Background Image
Next Page  17 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 17 / 40 Previous Page
Page Background

בכל פעם אני מנסה שיהיה משהו שונה". במקום

ללמד על טיעון ושכנוע, למשל, יצאה הכיתה

לאזור ירוק סמוך, והתלמידים למדו איך לכתוב

לעירייה ולנסות לשכנע אותה לשמר את האזור.

פירליק סוסין מספרת שהיא נהנית מהתהליך

ומרגישה שהיא מתפתחת כמורה. "הילדים

סוחפים אותי למקומות שמעניינים אותם,

אני זורמת איתם וגם מורים אחרים משתלבים

בתהליך". כך למשל, המורות לאנגלית ולאמנות

עזרו לילדים להכין חוברות קומיקס בנושא בעלי

חיים, מאחר שהנושא העסיק אותם.

גם מנהלת בית הספר נפגשת עם קבוצת

מנהלים, המפקחת, מנהל אגף בתי הספר היסודיים

בעיר ומלווים מ"ערי חינוך", המקיימים מפגשי

למידה במהלך השנה. המסגרת היא עירונית

מאחר שנתניה היא אחד המקומות שעובדים

עם הארגון בבתי ספר בעיר. התהליך החינוכי

בעיר פועל בשני צירים משולבים: מציאת וביטוי

הייחודיות הבית־ספרית, ויצירת רשת עירונית

של שיתופי פעולה. בין השאר, בנתניה הוגדרו

אשכולות בתי ספר על פי קירבה גאוגרפית,

שמטרתם ליצור היכרות, קירבה ושיתופי פעולה

בין בתי ספר.

הפעילות העירונית בנתניה כוללת, בין

היתר, מעבדת חדשנות - פלטפורמה המאפשרת

לאיים של חדשנות מבתי ספר שונים להציג את

עצמם; רשת עירונית - אנשי צוות המומחים

בתחומי תוכן שונים המלמדים את תחום

מומחיותם גם בבתי ספר אחרים, מעבירים

השתלמויות ומחברים אליהם תלמידים

ומורים שתחומם קרוב לליבם; פורום המנהלים

"מניפה" - שמתכנס כמה פעמים בשנה ומהווה

מקור להשראה; ו"הפיצוחייה" - השתלמות

מנהלי בתי ספר יסודיים העוסקת בלמידה

משמעותית. כל מפגש מוקדש לפיצוח מקרה

מבחן מהשטח, שהמנהלים מביאים עמם.

לומדים גיאומטריה בעזרת אוריגמי

עיר נוספת שעובדת עם "ערי חינוך" היא בת

ים. שם נבנתה תוכנית מקיפה, שאחד העקרונות

שלה הוא "חינוך אישי". "המערכת צריכה להיות

מכוונת אל הפרט", אומר אביב קינן, סמנכ"ל

חינוך ורווחה בעיריית בת ים. "כדי שילדים יגיעו

להישגים הם צריכים למצוא את התחום שבו

הם מצטיינים, ואנו צריכים לעזור להם לטפח

אותו". כדי לאפשר זאת, למורה בשטח יש גישה

ישירה לסל רווחה. "מורה לא יכול לטפח את

החוזקות של הילד או להביא אותו להישגים אם

לילד חסרים ספרים, משקפיים או חוג בתחום

שהוא מוכשר בו", אומר קינן. "כדי לפתור בעיות

כאלה, עשרות פעמים בחודש מורים מפעילים

סל סיוע, ומספקים לילדים צרכים שונים באופן

מיידי". עוד ביטוי לגישה האישית הוא התכנסות

שחרית כיתתית בכל בתי הספר בעיר, ארבע

פעמים בשבוע, שבה הילדים מדברים על עצמם,

על החלומות, הרגשות והקשיים שלהם.

גם בית הספר "יד מרדכי" בבת ים בחר לפתח

את מודל "כיתות 1202".

"בנינו מודל שיישמנו בשנה

הראשונה על ארבע כיתות

ו', ובשנה השנייה הצטרפו

אליו עוד כיתות", מספרת

צלילה גולן, מנהלת בית

הספר "יונתן" בנתניה:

"כל מורה הלכה לכיוון

משלה, בהתאם לחוזקות

ולתחומי העניין שלה.

המטרה היא שהרעיונות

יחלחלו הלאה, וזה אכן

קורה. הן מאתגרות

את שאר הצוות"

אנני מורציאנו, מורה:

"בכל שיעור אני מנסה

להכניס שינוי וחידוש. אני

יכולה לשנות את משך

השיעור, לצאת מהכיתה

או ליצור שיתופי פעולה

עם אנשי צוות אחרים.

בכל פעם אני מנסה

שיהיה משהו שונה"

17

שיעור חופשי

>

יוני 5102