

אנחנו מפתחים בסדנה, וכן יכולת מילולית טובה שמאפשרת ניהול שיח, וגם יכולת זאת מתפתחת
תוך כדי הלימוד בסדנה.
“כשאני רואה איך תלמידי המגמה מתקדמים ולומדים לבטא את עצמם זה ממלא אותי שמחה
ותחושת סיפוק גדולה” אומרת תימור. “תוך כדי עבודה הם צוברים ביטחון ומסוגלים לבטא את
התהליכים באופן מילולי. באמנות יש מקום רב גם למסרים בלתי מילוליים. כל בחירה שלהם בצבע,
בחומר, בנגיעת מכחול, היא אמירה והמסרים שהם מביאים מרגשים ומרחיבים את הראייה שלנו
■
בעוד נקודת מבט. הם הרווח של כולנו”.
“לא מידרנו ולא סימננו”
הרעיון לשלב עבודות של תלמידי חינוך מיוחד בתערוכה היוקרתית של בוגרי מגמות אמנות בחמ”ד, עלה ביום פיתוח מקצועי של מטה
מינהל החינוך הדתי ומפקחיו, שהתקיים בבית הספר לחינוך מיוחד “מישרים”. רויטל שטרן המפקחת על אמנויות ותקשורת בחמ”ד
משחזרת: “גילינו את העוצמה ואת מקומה של האמנות בחינוך המיוחד, למדנו לדעת שבמגמות לאמנות בחינוך המיוחד נעשית עבודה
מדהימה, הבנו שבשביל הנוער הזה אמנות היא משהו בסיסי כמו לחם ומים, ושהמורים מצליחים לפתח בעזרת האמנות כישורים
נוספים”. בהמשך לאותו יום התקבלה ההחלטה לשתף את החינוך המיוחד באירועי השיא של מגמות התקשורת בחמ”ד.
רויטל מספרת כי ההחלטה הביאה בעקבותיה התלבטות איך לבצע את השילוב: “בתחילה חשבנו להציג את העבודות בקיר נפרד,
אבל האוצרת הציעה לשלב אותן בעבודות של כלל בתי הספר. זו הייתה הברקה. לא מידרנו ולא סימנו את עבודות החינוך המיוחד.
לתערוכה הגיעו מורים הורים תלמידים מבתי הספר של החינוך המיוחד והייתה התרגשות גדולה באוויר”.
רויטל מדגישה כי לשילוב בתי הספר לחינוך מיוחד בתערוכה הייתה השפעה על מורי החינוך ה’רגיל’: “לתערוכה יש כובע אליטיסטי
של הצטיינות, ופתאום המורות ראו שאפשר גם אחרת, שבאמנות השמים הם הגבול, ושאם תלמידי החינוך המיוחד יכולים להגיע
לתוצאות כאלה, בוודאי זה אפשרי גם עם תלמידים ‘רגילים’”.
המפגש עם ההישגים האמנותיים של תלמידי החינוך המיוחד הוליד גם תהיות לגבי מטרות ההוראה: “עלתה התובנה שהתפיסה
שאומרת שיש ללמד ולפתח רק כישורי חשיבה היא תפיסה חינוכית מוטעית. אמנות מדברת עם כל אחד ומאפשרת לכל תלמיד לבוא
לידי ביטוי ולקדם יכולות אחרות שלו שבסופו של דבר משפיעות על כישורים ויכולות במקצועות אחרים”.
להמחשת הנושא מספרת רוטל שבאחד מסיוריה בבתי הספר ראתה תלמידה שבאה לצייר בחדר האמנות בהפסקה. “המורה אמרה
שהיא לא תלמידת המגמה לאמנות אבל היא באה לצייר, כי זו פינה לא פורמלית בתוך המערכת הפורמלית. לדעתי כל בית ספר צריך
שתהיה לו פינה כזאת, שתלמידים יוכלו לברוח אליה לפרוק את המתחים של המסגרת”.
אורנה סגל, מדריכה ארצית לאמנות, מוסיפה: “היה מרגש לראות את התלמידים והיצירות שלהם מוצגים בין כולם. במשך השנים לא
שמענו הרבה מהמגמות לאמנות בחינוך המיוחד עד שעלה הרעיון לשתפם בתערוכה. גילינו שבינתיים התרחש בבתי הספר האלו
תהליך מאוד יפה”.
ראש מגמת האמנות בבית הספר,
תימור שוורץ מילר
המורה לצילום במגמת האמנות בבית הספר “סיני”,
מאיה מלול
אייר תשע"ז
29