Table of Contents Table of Contents
Next Page  49 / 54 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 49 / 54 Previous Page
Page Background

49

האדם למציאות הפנימית והחיצונית הסובבת אותו (ראו למשל:

ההכרה בתרומה המשמעותית של הליווי הרוחני ובכך שהוא

טומן בחובו איכויות ייחודיות וערך מוסף הובילה ליצירת תחושה

של שביעות רצון גבוהה מההשתתפות בפרויקט ומהחשיפה

לתחום הליווי הרוחני. מצד כל המרואיינים עלתה הכרה בערך

הרב של הליווי והתפיסה, כי בכוחו לתרום לאנשים רבים

ולמסגרות שונות. לצד זאת, בלטה תמה מרכזית נוספת,

שעלתה במסגרת המחקר ועסקה במתח המובנה הקיים

במפגש של הליווי הרוחני עם מסגרות מובנות. כלומר, כאשר

תפקיד מעין זה, המאופיין בהוויה “עגולה” ורכה, נכנס למערכות

מובנות, הדוחפות לכמותיות ולמדידת תוצאות - הדבר הוביל

לצורך בבנייה ובגיבוש מודל עבודה חדש, המתאפיין בתנועה בין

)”

DOING

קטבים שמצויים במתח לכאורה, בין עשייה ופעולה (“

”). מודל זה כלל תהליך הבניה

BEING

להכלה ופלואידיות (“

הדרגתי ומורכב של התפקיד במערכת, תוך הצורך לשמור על

האיכויות המייחדות את הליווי הרוחני. הבניה זו חשובה להענקת

תחושת ביטחון למלווה וכלים ליצירת קשר יציב ומתמשך

עם אוכלוסיות היעד והיא משקפת את הצורך במתן תנאים

שיאפשרו ויחזקו אותה. כמו כן, הבניה זו דורשת חשיבה עתידית

מעמיקה בהמשך, במיוחד בהקשר של תהליכי ההתרחבות

לתחומים חדשים.

לצד התמות המשותפות שעלו מכלל המשתתפים, המחקר

נגע גם ברבדים ייחודיים המאפיינים כל קבוצת אוכלוסייה בפני

עצמה והעלה את הסוגיות המרכזיות לה, כגון הצורך ב’’קולבים’’

בעבודת הליווי הרוחני עם נוער, הקושי המיוחד בהתמודדות

הליווי הרוחני עם מוות פתאומי או השאלות המרכזיות שיש

בליווי הרוחני במגזר הערבי.

הממצאים אף מצביעים על כיוונים אחדים להמשך העשייה

העתידית בתחום, בכללם הרחבת החשיפה והכשרת הלבבות

בדרגים השונים, החל מרמת המטה, דרך הדרג המחוזי ועד

לרמתהשטח, באמצעות ימי עיון, ימי חשיפה והכשרותבהרכבים

שונים. לצד זאת, בלטה הדילמה האם נכון יותר להכניס מלווים

רוחניים למסגרות ולאוכלוסיות חדשות או להכשיר אנשי מקצוע

מתחומים אחרים בשפת הליווי הרוחני. בהקשר זה, עלו קולות

המזהירים מהעשרה שטחית יחסיתשל בעלי מקצוע בכלי הליווי

הרוחני, כאשר נדרשתהליך הטמעה של תחום חדש זה, במיוחד

בשלב זה, באמצעות סוכני שינוי מובהקים, שעברו תהליך לימוד

ארוך ועמוק ומתמקצעים בתחום. בנוסף לכך, זוהו במהלך

הראיונות תנאים שונים שנתפסו על ידי המשתתפים כמקדמי

השתלבות מוצלחת וחשוב לשים אליהם לב בשלבים הבאים,

לקראת המשך הפרויקט. ביניהם, זיהוי צרכים מערכתיים

שהליווי הרוחני עשוי לתת להם מענה; פתיחות וגמישות מצד

המערכת; הכנה מוקדמת של הצוות; דמות מפתח מתוך

המערכת המספקת גיבוי ותמיכה לעבודת המלווה הרוחני, לצד

ליווי והדרכה חיצוניים מגוף מקצועי בתחום; הבניית התפקיד

ואף מיסודו. אנו תקווה, כי התובנות שעלו ממחקר הערכה זה

ישמשו להתפתחות ולמינוף העשייה בתחום.

.(Russo-Netzer & Mayselss, 2016