שהוא שופט בית

המשפט העליון, הייתה מב

־

טיחה שההכרעה תתבסס על

שיקולים משפטיים ראויים

ולא תושפע מנטיית לב פו

־

ליטית. אך המחוקק טרם

עשה דבר לתיקון ההסדר

הקיים.

במצב החוקי הקיים

9

יש לשופט תפקיד

מרכזי בדיוני מליאת

הוועדה בבקשות לפסילת רשימות ומועמדים: עליו

להנחות את נציגי הסיעות בוועדה בדבר העילות החו

־

קיות לפסילה ולשכנעם להימנע מקבלת החלטות

המונעות מאינטרסים של יריבות פוליטית. עליו להד

־

גיש בפניהם כי סעיף 7א לחוק־יסוד: הכנסת מבטא

איזון עדין בין זכות היסוד להיבחר, הנתונה לכל אזרח,

ובין זכותה של מדינת ישראל להתקיים כמדינה יהודית

ודמוקרטית ולהגן על עצמה מפני גורמים שאינם מכי

־

רים בזכותה האמורה. ואולם בהפעלתה של סמכות

הפסילה מוטל על ועדת הבחירות לנהוג בזהירות וברי

־

סון מרביים. על הוועדה לזכור כי שלילת הזכות להיבחר

במצב החוקי הקיים, סמכותו

של יושב ראש ועדת

הבחירות להתערב בתוכני

התעמולה מוגבלת לשידורי

התעמולה ברדיו ובטלוויזיה.

בכך יש משום חסר, שכן

בידי הרשימות להוסיף

ולעשות שימוש באמצעים

שנפסלו בפרסומם באתרי

האינטרנט, ברשתות

החברתיות ואף כתשדירי

פרסומת בבתי הקולנוע

ב־51 השנה האחרונות

גברו והלכו מגמות

ההקצנה בחברה

ובזירה הפוליטית.

אפשר וראוי לקוות

שהתגברותן אינה

מעיבה על יכולתה

של ועדת הבחירות

המרכזית להכריע

בבקשות פסילה

המובאות לפניה על

פי שיקולים ענייניים

ינואר 5102

עורך הדין

׀

18