Table of Contents Table of Contents
Next Page  58 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 58 / 68 Previous Page
Page Background

עט

השדה

58

"מה שאנו לומדים בעריסתנו נשאר אתנו עד יום מותנו" (פתגם עממי ערבי)

נערך מיפוי של הילדים ובני הנוער בסיכון. ממצאי

2008-

עם כניסת התכנית הלאומית לשפרעם ב

מהילדים שמופו בגילאי לידה עד שש, אותרו כילדים

27% :

המיפוי ביחס לגיל הרך העלו נתון מדאיג

במצבי סיכון. מענים מותאמים לילדים אלה ולהוריהם, כמעט לא היו בנמצא כלל באותה תקופה, כך

הילדים.

עלה ממיפוי המשאבים שנערך במקביל למיפוי

ועדת הגיל הרך שהוקמה בחנה את הצרכים בראייה כלל-יישובית לאור נתוני המיפוי, וגיבשה תמהיל

מענים בהתבסס על תקציב "התחלה טובה" בתוספת כספי תרומות של קרן מגבית בריטניה דרך

ג'וינט-אשלים. חלק מהמענים שהוקמו תחילה בכספי תרומות, הוטמעו אחר כך בתקציב העירוני

). נכון להיום מופעלים בעיר המענים

2012( "

במסגרת ההבשלה המלאה של תקציב "התחלה טובה

הבאים לגיל הרך: הט"ף, האתג"ר, ראשית, חוויה משפחתית, נתיבים להורות, חיזוק קשר הורה-ילד

באמצעות מגע, המשחק ככלי לקידום התפתחותי, מעג"ן, בית פתוח, ייעוץ פסיכולוגי בתחנת טיפת-

חלב, איתור ביתי והדרכת משפחות בטיפת-חלב וסדנאות להורים בגיל הרך.

סיפורנו יתמקד בהשתתפותם של אבות בתכנית "חוויה משפחתית" בשפרעם. התכנית שייכת לאגף

שח"ר במשרד החינוך, הגוף המפעיל המקצועי הוא המכון לחקר הטיפוח בחינוך של האוניברסיטה

העברית. המדריכה המחוזית היא עזיזה מנאע. הרכז של "חוויה משפחתית" בשפרעם הוא וסים חאג'

משפחות), והיא מיועדת

15(

והמדריכה היא קלתום בחוס. התכנית פועלת במתכונת סדנה קבוצתית

להורים ולפעוטות בגילאי שנה עד שלוש. מטרתה לאפשר חוויה איכותית משותפת להורה ולפעוט

באווירה תומכת ומהנה, תוך כדי חיזוק כישורי הורות ורכישת ידע התפתחותי.

"חוויה משפחתית" מוגדרת כתכנית קבוצתית "להורים וילדים", אך בפועל נוטה הכף לצד אחד בלבד

חוות חוויה משפחתית הן האימהות, כך מורה הניסיון

ַ

גדרי: מי שבאות עם הפעוטות ל

ִ

של המאזן המ

בכל רחבי הארץ. גם בנוף המקצועי מתבלטת זהותו הגברית של וסים, רכז התכנית בשפרעם, על

רקע רוב מוחץ של נשות מקצוע המובילות את התכנית ביישובים אחרים.

עובדה זו הצטרפה אל המשוב שהשמיעו אימהות המשתתפות בתכנית בשפרעם. הן חזרו והתלוננו

שהאבות הורסים את המאמץ שהן משקיעות בחינוך הילדים; שהאבות מקלקלים את המסר החינוכי

שהן משתדלות להטמיע בבית ברוח התכנית; שהאבות אינם מהססים לסתור את דבריהן בנוכחות

הילדים, בעיקר בכל מה שנוגע להצבת גבול לילד; ולבסוף, הן תיארו תחושה שאינן זוכות להערכה

מצד האבות.

ברור היה שהאבות לא חשים אחריות כלפי התכנית מאחר שאינם מעורבים בה כלל. ההחלטה גמלה

בלבו של וסים, רכז התכנית, לגייס את האבות למעורבות ולהשתתפות, כי מה שרואים הילדים בבית

בעודם רכים, כולל האופן שבו הם רואים את היחס בין אבא לאימא, עתיד להשפיע על התפתחותם

לאורך שנים.

"מי שמקיש בדלת, ישמע תשובה" (פתגם עממי ערבי)

כשנכנס וסים לתפקיד הרכז היישובי של "חוויה משפחתית" ושל תכניות נוספות כמו הט"ף והאתג"ר,

הוא הביא אתו כנדוניה, ניסיון ממושך של הוראה בחינוך המיוחד. מי כמוהו הכיר את כוח הסבלנות,

ההתמדה וההליכה בצעדים קטנים. הוא סימן לעצמו בשלב ראשון יעד ריאלי: להביא חלק מהאבות

אבות התלוו

15

מתוך

8 :

לחלק מהמפגשים הקבוצתיים. בהסתכלות לאחור המאמצים הניבו פרי