אתרוג | טבת תשעד | דצמבר 2013 | גליון 62 - page 8

טבת תשע"ד
8
מתנדבת אחרת אמרה "אני חושבת שהילדים
נותנים לי יותר ממה שאני נותנת להם".
תפקידה של חיה הוא לגייס מתנדבים, לקשר
בינם לבתי בתי ספר, וליצור אצלם תחושת
השתייכות על ידי מפגשי "קפה ומאפה"
חודשיים, בהם מתקיימות הרצאות בנושאים
הקשורים להתנדבות ולחינוך, מסיבות
וטיולים. מטה "של"מ בחינוך" בפתח תקווה
ממוקם במתנ"ס רמת ורבר.
היענות לצורכי החינוך הדתי
רבקה צ'רקה יודקוביץ פרשה לפני שלוש
שנים מתפקידה כמפקחת ארצית במנהל
החינוך, ולאחרונה היא הצטרפה לתנועת
של"מ במסגרתה היא מעורבת בתכנון פרויקט
משותף לתנועה, למנהל החינוך הדתי ולארגון
המורים הדתיים בהסתדרות המורים בראשות
גד דיעי.
במסגרת הפרויקט המתוכנן, ייכנסו מתנדבי
של"מ לגני ילדים וידברו על נושאים הקשורים
לפרשת השבוע. "מעין רב גן" מסבירה
צ'רקה ומוסיפה כי במסגרת היענותם לצורכי
המערכת, המתנדבים בבתי הספר היסודיים
הדתיים יעזרו לתלמידים גם בתחום הרגשי
והחברתי.
"גם למתנדבים שיתנו סיוע במתמטיקה נדאג
להשתלמות", מבטיחה צ'רקה ומדגישה כי
מטעמים מובנים, לפרויקט הזה יגויסו גמלאים
דתיים. כל מתנדב יוצמד לצוות מלווה, ולפני
הכניסה לבתי הספר ישתתף בהשתלמות
בנושא הרגשי והבנת בעיות של תלמידים.
לעטוף את המתנדבים
אורנית דקל, מנכ"לית תנועת של"מ, מדגישה
כי בין החברה למתנ"סים לבין של"מ יש
התאמה אידיאולוגית: "החברה מאמינה
בהתנדבות כיעד מרכזי. בכל הפעילויות
הקהילתיות של המתנ"סים משולבים
מתנדבים", היא אומרת ומביאה כדוגמה
את שילוב תנועת של"מ במתנ"ס רמת ורבר
בפתח תקוה. "אפשר לראות שהמתנ"ס נושם
התנדבות. הוא מהווה בית בעבור המתנדבים,
וכל פעולות ההתנדבות נעשות בו ודרכו. אחת
מהן היא חנות יד שנייה ובית קפה הפועלים
בשעות הבוקר. אנחנו מחפשים מתנדבים
ורוצים לשכנע את הציבור לראות בהתנדבות
דרך חיים".
דקל מודה כי לא אחת גופים שקולטים
מתנדבים לא מאמינים שהמתנדב יתמיד
ויתחייב למקום בו הוא מתנדב והם מקרינים
כלפיו את יחסם. "לכן אנחנו מקפידים שהגוף
הקולט לא יראה את המתנדב כמובן מאליו.
הוא צריך לעטוף את המתנדב ולתחזק אותו".
בתנועת של"מ אחוז גבוה של מתנדבים
גמלאי מערכת החינוך ויש מחויבות לספק
להם סביבת עבודה מקבלת ונוחה, מתאימה
לציפיותיהם. "העיקרון הוא", מדגישה דקל,
"שמתנדב לעולם לא יתפוס את מקומו של
מורה בכיתה".
שמואל בורקש הצטרף לפני כחצי שנה
לתנועת של"מ. בתפקידו האחרון שימש
בורקש כמפקח ארצי בחינוך העל יסודי הדתי,
ופרש לגמלאות אחרי 04 שנה במשרד החינוך.
במשך כשלוש שנים לאחר פרישתו עבד כיועץ
פדגוגי ברשת אמי"ת. מאחר שבמקום מגוריו,
גבעת שמואל, לא היה סניף של תנועת של"מ,
הוא החל לפעל במתנ"ס המקומי עם חברים
נוספים. עד כה הם התארגנו לשילוב מתנדבים
בתוכנית "זה"ב בגן" ובבתי הספר היסודיים
הם מפעילים את התוכנית "קריאה בהנאה".
בנוסף הם מגייסים מתנדבים לסיוע לתלמידים
מתקשים בהתאם לצורך.
בורקש סבור שמסגרת ההוראה הפרטנית
שנכנסה למערכת החינוך עם "אופק חדש"
מתאימה "כמו כפפה ליד" לתנועת של"מ,
היות שדרכה ניתן לשלב מורים גמלאים בבתי
הספר בעבודה בקבוצות קטנות או באופן
פרטני.
הוא תומך במטרה של תנועת של"מ, להביא
יותר גמלאים לתוך בתי הספר ולחבר אליהם
כמה שיותר תלמידים, וזאת לנוכח הניסיון
שמראה כי שני צדדים, התלמידים והגמלאים,
נתרמים מכך. הוא סבור ש"מתנדבי התנועה
יכולים להעצים את מערכת החינוך".
רבקה צ'רקה, מעורבת
בתכנון פרויקט משותף
לתנועת של"מ, מנהל
החינוך הדתי וארגון
המורים הדתיים
בהסתדרות המורים:
"המתנדבים ייכנסו
לגני ילדים וידברו
על נושאים הקשורים
לפרשת השבוע. הם
יעזרו לתלמידים
גם בתחום הרגשי
והחברתי"
ד”ר שלום קליין, יוזם התנועה
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 2,3,4,5,6,7,68
Powered by FlippingBook