Table of Contents Table of Contents
Next Page  22 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 22 / 64 Previous Page
Page Background

, ואילו

₪ 7,800

השכר החודשי הממוצע ברוטו למשרה מלאה במקצועות המוגדרים "נשיים" היה

2008־

ב

.₪ 12,400

במקצועות המוגדרים "גבריים" היה השכר החודשי הממוצע ברוטו

נתון מענין נוסף הוא שנשים שעוסקות במקצועות גבריים משתכרות יותר מנשים שעוסקות במקצועות

בהתאמה ולפי המקצועות השונים). הסיבות

₪ 12,900

¯

5,000

לעומת

₪ 9,200

¯

4,300

נשיים (טווח של

למצב זה הן מגוונות: חלוקת התפקידים המגדרית בבית משפיעה על חלוקת התפקידים המגדרית בשוק

העבודה; סטראוטיפים מגדריים משפיעים על בחירת מסלולי רכישת ההשכלה ומשלח היד של נשים

ושל גברים; הבידול התעסוקתי מעוגן בנורמה רבת שנים שמקורה בעבר, בימים שבהם הגברים היו הרוב

.)2014 ,

המכריע של המועסקים בשכר (דגן־בוזגלו וחסון

הבידול התעסוקתי וההבדל בשכר בין המקצועות השונים הם תופעות אוניברסליות וברור כי יש צורך

בטיפול מערכתי כדי ליצור שינוי של ממש. במאמר זה אבקש להציג את תחום ההכשרות המקצועיות

ככלל, ובפרט את ההכשרות המקצועיות באמצעות חניכה, ככלי המאפשר ליצור שינוי כזה.

תכנית "סטארטר"

ת היא תכנית פיילוט שמפתחת תבת בימים אלה, בשיתוף

ּ

תכנית "סטארטר" להכשרה מקצועית בחניכו

)

Apprenticeship

(

האגף להכשרות מקצועיות במשרד העבודה והרווחה. ביסוד התכנית מודל חניכה דואלי

חלק מתכנית הלימודים מתקיים במוסד מכשיר וחלקה האחר מתקיים אצל מעסיק, תוך כדי עבודה

¯

בשכר.

החידוש בתכנית נובע מהחיבור הסימביוטי בין ההכשרה המקצועית לבין המעסיקים. כל הכשרה נפתחת

רק כשמתעורר צורך בעובדים שהוכשרו במקצוע מסוים וכאשר יש קבוצת מעסיקים שמעוניינים להכשיר

את הלומדים ולהעסיקם תוך כדי הלימודים. בהמשך, תכנית הלימודים מותאמת לצורכי המעסיקים.

המעסיק, מצדו, אחראי לספק חונך שעובר הכשרה קצרה והוא שמלמד את החניך במקום העבודה. תכנית

“סטארטר” מציעה מעטפת שמלווה את החניכים והמעסיקים במשך כל תקופת הלימודים ובפרט בשלב

קליטת החניכים בתוך מקומות העבודה.

המקצועות שנבחרים בתכנית הם כאלה שמציעים שכר ראוי ואפשרויות קידום. גם כאן הבידול התעסוקתי

בלבד. למעט מקרים בודדים, הרכב

30%

כיום שיעור הנשים בהכשרות של תכנית “סטארטר” הוא

¯

ניכר

הקורסים הוא נשים בלבד או גברים בלבד, אף על פי שהפרסום מופנה לכלל הציבור. תכנית “סטארטר”

שואפת לפתוח הכשרות במקצועות שהשכר עבורם גבוה, ובשל כך יש קושי ניכר לבחור במקצועות

המוגדרים באופן מסורתי “מיועדים לנשים”, כמו תחום הטיפול בילדים, מפאת השכר הנמוך שבצדם ובשל

החשש לייצר הכשרה לעובדים מיומנים ועניים.

שמים שהתקבלו מתכניות התעסוקה השונות,

ְ

מן הניסיון שנצבר בשלב הפיילוט של תכנית “סטארטר” ומר

עלה הצורך להרחיב את מגוון האפשרויות להכשרות מקצועיות לנשים ולאתר הכשרות מקצועיות

שיאפשרו לנשים לרכוש מקצוע ששכר ראוי בצדו. אחת הדרכים לכך היא שילוב נשים במקצועות שאינם

“מסורתיים”.

מודל החניכה שמופעל בתכנית “סטארטר” יכול לשמש כלי לשילוב נשים במקצועות לא מסורתיים.

דוגמה לכך עולה מעלון שפרסמה ממשלת אלברטה שבקנדה ובו סיפורי הצלחה של נשים שהשתלבו

. אחד המקרים שתוארו בעלון הוא המקרה של ג’יימי,

)Government of Alberta, 2013(

במקצועות כאלה

שהחלה את לימודיה בתחום הסוסים והתכוונה להקים חוות סוסים משלה. אחרי שנתיים של לימודים היא

22

9 '

גיליון מס

|

אדם ועבודה